Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Wiadomość

Wirtualna Polska Polska musi ruszyć na podbój kosmosu

Wirtualna Polska | 01.12.2010 | 15:27

  A A A
 
Polska musi ruszyć na podbój kosmosu


(fot. / NASA-CC)

Polska wreszcie zaczęła nadrabiać zaległości infrastrukturalne i gospodarcze. Budujemy drogi, są plany szybkiej kolei, organizujemy Euro 2012, chcemy mieć elektrownie atomowe. Zostało nam jeszcze tylko... podbicie kosmosu.

Tylko w podobnej do nas Hiszpanii roczne obroty branży kosmicznej to około 400 mln euro. W Norwegii każde wydane na kosmos euro daje ponad 4,5 euro zysku. W sumie w 2008 roku obroty całego sektora kosmicznego na świecie wyniosły ponad 250 mld dolarów. Niestety polskie firmy nie mają nawet możliwości uszczknąć choć trochę z tej ogromnej kwoty. Co trzeba zrobić, by to zmienić? Przede wszystkim przystąpić do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) - mówią zgodnie politycy, biznesmeni i naukowcy.

- Kosmos to nie jest droga zabawka dla naukowców. To naprawdę coraz ważniejsza dziedzina gospodarki - mówi prof. Marek Banaszkiewicz, szef Centrum Badań Kosmicznych PAN. - Przecież nie jest tak, że inne kraje inwestują w kosmos dla zabawy. Dziś to już nie tylko wyścig: USA i Rosja. W projekty inwestują Niemcy, Szwedzi, Belgowie, Hiszpanie. Do ESA przystąpiły już Czechy, w tym roku wejdzie Rumunia. Dużo większe swoje programy kosmiczne mają też Chiny i Indie - dodaje.

Kosmos to nie jest droga zabawka dla naukowców. To naprawdę coraz ważniejsza dziedzina gospodarki prof. Marek Banaszkiewicz
- Rozwój sektora kosmicznego w Polsce dzięki przystąpieniu do Agencji przyniesie długofalowe korzyści gospodarcze, zwiększające innowacyjność gospodarki i poprawiając jej pozycję konkurencyjną - stwierdza wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska.

Słońce czy Ziemia?

Na razie Polska jest tylko krajem współpracującym z ESA w ramach PECS (Porozumienie o Europejskim Państwie Współpracującym z Europejską Agencją Kosmiczną). Daje to pewne możliwości polskim instytutom naukowym, ale uniemożliwia udział polskich firm w kosmicznych przetargach. Dlatego dziś praktycznie nie ma w naszym kraju przedsiębiorstw działających w tej branży.
- To jest problem jajka i kury. Firma, aby zainwestować, musi mieć gwarancję, że jakieś kontrakty w ogóle będą i że nie będzie to jednorazowy strzał.
W Polsce nie ma problemu, by w kilka lat zbudować przemysł kosmicznyprof. Marek Banaszkiewicz
W Polsce nie ma problemu, by w kilka lat zbudować przemysł kosmiczny. Są odpowiedni ludzie i firmy z potencjałem technologicznym - uważa profesor Banaszkiewicz.

Kosmiczne zyski czy astronomiczne straty?

Na czym więc polega problem? ESA kosztuje. I to dużo.
- Koszty członkostwa wynoszą rocznie w wariancie obowiązkowym około 12 mln euro. Do tego dochodzą programy opcjonalne. Przyjmując średnią dla krajów członkowskich Agencji, wyniosą one 36 mln euro rocznie - mówi wiceminister gospodarki.
Te pieniądze jednak są całkowicie do odzyskania, bo tylko ich część pochłania koszt samego funkcjonowania agencji. Około 90-95 proc. wróci do naszej gospodarki w postaci kontraktów dla naszych firm.

