Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Wiadomość

Wirtualna Polska Tajemnice złotówki. Wiedza warta każdych pieniędzy

Wirtualna Polska | 11.01.2012 | 19:41

  A A A
 
Tajemnice złotówki. Wiedza warta każdych pieniędzy


(fot. Jupiter)

Fałszerstwa pieniędzy mogą być szkodliwe nie tylko dla klientów, którzy znajdą podróbkę w swoim portfelu. Gdy fałszerzom uda się wyprodukować idealny falsyfikat, może to być zagrożenie dla całej gospodarki. Dlatego emitenci stosują supertajne metody zabezpieczenia znaków pieniężnych. Wie o nich jedynie kilka osób w państwie.

Fałszerstwa, z którymi policja spotyka się na co dzień, to najczęściej produkcja oraz próby wprowadzenia do obiegu podróbek bardzo kiepskiej jakości.

- Nasi fałszerze to najczęściej amatorzy. Banknoty domowej, słabej jakości to około 50 proc. podróbek - mówi Sylwester Salach z firmy DCB.
Lepszej jakości podróbek jest niemal drugie tyle, ok. 45 proc. Jednak zajmuje się tym znacznie mniej ludzi.

Rocznie policja i CBŚ likwidują od 45 do 50 małych, domowych wytwórni. Składają się najczęściej z komputera oraz przeciętnej klasy drukarki. Tymczasem z punktów produkcji zdecydowanie lepiej podrobionych banknotów, które rozprowadzają już zorganizowane grupy przestępcze, rozbijana jest raptem jedna wytwórnia rocznie.

"Artystów" potrafiących wykonać bardzo dobrą podróbkę, którą rozpracować może dopiero laboratorium kryminalistyczne, spotkać można jeszcze rzadziej. Zdaniem Sylwestra Salacha to ok. 5 proc. wszystkich fałszywek w obiegu.

- Ilość falsyfikatów w naszej gospodarce to zagadnienie jedynie kryminalne. Przy wielkości fałszywych znaków pieniężnych na poziomie kilkunastu sztuk na milion nie stanowi zagrożenia dla interesów ekonomicznych państwa - uważa Grzegorz Biernat, zastępca naczelnika Wydziału Ekspertyz NBP.

Pozostaje to jednak problemem dla przeciętnego Kowalskiego, który taki banknot znajdzie w swoim portfelu i nieświadomie zechce nim zapłacić. Dlatego NBP zaleca, aby zwracać uwagę choćby na te najłatwiejsze do identyfikacji cechy banknotów.

- Zważywszy, że tzw. badziewiaki to aż 50 proc. fałszywych banknotów, sprawdzając jedynie wypukłości oraz znak wodny o połowę zmniejszymy ryzyko wejścia w posiadanie podróbki - mówi Sylwester Salach.

Złotówka jest bezpieczna

Obecnie polskie pieniądze są zabezpieczone na światowym poziomie. Ich produkcją zajmuje się Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Wytwarza je na własnej produkcji papierze z bawełny. W procesie produkcji nanoszone na banknot jest szereg oznakowań. Specjalny pasek poprzeczny umieszczony w papierze, czy oznaczenia widoczne jedynie w ultrafiolecie, to tylko niektóre zabezpieczenia.

- Obecnie jednym z najlepszych zabezpieczeń jest dobrze znany znak wodny. Jest go niesłychanie trudno podrobić, gdyż nanosimy go w procesie produkcji papieru, który sami przygotowujemy - mówi Arkadiusz Słodkowski z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

Papier sam w sobie stanowi podstawę zabezpieczenia banknotów. Wykonuje się go z bawełny i uzyskanie takiej faktury, jaką mają oryginalne znaki pieniężne, jest niemal niemożliwe. Fałszerze niekiedy zbliżają się jednak do wzoru.

Ciekawy przykład pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i dotyczy jeszcze lepiej zabezpieczonych banknotów dolarowych. Papier dolarowy zawiera dodatkowo, poza bawełną len - dlatego papier pieniężny trudno nazwać papierem. Jednak jego fakturę udało się bardzo dobrze podrobić niejakiemu Albertowi Taltonowi. Jak okazało się w śledztwie, wykorzystał do tego mieszankę... papieru toaletowego oraz gazet.

