Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Wiadomość

PAP Mundurówka zbojkotowała spotkanie z ministrem

PAP | 26.04.2011 | 15:35

  A A A
 
Mundurówka zbojkotowała spotkanie z ministrem


(fot. WP / Konrad Żelazowski)

Związki zawodowe służb mundurowych "w związku z olbrzymim niezadowoleniem całego środowiska" odwołały zaplanowane na środę spotkanie z ministrem Michałem Bonim. Stoi on na czele zespołu, który do końca kwietnia miał skończyć prace nad reformą "emerytur mundurowych".

27 kwietnia miało się odbyć jedno z ostatnich spotkań specjalnego zespołu ekspertów rządowych i związkowych w sprawie reformy emerytur mundurowych, polegającej m.in. na wydłużeniu aktywności zawodowej funkcjonariuszy służb podległych MSWiA i żołnierzy.

Do spotkania jednak nie dojdzie. W piśmie do Boniego przewodniczący NSZZ Policjantów Antoni Duda napisał, że "w związku z olbrzymim niezadowoleniem całego środowiska" na jednym ze spotkań przed świętami wielkanocnymi "zaistniała pilna konieczność przeprowadzenia konsultacji i uzgodnień w organizacjach wchodzących w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych w toku dalszych negocjacji".

Według Dudy, na ostatnim posiedzeniu zespołu Boni miał zaapelować do członków zespołu o rozważenie, by warunkiem uzyskania emerytury w nowym systemie było równoczesne spełnienie dwóch warunków: 25 lat stażu służby i 55 lat życia. "Na to nie ma zgody strony związkowej" - powiedział PAP przewodniczący NSZZ Policjantów, tłumacząc dlaczego związki poprosiły stronę rządową o przesunięcie kolejnego spotkania.

Do czasu nadania depeszy PAP nie uzyskała komentarza ministra Boniego w tej sprawie.

Pod koniec marca podczas posiedzenia zespołu przedstawiono propozycję, według której funkcjonariusze służb mundurowych będą nabywali uprawnienia emerytalne po 20 latach pracy, nie wcześniej jednak niż po ukończeniu 50 lat.

Obecnie na emeryturę można przejść po 15 latach pracy w służbach mundurowych bez względu na wiek. Zmienić się ma także algorytm, według którego obliczane są emerytury. Nowe zasady mają objąć osoby wstępujące do służby od 1 stycznia 2012 r. Pozostali będą mogli wybrać między starym a nowym systemem.


Według dotychczasowych zapowiedzi wszystkie propozycje zmian w systemie emerytur mundurowych miały być przedstawione do końca kwietnia głównemu zespołowi zajmującemu się tą reformą. Wcześniej zapowiadano, że odbędzie się to jeszcze w marcu. Nad szczegółami planowanych zmian od stycznia pracuje sześć podzespołów tematycznych, w skład których wchodzą przedstawiciele rządu i związków zawodowych.

Obecnie emerytura mundurowa zależy od wysokości ostatniej pensji oraz dodatków i nagród rocznych. Po 15 latach służby wynosi ona 40 proc. ostatniej pensji i za każdy dodatkowy rok rośnie o 2,6 proc. Maksymalna emerytura może wynieść 75 proc. pensji.

Do zakończenia aktywności zawodowej po 15 latach pracy mają prawo funkcjonariusze: policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej.

Reforma może dotyczyć w sumie około 250 tys. osób w tym żołnierzy. Według danych MON 31 marca br. wojskowe emerytury pobierało ponad 106 tys. byłych żołnierzy. Średnie świadczenie emerytalne w wojsku to ponad 2,9 tys zł.

Średni wiek żołnierzy zawodowych odchodzących do rezerwy wynosił w ubiegłym roku ogółem nieco ponad 41 lat. W przypadku oficerów było to ok. 47 lat; u podoficerów 42 lata, a szeregowych 26 i pół roku.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wiek ten wyniósł ogółem wśród całej kadry zawodowej 44 i pół roku, w tym wśród oficerów - 50 lat, w korpusie podoficerskim ponad 43 lata, a u szeregowych niespełna 27 lat.

TAGI: emerytury, mundurówka, michał boni, związki, rząd, mundurowi

oceń
0
0
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~piotr [2011-04-26 19:16]

to jest służba a nie praca
od tego trzeba zaczynać.Jestem emerytowanym policjantem własnie po 15 latach SŁUŻBY.Kiedy inni świętowali ja miałem służbę/ wszystkie świeta /stałem na skrzyżowaniach po 24 godz bez zmiany,np.podczas wizyt znanych osobistosci.Często konczyłem słuzbę o godz.23 a zaczynałem o 5 rano,walczyc musiałem z różnymi czubkami,złodziejami i nie wiadomo z kim jeszcze.Telefony w nocy,objad na szybko bo juz interwencja,mozna wyliczac bez końca.Zawsze gdy sie burzyłem,przełożeni mówili ,,to nie praca,to służba,,Po 15 latach miałem dość,podziękowałem,nerwy zszarpane a przez ten czas wypracowałem z 30 lat/liczac godziny/ale kto nie był w słuzbie ten nie zrozumie

odpowiedz

pokaż 26 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Obserwator. [2011-05-11 19:16]

