Menu

Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Firma - wiadomości

Polska Dziennik Zachodni Posłowie chcą podnieść pensję minimalną o 300 zł

Polska Dziennik Zachodni | 14.02.2009 | 08:34

  A A A
 
Posłowie chcą podnieść pensję minimalną o 300 zł


(fot. Jupiterimages)

- Chcemy, żeby pensja minimalna wynosiła 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia - deklarują zgodnie PiS i Lewica. Gdyby tę zasadę wprowadzić już dziś, pracownik w Polsce zarabiałby co najmniej 1589 zł. O ponad 300 zł więcej niż teraz.

Na obradach Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny odbyło się pierwsze czytanie dwóch niezależnych projektów ustawy o wynagrodzeniu minimalnym: jeden autorstwa PiS, a drugi Lewicy.

PiS chce, żeby w 2010 r. najniższa krajowa wynosiła połowę przeciętnego wynagrodzenia i nie była niższa niż 1340 zł.

Z kolei lewica domaga się podwyższenia pensji minimalnej niejako w dwóch etapach: do 45 proc. przeciętnego wynagrodzenia w przyszłym roku i do 50 proc w roku 2011 (dziś pensja minimalna to 40 proc.).

Trzeba wypracować mechanizmy ochronne dla najbiedniejszych - mówi Stanisław Szwed (PiS). Poseł obawia się, że zwalniająca gospodarka i cięcie pensji spowodują, że w tym roku przeciętne wynagrodzenie będzie niższe niż w roku ubiegłym. A to spowoduje, że minimalna pensja w 2010 r. spadnie.

Trzeba temu zapobiec, bo inaczej ci pracujący za minimalne stawki nie będą mieli za co żyć - wtóruje mu poseł Anna Bańkowska (Lewica).

Przeciw podwyższeniu najniższej krajowej protestują pracodawcy. Podwyżka uderzyłaby w najgorzej zarabiających, czyli najsłabiej wykwalifikowanych pracowników - mówi Jacek Męcina z PKPP "Lewiatan". I tłumaczy, że pracodawcy, tnąc koszty, mogą zacząć ich zwalniać. Potwierdza to Piotr Regulski, wiceprezes Impel Cleaning, firmy, w której ok. 60 proc. załogi to osoby pracujące za najniższą stawkę. Wzrost pensji minimalnej o wskaźnik inflacji dalibyśmy radę przetrzymać. Takich podwyżek już nie - mówi Regulski.

Wyższa płaca minimalna doprowadziłaby też do zwiększenia szarej strefy, bo wiele firm decydowałoby się na płacenie pracownikom "pod stołem" albo zatrudniałoby ich na umowy o dzieło, które nie dają opieki zdrowotnej i emerytalnej.

Pracodawcy zawsze tak mówią. W poprzednich latach pensja minimalna też rosła, a nie doprowadziło to do masowych zwolnień - mówi Janusz Śniadek, szef "Solidarności". Twierdzi, że podwyżki pensji to dobry sposób na kryzys.

Płaca minimalna nie powinna wzrastać w czasie kryzysu

Z Mateuszem Walewskim, ekspertem ds. rynku pracy z Fundacji CASE, rozmawia Tomasz Ł. Rożek

Lewica i PiS znaleźli lek na spowolnienie gospodarcze: chcą podnieść płacę minimalną, by ratować najuboższych. To dobry pomysł czy wyłącznie populizm?
To szkodliwy pomysł i jeśli wejdzie w życie, obróci się przeciw najmniej zarabiającym. Pracodawcy w obliczu podwyżki pensji minimalnej będą zwalniać takie osoby w pierwszej kolejności. Głównie dlatego, że są to osoby niewykwalifikowane, stosunkowo najmniej produktywne.