    ILE KOSZTUJE ESA?
  • jednorazowa „opłata wstępna” przy wejściu do ESA - około 6-8 mln euro,
  • coroczna składka na programy obowiązkowe ESA - obliczana jako udział w PKB, oceniana na około 12 mln euro rocznie,
  • składka na programy opcjonalne ESA - kwota i zakres udziału w tych programach zależy od indywidualnej decyzji każdego zainteresowanego państwa. Średnio kraje członkowskie Agencji wydają na programy opcjonalne trzykrotnie więcej, niż na programy obowiązkowe; przy zachowaniu tej proporcji polska składka wynosiłaby około 36 mln euro rocznie.


- ESA zleca wykonanie swoich kontraktów głównie prywatnym firmom. Po pierwsze, zrobią to taniej. Po drugie, to największa zaleta przemysłu: jak się przedsiębiorstwo w czymś wyspecjalizuje, to potrafi to robić coraz lepiej. Nauka ma za zadanie ciągle szukać innowacji - mówi prof. Banaszkiewicz.

Dlaczego więc jeszcze nas w ESA nie ma?
-
Akcesja do ESA uzależniona jest od decyzji Rady Ministrów,Grażyna Henclewska, wiceministerr gospodarki
Akcesja do ESA uzależniona jest od decyzji Rady Ministrów, wyników negocjacji Polska-ESA, wyników analizy potencjału polskiego przemysłu kosmicznego dokonywanej przez ESA oraz zgody Rady ESA - mówi Grażyna Henclewska.


Decyduje polityk, nie kosmonauta

Zdaniem części ekspertów to kwestia decyzji polityczno-ekonomicznej. Dziś jesteśmy liderem w produkcji pralek i kuchenek, po co więc to zmieniać na jakąś mglistą perspektywę zysków z kosmosu? Takie myślenie nie wszystkim się jednak podoba.
- Państwa garną się do klubu naczyń technologicznie połączonych, czyli ESA, bo jej polityka przemysłowa kreuje technologiczne zaangażowanie kraju członkowskiego. ESA daje unikatową możliwość wpięcia się w sieć powiązań kooperacyjno-technologicznych - twierdzi poseł Bogusław Wontor, członek sejmowego zespołu zajmującego się kosmosem.

TAGI: kosmos, ministerstwo gospodarki, unia europejska, przemysł, innowacje, nauka, przemysł kosmiczny

oceń
0
0
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~filutek [2010-12-13 23:12]

Czas najwyzszy aby ruszyć na "podbój" kosmosu
To inwestycje,które wrócą się stokrotnie.Na dzień dzisiejszy jednak....to należy ostrzec Twardowskiego bo Tusk z Gradem i Kopaczką mogą Ci drogi nasz rodaku narobić dlugow na początek ,potem Cię skomercjalizują,nastepnie sprywatyzują....wprowadzą na kosmiczną GIEŁDE i ostatecznie puszczą Cię z torbami.Jak na razie pomny przestróg; całe zloto przerzuć na Pluto-na aby się do niego Donald nie dobrał....nie musisz nic zamrażać to sie samo stanie.W tej odleglości od POlski jest na tyle zimno,ze im du...y zamarzna przy probie rabunku.Kosmoś jest bezpieczny.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~filutek [2010-12-13 23:06]

Czas najwyzszy aby ruszyć na "podbój" kosmosu
To inwestycje,które wrócą się stokrotnie.Na dzię dzisiejsz jedna....to nalezy ostrzec Twardowskiego bo Tusk z Gradem i Kopaczką mogą Ci drogi nasz rodaku narobić dlugow na początek ,potem Cię skomercjalizują,nastepnie sprywatyzuja....wprowadżą na kosmiczną GIEŁDE i ostatecznie puszczą Cię z torbami.Jak na razie pomny przestróg; całe zloto przerzuć na Pluto-na aby się do niego Donald nie dobrał....nie musisz nic zamrażać to sie samo stanie.W tej odleglości od POlski jest na tyle zimno,ze im du...y zamarzna przy probie rabunku.Kosmoś jest bezpieczny.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~simb@ [2010-12-04 00:56]

nadrabiamy zaległości???
a co z budownictwem mieszkaniowym??? budownictwo nadal mamy na poziomie biednych krajów afrykańskich...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~irkowdsd [2010-12-06 00:36]

