Trwa ładowanie...
11-12-2014 08:05

PKP - nowy Dworzec Zachodni już za rok

Ruszyła budowa dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. To wspólne przedsięwzięcie firmy deweloperskiej HB Reavis i PKP SA ma kosztować 130 milionów euro

PKP - nowy Dworzec Zachodni już za rokŹródło: Rzeczpospolita, fot: Rzeczpospolita
d6uvxkr
d6uvxkr

Dworzec powstanie bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich. W jego sąsiedztwie znajdzie się kompleks biurowy West Station.

Łączny koszt inwestycji (czyli budowy nowej stacji kolejowej Warszawa Zachodnia oraz zespołu West Station) wyniesie około 130 mln euro. Projekt realizowany jest ze środków własnych HB Reavis.

W ramach umowy podpisanej w 2011 roku HB Reavis zawiązało z PKP tzw. spółkę joint venture - West Station Investment. Jej właścicielami są spółki z grupy HB Reavis i PKP SA. Na mocy zawartej umowy PKP wnosi w ramach wkładu działkę, na której powstanie kompleks biurowy West Station.

Nowy i stary razem

d6uvxkr

- Warszawski Dworzec Zachodni będzie nowym obiektem. Dotychczasowy budynek dworca, zlokalizowany od strony ulicy Tunelowej, pozostanie niezmieniony i nadal będzie pełnił swoją funkcję. Nowy gmach zlokalizowany zostanie bezpośrednio od strony Al. Jerozolimskich, co ułatwi dostęp do obiektu mieszkańcom Ochoty, Włochów czy Mokotowa. Takie rozwiązanie pozwoli również na rozładowanie ruchu, który dotychczas skupiał się wyłącznie przy istniejącym budynku dworcowym oraz w okolicy kas biletowych w tunelu przy peronach - podają w komunikacie prasowym przedstawiciele PKP.

Inwestor zapewnia, że nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każde ze znajdujących się tam okienek kasowych będzie miało obniżony blat, dostosowany do obsługi osób na wózkach inwalidzkich. Na dworcu znajdą się także ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Do potrzeb niepełnosprawnych dostosowane zostaną także toalety i miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku pojawią się też windy i schody ruchome.

- Kwestie dostosowania przyszłego dworca do potrzeb osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych zostały zweryfikowane w audycie dokumentacji projektowej przeprowadzonym przez Stowarzyszenie „Integracja" - zapewniają przedstawiciele PKP.

Na dworcu znajdzie się wszystko, co potrzebne do obsługi pasażerskiej. W holu pojawi się 6 kas, w których będzie można kupić bilety kolejowe i komunikacji miejskiej. Na dworcu i w tunelu wydzielona zostanie również powierzchnia pod biletomaty i bankomaty.

d6uvxkr

Pasażerowie oczekujący na pociąg w holu dworca będą mieli do dyspozycji miejsca siedzące. Będą mogli również skorzystać ze skrytek bagażowych, które zostaną umiejscowione w holu obiektu. Podróżni będą mogli skorzystać też z oferty handlowo-usługowej dworca.

- Dzięki inwestycji podróżni i mieszkańcy Warszawy zyskują dodatkowy dworzec, który zwiększy powierzchnię pasażerską Warszawy Zachodniej - mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. - Nowy dworzec będzie gotowy już za rok. Ten nowoczesny obiekt będzie stanowił pierwszy z elementów powstającego węzła przesiadkowego w tej części Warszawy - dodaje.

Rowerem na stację i do biura

d6uvxkr

Ważnym elementem inwestycji jest również rewitalizacja otoczenia, w tym przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej, tak aby połączyła nowy gmach dworca kolejowego Warszawa Zachodnia z centrum Warszawy, a także przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich oraz ul. ppłk. Mieczysława Sokołowskiego „Grzymały".

Do tej pory HB Reavis wyremontował już fragment przejścia podziemnego przy dworcu. Dotychczasowe prace remontowe objęły przebudowę konstrukcji żelbetowej, wymianę posadzek i budowę rampy. W przyszłości położone zostać mają też okładziny ścienne i sufity. Zmianie ma też ulec oświetlenie i płyty informacyjne.

Zgodnie z planem budowa nowego dworca zakończy się w IV kwartale przyszłego roku. Równocześnie do rozpoczęcia jego budowy rozpoczną się też prace nad kompleksem biurowym West Station. W ramach tej inwestycji powstaną dwa trzynastokondygnacyjne budynki o całkowitej powierzchni najmu 67 tys. mkw.

d6uvxkr

- Doskonała lokalizacja kompleksu West Station, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, nieopodal dworca autobusowego i licznych przystanków, zagwarantuje przyszłym najemcom doskonałe połączenie komunikacyjne nie tylko ze wszystkimi dzielnicami Warszawy, ale również innymi miastami Polski - twierdzi Stanislav Frnka, prezes zarządu HB Reavis Poland.

Pierwszy etap kompleksu będzie gotowy w IV kwartale 2016 r., a drugi w I półroczu 2018 roku. W gronie pierwszych najemców obiektu znajdą się m.in. spółki należące do grupy PKP, tzn. PKP SA, PKP Informatyka oraz PKP Intercity.

Co obiecuje deweloper?

d6uvxkr

- Przeszklone fasady budynków zapewnią dostęp światła dziennego, gwarantując doskonałe doświetlenie powierzchni biurowej, a tym samym wyższy komfort pracy i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Standard techniczny kompleksu wzbogacą także systemy komputerowego zarządzania budynkiem (BMS) oraz klimatyzacji i wentylacji z centralną funkcją nawilżania powietrza i możliwością indywidualnego regulowania temperatury - obiecuje HB Reavis Poland.

Kompleks będzie objęty całodobową ochroną oraz systemem monitoringu i kontrolą dostępu. Na terenie obiektu znajdzie się też stacja doładowania samochodów elektrycznych.

Parter obu budynków przeznaczony zostanie na lokale usługowo-handlowe. Ponadto, do dyspozycji najemców i gości oddany zostanie trzypoziomowy garaż podziemny, w ramach którego wydzielono 130 ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Będą z nich mogli skorzystać zarówno podróżujący z dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, jak i pozostali mieszkańcy Warszawy.

d6uvxkr

- Obiekt został zaprojektowany zgodnie z wytycznymi wyznaczonymi przez nowy standard energetyczny budynków, który wchodzi w życie 1 stycznia 2017 roku. Wszystkie budynki wchodzące w skład inwestycji będą spełniały najwyższe wymagania efektywności energetycznej i będą zasilane wyłącznie energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych - zapewnia inwestor. HB Reavis planuje uzyskać dla inwestycji certyfikat BREEAM na poziomie Excellent.

Autorem koncepcji architektonicznej dworca i kompleksu biurowego jest firma FS&P ARCUS sp. z o.o.

d6uvxkr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6uvxkr