Ale płaca minimalna jest skandalicznie niska, a jednocześnie wynagrodzenia menedżerów, osób świetnie zarabiających, rosną.
Taki już mamy system, że najlepiej wynagradza się osoby, które są dla firmy najbardziej przydatne i poprawiają jej efektywność. Niestety osoby o niskich zarobkach są postrzegane przez pracodawców jako mniej przydatne i stosunkowo łatwo je zastąpić innymi. Ja bym na miejscu polityków w czasach kryzysu poprzestał na zachętach podatkowych, np. poprzez ulgi podatkowe lub obniżki stawek podatkowych, co zresztą rząd realizuje. Niższe podatki, m.in. dla osób najmniej zarabiających, mogą pozwolić na utrzymanie miejsc pracy.

I to jest jedyna recepta na czas spowolnienia gospodarczego?
Tak. Jeśli sytuacja gospodarcza nieco się poprawi, można myśleć o podwyższeniu płacy minimalnej, ale też przestrzegałbym przed podnoszeniem jej do poziomu 45-50 procent średniego wynagrodzenia. Lepiej byłoby odnieść pensję minimalną do poziomu płacy, którą dostaje ponad połowa obywateli. Byłby to poziom nieco niższy od średniego wynagrodzenia. Ale naprawdę zróbmy to, gdy uspokoi się sytuacja na rynku pracy, nie teraz. Bo dziś PiS i Lewica grają wyłącznie na siebie - na propozycji podwyżki płacy najłatwiej zyskać poparcie społeczne, choć nie bierze się pod uwagę konsekwencji.

Myśli Pan, że w tym roku spadnie średnie wynagrodzenie? Od tego będzie zależała ewentualna podwyżka pensji minimalnej.
Myślę, że średnie wynagrodzenie nie spadnie. Kryzys nie będzie aż tak głęboki, co najwyżej pensje nie będą rosnąć albo będą, ale w bardzo wolnym tempie.

Joanna Ćwiek
POLSKA Dziennik Zachodni

TAGI: firma

oceń
0
0
Podziel się
  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~pichu [2009-02-14 13:18]

prawda o malych firemkach
Zgadzam sie z mike. Rowniez prowadze mala dzialanos ,pracownikowi place kolo 1150zl na reke. Latem musze doklada do interesu(lip,sier) Niestety male firmy nie stac na to zeby dac dobra pensje pracownikowi. Placimy prawie 1000zl zusu za siebie do tego jeszcze pensja i zus pracownika. Czynsz za lokal,prad,woda itp. Ja jestem dobrym szefem ,jak jest wiecej grosza zawsze daje premie,z mila checia dalbym wieksza wyplate ale poprostu jest to nie mozliwe. Mimo ,ze mam dzialalnosc to tez pracuje i kogos innego.

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~dare [2009-02-14 15:45]

faktycznie tam gdzie wyzsze wynagrodzenie bezrobocie najnizsze a wydjnosc wieksza
faktycznie tam gdzie wyzsze wynagrodzenie bezrobocie najnizsze a wydajnosc wieksza,czyli wydajniejsze maszyny,zaawansowana techonlogia,a nie kamien lupany recznie,co jechac furmanka a co tirem,ile towaru przewiezie 20 furmanow a ile jeden tir,ile trzeba wydac na kierowce tira a ile na 20 furmanow,proste,wcale tak nie musi byc a to dlatego ze jak wzrosnie minimalna to wyzsza moze spasc bo pula na wynagrodznia jest stala,najnizsza wzrasta a wyzsza spada,a pozatem jest chora sytuacja ze minimalna w umowei a i tak placa wyzsza ,i stosuje sie to poto by szantazowac pracownika,takze jestem za wyzsza minimalna,a te wyzsze spadna bo pula na wynagrodzenia jest stala,pozatem jesli minimalna bedzie wyzsza pracodawcy oplaci sie inwestowac w nowe technologie produkci i dbac o bezpieczenstwo pracy

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Aron [2009-02-14 15:44]

Z niewolnika nie ma pracownika!!!!
A najlepszym motywatorem do wydajniejszej pracy jest pieniądz, a nie zastraszanie zwolnieniami i mobbing Otwórzcie oczy pracodawcy!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~vat [2009-02-14 15:42]

bajki opowiadasz.. zakręć na podatku tak jak większość w tym kraju
polscy pseudobiznesmeni ..

