Trwa ładowanie...

Pendolino startuje, Wirtualna Polska je przetestuje

Od dziś pierwsze składy Pendolino ruszyły na polskie tory. Jak informuje PKP Intercity, tylko przez kilka godzin przewiozły 1500 pasażerów. Wirtualna Polska postanowiła sprawdzić czym teraz szybciej i taniej opłaca się podróżować: pociągiem, samochodem a może samolotem

Pendolino startuje, Wirtualna Polska je przetestujeŹródło: Materiały prasowe
d4n0wwi
d4n0wwi

Od dziś pierwsze składy Pendolino ruszyły na polskie tory. Jak informuje PKP Intercity, tylko przez kilka godzin przewiozły 1500 pasażerów. Wirtualna Polska postanowiła sprawdzić czym teraz szybciej i taniej opłaca się podróżować: pociągiem, samochodem a może samolotem

Na tę chwilę kolejarze czekali ładnych kilkanaście lat. Wreszcie jednak włoskie Pendolino, które w sumie kosztowało 1,7 mld zł pojawiło się na naszych torach. PKP Intercity zapewnia, że dzięki tym składom zespolonym wygrywa w cuglach rywalizację nie tylko z transportem samochodowym, ale nawet z samolotami.

Postanowiliśmy to w dniu debiutu Pendolino sprawdzić. Po godzinie 15 trzech dziennikarzy Wirtualnej Polski - Janek Kaliński, Sebastian Ogórek i Jan Bolanowski wsiądzie do pociągu, samolotu i samochodu aby sprawdzić w wyścigu, kto pierwszy z centrum Warszawy dotrze na rynek we Wrocławiu.

d4n0wwi

Tak się składa, że na tej trasie w ostatnich miesiącach nastąpiła komunikacyjna rewolucja. Po pierwsze w czasie zbliżonym do niecałych 4 godzin popędzić ma tam Pendolino. Kilkanaście dni temu oddano z kolei niemal całą ekspresową trasę S8. Bezkolizyjną dwupasmówką dojechać można nią z Wrocławia aż do Łodzi. Dalej trzeba wybrać albo A2 z przejazdem przez centrum tego miasta, albo nieco dłuższą trasę krajową nr 1 i dalej już S8/DK8. Która trasa waszym zdaniem jest lepsza? Piszcie w komentarzach?

Z kolei samolotem do Wrocławia w dni powszednie dwa razy dziennie można polecieć liniami Ryanair. Trzeba jednak pamiętać, że najpierw wybrać należy się na lotnisko w podwarszawskim Modlinie.

Relacje na żywo z wyścigu śledzić będzie można od 15 na stronach Wirtualnej Polski.

Start Pendolino: szybko, sprawnie, wygodnie

Tymczasem pierwsze składy po godzinie 6 rano ruszyły na tory. Jednym z pociągów podróżował prezes PKP Intercity Maciej Celejwski. Zapewnił, że czasy podróży zapowiedziane przez jego spółkę, będą utrzymane.
- Mam nadzieję, że to będzie taka nowa świecka tradycja, że pociągi PKP Intercity będą jeździć zgodnie z rozkładem, szybciej, w dobrej cenie i na europejskim poziomie - podkreślił Celejewski.

d4n0wwi

- Pierwsze wrażenie to, że jest czysto i wygodnie. Mam nadzieje, że tak będzie zawsze - powiedziała pani Małgorzata, która przyjechała z Krakowa do Warszawy, zapytana przez o wrażenia z podróży.

Pan Tomasz, choć uważa, że podróż Pendolino jest bardzo przyjemna, to ceny jednak są za wysokie.
- Rzeczywiście jest czysto, ale tym pociągiem opłaca się podróżować raczej za promocyjną cenę. Płacenie ponad 100 zł za podróż z Krakowa do Warszawy to dla mnie za drogo - podkreślił.

Dzięki Pendlino, skrócić mają się czasy podróży między największymi miastami. Jak zapowiada PKP Intercity podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mają jeździć powyżej 160 km/h.

d4n0wwi

Część pasażerów podróżujących do Krakowa nie wiedziała, że będzie jechać Pendolino. - Kupiłem bilet do Krakowa i dopiero dziś na peronie dowiedziałem się, że pojadę Pendolino. Mam nadzieję, że w Krakowie będę punktualnie - powiedział pan Andrzej.

Również pani Halina, która odprowadzała męża, nie wiedziała, że będzie on podróżował nowym pociągiem, ale przyznała, że jest ładny, natomiast czas podróży nie robi na niej wrażenia. - Pamiętam, jak z Warszawy do Krakowa jechało się dwie i pół godziny - bez Pendolino - powiedziała.

- Do tej pory sprzedaliśmy na Pendolino ok. 60 tys. biletów. Pociągi Pendolino, które w niedzielę po południu pojadą, mają obłożenie ok. 95 proc., np. ten jadący z Krakowa do Trójmiasta - dodała Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity

d4n0wwi

Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których 15 gotowych jest do jazdy z pasażerami. 14 grudnia na tory wyjedzie 9 składów zamiast - jak zapowiadano - 18. Szopowska wyjaśniła, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.

Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Po wyczerpaniu puli najtańszych biletów pasażerowie mogą skorzystać z rabatów 30, 20 i 10 proc. w przedsprzedaży. Liczba takich biletów jest również ograniczona, po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. W Pendolino obowiązywać będą również ulgi ustawowe.

Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wynosi 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami są te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztują 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.

d4n0wwi

Każdy z zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino składa się z siedmiu wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 ton. W Pendolino są dwie klasy: pierwsza i druga. Na pokładzie pociągu są łącznie 402 miejsca - 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach są rozkładane, a każde z miejsc ma indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostały umieszczone stelaże bagażowe. Pociąg jest wyposażony w wieszaki na rowery.

Pociągi Pendolino są produkowane od ponad ćwierćwiecza. Produkcja pierwszego składu rozpoczęła się w maju 1985 r., a pierwsze Pendolino zaczęło wozić pasażerów 29 maja 1988 r. na trasie Mediolan-Rzym. Do tej pory sprzedano ponad 450 tego typu pociągów, a 28 kolejnych jest zamówionych. Pendolino ma w swoim taborze dwunastu przewoźników, a jeżdżą one łącznie w 15 krajach, m.in. takich jak Włochy, Hiszpania, Finlandia czy Rosja

Aerodynamiczny "nos" pociągu został zaprojektowany przez włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro, który pracował przy modelach m.in. Ferrari, Maserati, Audi, czy Fiata. "Nos" został tak zaprojektowany, by mógł pochłonąć energię ewentualnego zderzenia.

d4n0wwi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4n0wwi