Nie mniej istotna jest farba, którą nadrukowuje się na banknot obraz napisy.

- Farby, których używamy, mają specjalną recepturę, a ich sprzedaż jest ściśle kontrolowana - mówi Arkadiusz Słodkowski. z PWPW.

Trudność dostępu oraz cena tego komponentu jest jedną z form zniechęcania do fałszowania banknotów.

- Chodzi o to, aby proceder uczynić możliwie trudnym i jak najbardziej nieopłacalnym - dodaje Arkadiusz Słodkowski.

Najsławniejszy polski fałszerz

Najbardziej znanym polskim fałszerzem był Czesław Bojarski, inżynier budownictwa z Częstochowy, który po II Wojnie Światowej trafił do Paryża. Tam przez 12 lat fałszował francuskie banknoty. Robił to tak dobrze, że komisarz policji, który prowadził jego sprawę, określił go mianem geniusza. Przez pierwsze trzy lata jego działalności nikt nie rozpoznał podróbek.
Bojarski nie wpadłby, gdyby nie jego wspólnik, który postąpił wbrew jego zaleceniom i wymienił znaczną ilość gotówki w banku.
O geniuszu polskiego fałszerza świadczy fakt, że bank centralny Francji nie był w stanie wychwycić fałszywek i wycofać ich z obiegu. Ostatecznie musiał wycofać wszystkie banknoty i wprowadzić nowe z innym wizerunkiem.


Oficjalnie jednak najlepiej zabezpieczoną walutą na świecie jest frank szwajcarski. Wynika to faktu, że jest to najbardziej stabilna, a co za tym idzie pożądana waluta. Pożądana także przez fałszerzy.
1 2 3 4 z 4 następna 

TAGI: pieniądze, NBP, banknoty

ZOBACZ W SŁOWNIKU: Bank, Bank Centralny

oceń
3
2
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~EDI [2012-01-15 19:36]

to jest to popieram oby nie dali się złapać popieram

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~smerf [2012-01-15 19:00]

Witaj, lubisz się śmiać, czarny humor, dobre betony i świetne dowcipy?Jeżeli tak to koniecznie wejdź na stronę www.zapodajbetona.pl i śmiej się do upadłego bo właśnie tam są najlepsze dowcipy w sieci

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pajac [2012-01-15 18:59]

Witaj, lubisz się śmiać, czarny humor, dobre betony i świetne dowcipy?Jeżeli tak to koniecznie wejdź na stronę www.zapodajbetona.pl i śmiej się do upadłego bo właśnie tam są najlepsze dowcipy w sieci

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~blyczba [2012-01-15 17:53]

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +14 [16]
~mia [2012-01-14 22:44]

pieniądze otrzymuję z banku ( bankomat ) i jako wydana reszta w sklepie, restauracji, na stacji benzynowej; to wszyscy oni powinni sprawdzac jaki banknot wydają klientowi a nie klient odbierający pieniądze przy kasie w markecie, małym sklepiku czy od kelnera; dlaczego ja mam byc stratna jak kasjerka lub kelner wydadzą mi fałszywy banknot?!!!!!! To proszę w każdym sklepie, każdej restauracji, wszędzie tam gdzie wydają pieniądze klientom ,zainstalowac czytnik kontrolujący prawdziwośc banknotów

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +10 [14]
~Bo no [2012-01-15 01:18]

Polskie banknoty są złej jakości w porównaniu z tymi z socjalizmu.Po wypraniu np. w spodniach spiera się z nich farba.Bilon tzn.gó..o blaszki są z byle jakiego stopu (nordic gold).Czernieje to dziadostwo i są kłopoty pużniej bo nikt nie chce ich przyjąć w sklepie a banki które powinny je wymienić 1:1 pobierają od tej operacji HARACZ.Tak nie powinno być aby obywatel dopłacał do mennicy Polskiej.Może ktoś zna jakiś sposób na odczyszczenie tego gó..a?.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: -14 [22]
~kocik [2012-01-14 16:40]