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~vat [2009-02-14 15:42]

bajki opowiadasz.. zakręć na podatku tak jak większość w tym kraju
polscy pseudobiznesmeni ..

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ILORAZ [2009-02-14 15:24]

PŁACA
Jak tak kryzys zagląda to dlaczego posłowie i senatorowie tak chętnie przyjęli podwyżki ich kryzys nie dotyczy przecież to są Nasze pieniądze które inwestujemy w ich ''WYDAJNĄ'' i ''PRZYNOSZĄCĄ'' zyski pracę jak wykonywaną to wszyscy widzimy na ekranach telewizorów widać jak jednego częstują paralizatorem i umiera szary człowiek a drugi nie dostosowuje się do procedur i afera na cały świat za nasze PIENIĄŻKI a gdzie urzędy miast, powiatów,gmin,menadżerowie O F E zarabiają 12tys -25tys na miesiąc naszych pieniędzy i co nic nikt temu nie może zaradzić czy jest w tym interes ludzi na świeczniku !

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~anty71 [2009-02-14 15:23]

analitycy, ekonomiści....
dlaczego "analitycy i ekonomiści" tyle zarabiają, a ci którzy opisują historię tak mało. ci drudzy przynajmniej się nie mylą!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tefv [2009-02-14 14:52]

odniesienie do średniej to jakiś obłęd
przecież to jest błędne koło.Dzisiaj średnia niech wynosi 3 tys. zł, jeżeli minimalna podrośnie do 1,5tys.zł , to automatycznie wzrośnie też srednia krajowa, o ile jest liczona od wszystkich, jak wzrośnie średnia do 3,2 to trzeba dać minimalną 1,6tys...jak dadzą 1,6 tys , to średnia wzrośnie...to jakiś obłęd wiązanie pensji ze średnią krajową.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Tomek z Konina [2009-02-14 15:21]

I tak większość małych i średnich firm zatrudnia na
czarno, a jak wiadomo pracownik zatrudniony na czarno nie ma, żadnych praw. Jeśli nie zwalczy się szarej strefy jakiekolwiek zmiany w kodeksie pracy nic nie dadzą.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~obserwator [2009-02-14 15:19]

baju baju
bedzuem w raju ....to kielbasa wyborcza przed wyborem nierobow do tzw europarlamentu, tylko co on robi tegio nie wie nikt, kupa nieudacznikow politycznych spalonych w swoim kraju ale posadki beda ciep;e mieli i dalej jak wrzody i pasozyty zerwac beda na organizmie biednego spoleczenstwa, Prosze podac panowie szlachta(poslowie)ile razy i o jakie kwoty wzrosly w tym roku ceny, energii ,gazu, mieszkan, czynsze woda, smieci itd by wymienial a wy rzucacie ochlapy i jeszcze krzyczycie jakie to dobrodziejstwo spoleczenstwo spotyka, kpina i hanba, proponuje obejrzec film "W IMIE ROZY" tam jest scena jak to klasztor ktory lupie spoleczenstwo pozniej rzuca ochlapy tak samo i wy w swymsamarytanskim )parlamentarnym) milosierdziu,

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dare [2009-02-14 15:18]

podniescie minimalna a spadnie wyzsze wynagrodzenie,bo pula jest stala
wcale tak nie musi byc a to dlatego ze jak wzrosnie minimalna to wyzsza moze spasc bo pula na wynagrodznia jest stala,najnizsza wzrasta a wyzsza spada,a pozatem jest chora sytuacja ze minimalna w umowei a i tak placa wyzsza ,i stosuje sie to poto by szantazowac pracownika,takze jestem za wyzsza minimalna,a te wyzsze spadna bo pula na wynagrodzenia jest stala,pozatem jesli minimalna bedzie wyzsza pracodawcy oplaci sie inwestowac w nowe technologie produkci i dbac o bezpieczenstwo pracy,w UE wynagrodzenia sa duzo wyzsze a ceny produktow nizsze niz u nas,bo maja odpowiednie maszyny do produkcji a nie 30 lat na tych samych i chca konkurowac,u nas jest zatania sila robocza by zachecic pracodawcow na inwestycje

