Trwa ładowanie...
sprzedaż
09-01-2014 11:56

Visual Merchandiser - czym się zajmuje?

O tym, na czym polega praca Visual Merchandisera oraz jakie powinien mieć kompetencje i predyspozycje opowiada Monika Harłacz, wykładowca Visual Merchandisingu i wieloletni praktyk w tym obszarze.

Visual Merchandiser - czym się zajmuje?Źródło: © contrastwerkstatt - Fotolia.com
d3vs6ix
d3vs6ix
O tym, na czym polega praca Visual Merchandisera oraz jakie powinien mieć kompetencje i predyspozycje opowiada Monika Harłacz, wykładowca Visual Merchandisingu i wieloletni praktyk w tym obszarze.

Kim jest Visual Merchandiser?

To po prostu sprzedawca. Tylko ta sprzedaż ma nieco inny charakter. VM opracowuje strategię ekspozycji produktu, dbając o właściwą prezentację, ciekawe łączenia stylów i kolorów. Pomaga zrozumieć kolekcję, przez co staje się ona bardziej czytelna dla klienta. Oczywiście jest różnica pomiędzy pracą dla konkretnej marki a prowadzeniem własnej firmyfirmy, która realizuje zlecenia dla kilku klientów. Ale generalnie to zawód, który daje ogromne możliwości i nie pozwala się nudzić. Należy tylko pamiętać, że każdy VM będzie rozliczany ze swojej pracy i to ona jest jego wizytówką.

Jaki powinien być dobry VM? Kreatywny? Ciekawy nowych trendów? Z poczuciem estetyki?

Przede wszystkim odpowiedzialny, chętny do pracy i świadomy zawodu. Reszta to kwestia wiedzy i doświadczenia, które przychodzi wraz z praktyką. Ważne jest oddziaływanie na emocje – bez tego VM nie może być skuteczny. Przyda się także umiejętność realizacji konkretnych zadań, pracy w zespole oraz pod presją czasu, a także gotowość do częstych wyjazdów.

Z kim współpracuje VM?

Najważniejszy jest projektant, który tworzy kolekcję, nadając jej jakiś charakter. Następnie dział marketingu tę kolekcję „ubiera” w strój reklamowy – to wszystko VM powinien uwzględnić w swoim projekcie. Nie bez znaczenia jest także współpraca z personelem, który na co dzień przebywa w sklepie i jest często doskonałym źródłem informacji. Mając odpowiednią wiedzę, VM przygotowuje projekt sklepu w programach graficznych bądź testuje rozwiązania dekoracyjne w pracowni. Oczywiście, biorąc także pod uwagę przestrzeń i budżet.

d3vs6ix

Jak osoba, która chce zostać ekspertem w tej dziedzinie, może zdobywać wiedzę? Skąd czerpać inspirację?

Kilka lat temu w Krakowie pojawiła się pierwsza szkoła Visual Merchandisingu, z którą jestem związana. Można także skorzystać z kursów i szkoleń, które są dostępne na rynku, lub zaopatrzyć się w branżowe książki, chociaż wertowanie podręczników powinno raczej uzupełniać wiedzę zdobytą w szkole lub na kursach. Świetnym źródłem jest także Internet, jeżeli umiemy przefiltrować jego zawartość i wybrać tylko przydatne i wartościowe informacje.

Jeżeli chodzi o inspiracje, to tutaj mamy nieograniczone możliwości. Najbardziej rozwijają podróże, zwiedzanie wystaw, oglądanie filmów czy podglądanie świetnych sklepów za granicą. Ponadto co trzy lata w Düsseldorfie odbywają się targi Euroshop, skupiające w jednym miejscu cały świat VM.

Rozmawiała Anna Tomczyk

[

]( http://karieraplus.pl/ )

d3vs6ix
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3vs6ix