Wszyscy Polacy zostali zrobieni w konia
przez szabasowe rządy 22-lecia.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~Grażyna [2011-04-26 23:50]

Śmiech na sali,
Podniecacie się, zżymacie, oburzacie na "przywileje" mundurowych. A wiecie chociaż jakie oszczędności wynikną z ewentualnego wprowadzenia zmian - i na co (dla kogo?) zostaną przeznaczone. Kłócicie się o przysłowiową "skorupkę od orzeszka" i to dodatkowo należącego już do innej "wewiórki". Będzie wam lepiej po tych zmianach? Zapomnijcie, że Wam coś skapnie. Kolejny temat zastępczy dla mas. Pomyślcie - zmiany mają objąć "nowych" a nie obecnych w służbie - Ci już mają te"pseudo" przywileje zapewnione. A więc o co Wam chodzi - najwyżej w razie czego - gdy już Policji nie będzie - na co się zanosi, bo młode pokolenie ma "gdzieś" te super przywileje i do Policji i wogóle do służb mundurowych się nie garnie - przejmiemy kolejną funkcję państwa na swoje plecki. Po 15 latach pracy w służbach mundurowych otrzymują 40% emeryturę liczoną z ostatniego wynagrodzenia . Aby mieć ok. 2,5 tys. emerytury, trzeba zarabiać ok. 6 tys.? Kto tyle zarabiając zwalnia się z tak dobrej posady - po raz, a po dwa aby te 2,5 tys. "mieć" i pracować poza resortem nie można zarabiać bez ograniczeń - można dorobić "troszkę" - bo inaczej emerytura jest "cięta" o 25%. Wystarczy poczytać ustawę. Państwo "gra" - trzeba przyznać doskonale, na naszych coraz bardziej widocznych i ujawnianych wadach - zawiści i zazdrości..... . Lud "zjada" się między sobą, i nie wtyka nosa tam gdzie nie trzeba - i o to chodzi.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +1 [1]
~Anna [2011-05-06 13:07]

Słowa uznania
Nareszcie prawdziwy, poważny komentarz! Nic dodać...

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~max [2011-05-04 17:56]

KASA
a może kilka słów na temat koscioła jak doi kasę ... a KRUS....

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~s [2011-05-03 08:29]

Mundurówka
Porównajcie pracę górnika na dole a policjanta,wojsko zawodowe czy to jest uczciwe.Policja niech idzie na emerytury tak jak szła ale powinna mieć zakaz pracy.Idą na emerytury i potem pracują na pełny etat po bankach,dalej w służbach policyjnych i wojskowych i zabierają etaty młodym.Młodzi muszą jechać za granicę bo u nas stanowiska zajęte przez dziadków emerytów.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
jurekp [2011-05-01 16:38]

mundurowe pasożyty
składek emerytalnych nie płacą i pasożytują na pieniądzach z budżetu! Emerytura po 15 latach pracy to polski ŻART!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~25laska [2011-05-01 13:04]

emerytury mundurowe
Popieram bojkot! Jak ktoś to pięknie za uważył,że pismaki typu:p.Paradowska,Wielowiejska napuszczają Premiera Tuska o wielkich emeryturach pobieranych przez mundurowych. Jeśli to jest wykwintnie to niech te panie i wiele im podobnych wyśle swoje pociechy do tej pracy,lub p.Wielowiejska jest w takim wieku,że może zmienić zawód i z Gazety Wyborczej przenieść się do służb mundurowych-przejdzie po 15 latach na emeryturę. Gratuluję dobrego samopoczucia tym paniom.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Żeglarz [2011-04-26 23:39]

Z prądem i refleksem.Garbate muły do roboty.!!!
Po 15 latach MAR-woju.2200 co miesiąc kapie na konto.4 do 6 tysięcy na m-c dorabiam ( nie zawsze legalnie ) bez płacenia ZUS-u . Nie narzekam , w wieku 38 lat idzie wyżyc.Krótko mówiąc-- "myślenie ma przyszłośc ".

