Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany
23-03-2017 12:10

Do urzędu przez internet? Wystarczy skorzystać z usług Poczty Polskiej

Cyfrowy dostęp do usług państwowych nie jest już ciekawostką, lecz pożądanym standardem. Dzięki temu w Estonii z podatków można rozliczyć się w kilka minut, a w sąsiednich Czechach do kontaktu z urzędami wykorzystano pocztę. Podobnie może być też w Polsce

Do urzędu przez internet? Wystarczy skorzystać z usług Poczty PolskiejFot: Fotolia//Rostislav Sedlacek
d2cc5rk
d2cc5rk

W dorosłe życie wkracza pokolenie Z - ludzie, którzy lepiej radzą sobie w internecie niż w świecie rzeczywistym. Tymczasem wśród dwudziestu ośmiu krajów członkowskich Unii Europejskiej niższy niż w Polsce poziom interakcji cyfrowej między obywatelem a państwem jest tylko we Włoszech, w Bułgarii i Rumunii (dane Eurostatu z 2015 r.). Polscy informatycy podbijają świat, mamy sprawdzone systemy i firmy chętne do współpracy z państwem. Czego więc brakuje? ##Podatki w trzy minuty Według danych Eurostatu aż 86% Estończyków korzysta z Internetu przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy w Unii średnio korzysta z niego 76% obywateli.

Estonia jako pierwszy kraj na świecie udostępniła swoje cyfrowe kanały komunikacyjne i finansowe e-rezydentom. Status e-rezydenta Estonii uprawnia do zarejestrowania firmy, elektronicznego podpisywania dokumentów i ich szyfrowanej wymiany, bankowości online, składania deklaracji podatkowych, realizowania recept i innych 2400 e-usług państwa dla dla biznesu.

E-rezydencja jest jednak tylko zwieńczeniem projektu cyfryzacji rozpoczętego we wczesnych latach dwutysięcznych. Obecnie 95% Estończyków wypełnia deklarację podatkową online, a zajmuje im to średnio 3 minuty! Szczególnie wygodne jest przeniesienie większości papierowej dokumentacji medycznej do sieci. 70% dokumentów medycznych w tym kraju jest zdigitalizowanych, a 98% recept przepisuje się online.

Każdy obywatel Estonii może również zarejestrować się w rządowej domenie internetowej. Otrzymuje wtedy dwa adresy mailowe, jeden publiczny, drugi do prywatnego użytku. Oficjalny adres mailowy w połączeniu z elektronicznym dowodem osobistym, wystarcza do załatwienia niemal każdej sprawy urzędowej. ##Czechy, czyli republika cyfrowo-pocztowa Innym ciekawym przykładem są Czechy, gdzie wykorzystano infrastrukturę pocztową i kadry do przeprowadzenia cyfryzacji państwa. Bazą cyfrowej administracji stał się system Czech Point. Można z niego korzystać zarówno w placówkach pocztowych, jak i online. Za jego pośrednictwem każdy obywatel może uzyskać dane z wszelkich publicznych rejestrów np. dotyczące gruntów.

d2cc5rk

Systemem uzupełniającym są Datove Schranky – skrzynki danych. Obowiązek ich posiadania mają instytucje publiczne, notariusze i komornicy oraz wszelkie podmioty posiadające osobowość prawną. Działają one jako oficjalny kanał komunikacji między biznesem, państwem i obywatelem. Dzięki rozbudowie systemu elektronicznego w ciągu minionych trzech lat liczba osób i instytucji składających deklaracje podatkowe online niemal się potroiła!

Państwo czeskie, decydując się na wybór sprawdzonej instytucji, jaką jest poczta, postawiło na jakość i bezpieczeństwo danych. Zastosowano model niewątpliwie bardziej zachowawczy od estońskiego, ale też dostosowany do potrzeb i możliwości Czech. Łatwiej testować supernowoczesne rozwiązania przy milionowej populacji Estonii niż przy dziesięć razy wyższej liczbie obywateli Czech. ##Polska, walczy z biurokracją Niestety Polacy nie doczekali się jeszcze obsługi cyfrowej w obszarze administracji. Powstają zalążki e-administracji, ale nikt z nas nie posiada jeszcze elektronicznego dowódu osobistego. Absurd polskiej biurokracji dziwi tym bardziej, że mamy solidne podstawy do budowania e-państwa.

Rolę polskiego Czech Pointu z powodzeniem mogłaby pełnić platforma Poczty Polskiej Envelo.

d2cc5rk

Dziś z jej pomocą możemy wysłać wiadomość w formie maila, a odbiorca otrzyma go w kopercie jako zwykły papierowy list. W trakcie transmisji dane są szyfrowane, bezpieczne i znajdują się pod nadzorem państwa. Elektroniczny stempel pocztowy, tak jak tradycyjny świadczy o dacie nadania i odbioru przesyłki.

Postawienie na Pocztę Polską przy tworzeniu e-państwa ma dwie podstawowe zalety. Współpraca ze spółką skarbu państwa przy wprowadzeniu rozwiązań instytucjonalnych w obrębie administracji jest zawsze bezpieczniejsze niż postawienie na firmy prywatne. Struktury są już gotowe, nie trzeba wobec tego budować wszystkiego od nowa. Państwo nie musi poświęcać dodatkowych środków, ani czasu na wypracowywanie innowacyjnych rozwiązań.

Poczta Polska, która zatrudnia tysiące osób, również korzysta na tej współpracy i zrekompensowałby straty, jakie ponosi Poczta w związku z ciągle spadającą liczbą wysyłanych listów.

Artykuł sponsorowany

d2cc5rk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2cc5rk