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dada [2009-02-14 15:12]

paranoja
gorzka prawda że przy tej podwyżce zbankrutuje 30 % małych przedsiębiorstw albo tak potną etaty aby 1 pracownik robił za 3 i tak będzie

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~pracodawca [2009-02-14 15:13]

tu nie chodzi o płace, ale o haracz dla państwa, czyli składki ZUS i podatki, oj będzie zapotrzebowanie na pracowników na czarno. a realne płace będą jeszcze niższe

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gfhgh [2009-02-14 15:13]

zachamowanie gospodarze przyczyną kryzysu jak z tym walczyć??? hamować jeszcze bardziej
co za idiotyczne pomysły Powinno się właśnie starać by firmy nie upadły, obniżać koszty - jakieś ulgi, zwolnienia... Oczywiście kryzys minie ale chyba lepiej by nie była wtedy gospodarka w opłakanym stanie - mały pluralizm (bo połowa firm upadła) gospodarczy i potrzeba rozkręcania wszystkiego przez kilkanaście lat... W obliczu kryzysu państwo powinno zadbać by podstawowe dobra były dostępne - czyli tanie jedzenie i tanie ubrania. A dobra luksusowe (kino, teatr, samochód, sprzęt elektroniczny) może być droższy - odczują to te firmy i ich pracownicy ale nikt nie będzie głodował Jest kryzys i jak kogoś nie stać to nie czas na wycieczki na wyspy kanaryjskie i inne luksusy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dare [2009-02-14 15:11]

a kto oblicza zysk firmy na najnizszym wynagrodznieu zawsze na srednim,w innym wypadku nie oplaca sie prowadzic firmy,dlatego naiwni bankrutuja

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~stanlej12 [2009-02-14 15:08]

JUŻ TERAZ ZA MINIMALNĄ
NIE WARTO PRACOWAĆ, bo i tak zniej nie idzie się utrzymać, dlaczego nie chcą placy minimalnej na godzine pracy, tylko etaty???czy wszyscy w biurach pracują za minimalną???

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tony [2009-02-14 12:00]

polscy burżuje
Witaj drogi pracodawco . Ja pracuje u szwedzkiego prywatnego przedsiebiorcy który płaci 50procentowy podatek,koszty utrzymania mnie pracownika są jedne z najwyższych na swiecie,ale mimo to ja za180godz.pracy w miesiącu zarabiam netto około 8tys zł. niech mi ktos wyjasni jak mu sie to opłaci.ale wy polscy pracodawcy umiecie tylko kombinowac i narzekać jak wam żle.pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~julo [2009-02-14 15:05]

Podwyżka ciągła ! 50 % srednich zarobków !!!!
Zapisując ze jest to 50 % przeciętnego wynagrodzenia ! będzie wynagrodzenie rosło bez przerwy aż wszystcy będą zarabiać taką samą kwotę ! Kto nie wieży niech spyta matematyka lub jakiego kolwiek księgowego . Niestety co można wymagac od Pisowców czy tych pseudolewicowców ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Piotr [2009-02-14 15:04]

mylisz się bo...
milionerzy mają miliony ty do nich nie należysz,cwaniaczku.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ILORAZ [2009-02-14 15:04]

PŁACA
W pełni popieram ,ten slogan mówi jak jest w Polsce ''promowany'' dobry pracownik fizyczny i dlaczego jadą za granice ale jest i druga strona na 10 uczciwie pracujących 3 to po prostu obiboki którzy dają obraz pracy pozostałych jak ktoś ogląda -Ranczo Wilkowyje-to właśnie w jednym z odcinków świetnie to było pokazane

odpowiedz