Nie podbijamy kosmosu, a placimy na centrum badan kosm.
Kolejne marnotrawstwo pieniedzy. Jak rzad chce sie bawic w kosmos to niech sam za to zaplaci. Narazie utrzymujemy komunistyczne Centrum Badan Kosmicznych, choc jedynym krajem dzieki ktoremu obywatel RP polecial w kosmos bylo ZSRR. A oni chca jeszcze zebysmy dodatkowo zaplacili czesne/skladke w wysokosci ponad 150 mln zlotych, jakby nie bylo dziury budzetowej....

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~piter [2010-12-03 19:36]

hmmm
Powinniśmy natrzepać więcej kilkudziesięciometrowych pomników - Jezusa, Marii, Wojtyły, Rydzyka - po cho_oj nam kosmiczne technologie, rozwój technologiczny, nauki ścisłe; stawiajmy więcej bożków, budujmy im kolejne świątynie, zwiększajmy ilość godzin religii w szkołach!

odpowiedz

pokaż 11 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Raven [2010-12-03 19:38]

Im szybciej tym lepiej
Kosmos zyskuje coraz bardziej na znaczeniu czy tego Polska chce, czy nie chce. Udział w przedsięwzięciach ESA na zasadach pełnego członkostwa to dla naszej gospodarki i naukowców szansa na dalszy rozwój. Przeglądając niektóre komentarze można odnieść wrażenie, że Polacy to jakiś dziwny naród pełen kompleksów niższości. A ja wam mówię - odważcie się myśleć jak reszta Europy. Ba! Co tam Europy - Świata. Bo cały Świat już dawno zaczął inwestować w technologie kosmiczne. Niesamowite, że 40 milionowy kraj w środku Europy może godzić się na takie zacofanie - to wręcz obciach.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~bart014 [2010-12-03 16:48]

No nie poszczęściło się redaktorowi...
Ale popatrzcie tylko na komentarze. Człowiek mówi o idei, o rozwoju. Zapewne dyskusyjną rzeczą są nasze możliwości. Popatrzcie teraz na to co wypisujecie w tych komentarzach - śmiech, nienawiść, polityka. Tu chodziło o rozwój i gospodarkę a u nas to nie ważne jaki temat zapodać - komentarze zawsze będą te same... Miłego weekendu...

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
Emigrant66 [2010-12-03 21:04]

Zacznijmy od poczatku.....
najpierw zacznijmy produkowac POLSKIE rowery potem motory a jak wyjdzie Nam cos lepszego od " Syrenki" to pomyslmy o szkolnictwie i opiece zdrowotnej a potem dopiero mazmy o kosmosie i jego podboju. Pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
[2010-12-03 20:46]

Kler
Polska wydaje rocznie co najmniej 5 miliardów złotych na kler. Jeden z najnowocześniejszych przyrządów naukowych - Wielki Zderzacz Hadronów zbudowany przez CERN kosztował w przeliczeniu 18 mld zł. Wynika stąd, że gdybyśmy nie finansowali darmozjadów w sutannach, to moglibyśmy tego typu sprzęt postawić w niecałe 4 lata. Moglibyśmy być potęgą naukową, techniczną i gospodarczą. A tak, mamy pomnik świebodziński, krzyżowanie przestrzeni publicznej, itp.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Masochista1111 [2010-12-06 13:24]

Polska musi...
- tak !!! Podbijać Kosmos !!! A ludzie w tym biednym, głupim kraju, będą trawę jeść !!!!!!!!! Tak jak w Korei Północnej, która nie ma żywności dla swego społeczeństwa - ale zbroi się i wytwarza broń atomową ! Ludzie - obudźcie się - bo będzie za późno i obudzicie się z rękami w nocnikach !!! Taka jest bolesna prawda !!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Masochista1111 [2010-12-06 13:24]

