Trwa ładowanie...
praca za granicą
23-07-2014 09:04

Marynarze zwolnieni z PIT

Marynarze zatrudnieni na statkach pod polską banderą,
eksploatowanych w żegludze międzynarodowej, po przepracowaniu na nich 183 dni za granicą, mają być
zwolnieni z PIT. Rząd przyjął we wtorek założenia do projektu ustawy o pracy na statkach morskich.

Marynarze zwolnieni z PITŹródło: PAP/Marcin Bielecki
d2aqdms
d2aqdms

Marynarze zatrudnieni na statkach pod polską banderą, eksploatowanych w żegludze międzynarodowej, po przepracowaniu na nich 183 dni za granicą, mają być zwolnieni z PIT.

Chodzi o wprowadzenie do polskiego prawa międzynarodowych i europejskich standardów dotyczących warunków pracy i życia marynarzy, a także o wzmocnienie ochrony ich praw.

Jak wyjaśniło Centrum Informacyjne Rządu, założenia do projektu wdrażają do polskiego prawa Konwencję o pracy na morzu (MLC), którą Polska już ratyfikowała. Zaczęła ona obowiązywać w sierpniu 2013 r. "Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające ochronę warunków pracy i przestrzeganie praw człowieka i obywatela" - podkreślono.

Zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami, na statku będą mogły pracować osoby, które ukończyły 18 lat. Wyjątkiem mają być np. uczniowie szkoły morskiej, zdobywający praktyki w tym zakresie. Jednym z wymogów zatrudnienia na statku będzie posiadanie ważnej książeczki żeglarskiej.

d2aqdms

Obecnie ponad 90 proc. poszukujących pracy marynarzy otrzymuje oferty od armatorów statków pod obcymi banderami. Usługi pośrednictwa pracy mają być świadczone dla nich przede wszystkim przez agencje zatrudnienia, posiadające certyfikat wydawany przez administrację morską. Ma ona przekazywać powiatowym urzędom pracy aktualną listę certyfikowanych przez siebie agencji.

Umowy o pracę marynarzy mają być - jak dotychczas - zawierane na czas nieokreślony, na kilkumiesięczne kontrakty oraz na czas podróży morskiej. Jak podkreśliło CIR, marynarze są zatrudniani z reguły na czas określony. "Wynika to przede wszystkim z intensywnego i trudnego charakteru ich pracy i ze szczególnych warunków, w jakich pracują - tropikalne temperatury, obszary arktyczne" - dodano.

Wynagrodzenie marynarzy będzie składało się z części podstawowej (określonej stawką godzinową lub miesięczną) oraz dodatku morskiego.

Czas pracy - 14 godzin na dobę

Maksymalny czas pracy marynarzy na statku będzie wynosił 14 godzin na dobę i 72 godziny w ciągu tygodnia. "Dla młodocianych normą będzie praca nie dłuższa niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo" - dodano.

Nowością w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów ma być możliwość wnoszenia przez marynarzy skarg dotyczących warunków pracy i życia na statku do swojego bezpośredniego przełożonego, kapitana statku lub inspektora inspekcji państwa pochodzenia bandery lub państwa, na terytorium którego położony jest port.

(AS)

d2aqdms
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2aqdms