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Rachmistrz [2011-04-26 23:48]

Wygląda na to, że szeregowi zaczynają służbę
średnio w wieku niespełna 12 lat. (Dla wyjaśnienia 12+15=27)

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Urszula [2011-05-01 12:00]

Emerytura
Wszystkie powinni pracować do 65 roku życia.Mundurowy jak nie może pełnić służby niech pracuje jako pracownik cywiny Nauczyciele muszą wcześniej,ale nie odchodzą tylko pracują dalej.Wynagrodzenia są od tego żeby podkreślić trudność zawodu a nie wiek emerytalny. Niezadowileni mogą się zwolnić na ich miejsca czeka co najmniej po 5 kandydatów.Czas pracy np 8 godzin powinien się odbywać w miejscu oznaczonym np w szkole a nie w domu jak twierdzą niektórzy.Górnicy u nas na emeryturze iadą do Czech i tam pracują.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ŻŻ [2011-05-01 10:05]

Dlaczego Szeregowi
Co noże MON zaoferować szeregowym na kontrakcie 12 lat służby i co dalej. Na emeryturę za młody co cywila nieprzystosowany i za "STARY". Więc po kilku misjach mając kilka groszy i niezłe doświadczenie zdobyte w lub za kasę z wojska, zakładają własną działalność lub idą jak najszybciej do pracy na rynku cywilnym.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Max [2011-04-30 21:26]

emerytury
I wszystko jasne kto żyje na koszt budżetu ale nie wymieniono tu wszystkich pasożytów.Społeczeństwo ma dosyć niesprawiedliwości w tym kraju.Konstytucja obowiązuje od 1997 r .i do tej pory nie zrobiono porządku w Polsce.Tylko cierpią zwykli obywatele a cwaniaki i obiboki to wykorzystują.Czas z tym okradaniem uczciwego Narodu skończyć.W innych krajach potrafiono wprowadzić uczciwe zasady dla obywateli tylko Polska pod każdym względem łamie prawo i uczciwość .Wprowadzić uczciwą emeryturę uzależnioną od lat pracy i wieku jak proponuje się policji .Traktować Polaków przestrzegając praw w konstytucji.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jss [2011-04-30 19:25]

porada
maże pracować jako pomocnik na budowie

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~RICARDO [2011-04-30 19:23]

emerytury mundurowych
Zaważyłem, że czym więcej lat po wojnie tym mniejszy szacunek do wojska, policji wogóle służb mundurowych. Tym wszystkim zawistnym należałoby przypomnieć że w każdym państwie jest armia nawet w Watykanie. I też kosztuje.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ponad(40)normatywnie [2011-04-29 07:15]

To jakie przywileje musi mieć pracownik co ma 65 lat
gdy zaczął pracować od 14 roku życia. Będzie miał 51 lat pracy. Odpowiem. Wpadać bedzie prosto do grobu. Resztę z ulic zbierze MPO. Zgodnie z wierszykiem: popierajcie PO czynem umierajcie przed terminem. Pracujący

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kulu [2011-04-27 05:14]

A ja jestem za!!!!!
Jestem żołnierzem zawodowym od kilkunastu lat i jak najbardziej jestem za tym żeby naszą służbę zamienić na normalną pracę, bo w tej chwili będąc na poligonie 24 godziny na dobę za dodatkowe 16 godzin pracy mam płacone 5 zł (to nie pomyłka za całe 16 godzin 5 zł) i wbrew temu co niektórzy piszą nie ma za to dni wolnych do wykorzystania. Niech sobie nasi decydenci zabiorą tą wspaniałą emeryturę i mi normalnie zapłacą. A tak swoją drogą to zapraszam do armii tych wszystkich co twierdzą że tu się tak dużo zarabia. Nigdy nie miałem okazji pracować w Chinach ale wydaje mi się że stawki są tam wyższe niż w naszej ukochanej armii.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Scorvel [2011-04-27 07:16]

Podpowieź dla M.Boni. Niech zaczną brać od 65 lat
Nie muszą na spotkania przychodzić. Niech pasożyty mają przywileje. Tylko tak jak wszyscy niech zaczną dopiero brać swoje emerytury jak ukończą 65 lat. Uważam to za sprawiedliwe. Wtedy wiek brania emerytur dla wszystkich zostanie wyrównany i pasożyty znikną. Jakie to proste. Wymyślił to zmuszany do pracy głupimi przepisami przez ponad 40 lat stary

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~radek [2011-04-27 07:00]

nie przesadzajcie z ta utrata pzrywilejow
moja znajoma do emerytury w policji musiala pracowac az piec lat chyba, bo dzieisiec cale szczescie odpadlo jej na wychowanie dzieci i jakies inne rzeczy ale cale piec lat musiala przepracowac

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Radek [2011-04-27 06:57]

Przywleje MUSZA zostac !!!
Wiecie jakie to ciezkie tak byc straznikiem granicznym i stac po kilka godzin dziennie na drodze i wypatrywac przemytnikow, tych wszystkich bandziorow co woza dodatkowe litry wodki czy kartony papierosow, wiecie jakim sie jest zmeczontym po tych kilku godzinach takiej ciezkiej sluzby? wiecie ze jak sie w wieku 35 lat przechodzui na emeryture to ma sie tylko jakies 1500 emerytury?

odpowiedz