Polska musi...
- tak !!! Podbijać Kosmos !!! A ludzie w tym biednym, głupim kraju, będą trawę jeść !!!!!!!!! Tak jak w Korei Północnej, która nie ma żywności dla swego społeczeństwa - ale zbroi się i wytwarza broń atomową ! Ludzie - obudźcie się - bo będzie za późno i obudzicie się z rękami w nocnikach !!! Taka jest bolesna prawda !!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Masochista1111 [2010-12-06 13:24]

Polska musi...
- tak !!! Podbijać Kosmos !!! A ludzie w tym biednym, głupim kraju, będą trawę jeść !!!!!!!!! Tak jak w Korei Północnej, która nie ma żywności dla swego społeczeństwa - ale zbroi się i wytwarza broń atomową ! Ludzie - obudźcie się - bo będzie za późno i obudzicie się z rękami w nocnikach !!! Taka jest bolesna prawda !!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Pan Żelezny [2010-12-05 22:21]

Jeztem za
Jestem za. Mamy unikalną szansę rozwoju. Wystarczy odłożyć malkontenctwo na bok. Kosmos ciągnie do przodu rozwój technologi. Nawet nie zdajemy sobie sprawy ile rzeczy najpierw poleciało w kosmos bo zostało stworzone na potrzeby np NASA, a potem trafiło pod strzechy. Wstępując do ESA będziemy mieli dostęp do technologi, które prędzej czy później zostaną wykorzystane w przemyśle cywilnym. I nie możemy mówić, że nas na to nie stać skoro stać nas żeby płacić horrendalne pieniądze za telewizje cyfrowe odbierane z satelitów, których właścicielami nie jesteśmy. Bo to tak jest, że na kosmosie można zarobić choć mało kto to sobie uświadamia.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
Ezechiel [2010-12-06 00:30]

Tylko czy jeszcze nas na to stać.
Zapłacimy z budżetu a pieniądze trafią do zagranicznych firm w Polsce. Bo do tego czasu na pewno nie będzie już ani jednej polskiej firmy. Tusk zachowuje się jak niegrzeczne dziecko co ukradło portfel mamie i natychmiast poszło do sklepu. Dług publiczny sięga zenitu a on ma wciąż nowe pomysły na CUDA. Polityka PO popierająca wielki kapitał była do przewidzenia. Tylko dlaczego naiwni nędzarze uwierzyli, że będą żyć godnie?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~eldo [2010-12-05 23:11]

mój stary jest właścicielem ESA
I inne kraje płacą mu abonament :P

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
tytus2 [2010-12-03 20:30]

Technologicznie jesteśmy gotowi!
Cóż, technologicznie jesteśmy gotowi. Nasze przyrządy znajduja się na pokładzie sond miedzyplanetarnych innych organizacji/państw, własnie budujemy w 100% właśne satelity itd. Wiec oczywiście należałoby pójśc za ciosem i sformalizowac nasze uczestnictwo w kosmicznym programie przez przystąpienie do ESA.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Aki space [2010-12-05 20:28]

Polak na Księżycu.
Niestety nie Twardowski, ale Neil Armstrong, jeśli chodzi o fakty.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jedrus [2010-12-05 20:19]

dzięki solidaruchom, kaczyńskim i tuskowi Polacy zamarzają, szukają jedzenia w śmietnikach. Od smietników do kosmosu droga daleka.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Hojny [2010-12-05 19:21]

Zbudować Tuskolandzką Stację Kosmiczną - TSK GLEBA
Sam zasponsoruję władzy bilet w jedną stronę!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~emeryt [2010-12-05 19:30]

Polacy
to jest to- na,śmieciarzyto się nadają

odpowiedz