To doprawdy dziw, ze jeszcze jakies pieniadze sa w obiegu. W takim ukladzie eliminacji placenia gotowka, eliminuje sie zupelnie podrobki. Mieszkam w Stanach, zaklad pracy robi przelew elektroniczny na moje konto w banku, ja place nieomal za wszystko i wszedzie karta debetowa. Pieniadze jako takie uzywam tylko na zakup kawy w tzw. "coffee truck" i..... niektorych polskich prywatnych sklepach z wedlinami i art. spozywczymi. Oh, bylbym zapomnial: "cash" wyplacam z bankomatu na zakup paliwa, gdyz jest o ok. 10 centow tansze za gallon (3,87 litra) placac gotowka.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +1 [11]
~zeromacho [2012-01-15 03:41]

fałszywki są najlepsze dla gospodarki, to co piszą to bzdura!!!! Pieniądze które mamy w portfelach to pożyczka od banków nasz rząd płaci co roku 5-7% ich wartości bankom które nabijają sobie tak kabzę. Fałszywka jest bez tego złodziejskiego characzu ten kto ją wyprodukuje ma za nią towar-usługę , z tego płacony jest podatek , czyli zysk państwa, a ten co ją przyjmie ma pieniądze za które może znowu cos kupić, jedyny kto traci to ZŁODZIEJSKIE BANKI, i one się martwią o fałszywki, a wszyscy normalni się cieszą bo to są po prostu pieniądze a nie zarobek dla banków.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +1 [3]
~fghgghghhg [2012-01-15 10:56]

wszystko da się podrobić, zależy tylko od tego ile się zainwestuje - przykład z tym Koreańskim Kimem.... Produkcja pieniędzy, banknotów to nie SCI-FI, tylko technologie stosowane w drukarstwie na codzień - plus hologramy czy nanoszenie jakiś substancji - i to też jest dostępne na codzień tylko, że niewielu ma wiedze, umiejętności i zasoby pieniężne by zbudować czy kupić takie maszyny za mln $. Zwróće uwage, że pieniądze (te doskonale podrabiane) podrabiają zazwyczaj grupy przestępcze składające się drukarzy, poligrafów czy artystów - malarzy czyli ludzie mający wiedze na temat swojej profesji, zasad druku tp. Osoby które drukują sobie na drukareczkach tej więdzy nie mają i dlatego tak szybko wpadają ;D

odpowiedz

Ocena: 0 [4]
~Oj [2012-01-15 08:43]

no jak ostatnio czytałem że malarz robił lepsze niż oryginały nawet eksperci mieli kłopoty z rozróżnieniem tych banknotów

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~go [2012-01-15 08:01]

czytam ten artykuł i zapamiętałem tylko te 2 słowa: tajne i fałszerze...

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~B. [2012-01-15 03:48]

Kupiłem a jakimś chińskim sklepie wysyłkowym latarkę UV (ważne by długość fali była mała - 365nm już dobra, 385 i więcej już nie spełnia swojej roli) - i to mi daje dodatkowe zabezpieczenie :)

odpowiedz

Ocena: +6 [8]
~AAA [2012-01-14 23:58]

Banki boją się wypłat gotówki jak ognia, bo wypada z obiegu.

odpowiedz

Ocena: -2 [4]
~tt/r [2012-01-14 23:33]

nie możesz redaktorzynko zrozumieć, że wydajemy mało banknotów dobrze zrobionych, bo jak to mówią: "małą łyżką a wciąż"? Nie kumasz tego to po co szedłeś na jakiekolwiek studia. Próżność to chyba cecha waszego naczelnego...

odpowiedz

Ocena: +21 [33]
~drn [2012-01-14 13:58]

Jaką wartość ma dzisiejszy pieniądz, do czego jest przywiązany. Do niczego to kawałek pseudo papieru o wymyślonej wartości kiedyś był jeszcze powiązany ze złotem dzisiaj każdy bank naprodukowuje więcej i więcej

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +9 [9]
~jerryon [2012-01-14 21:40]

Nie miliardy drukuje FED ale biliony tzw. QE. Ale $ jest walutą światową i ten dodruk dokładnie obciąża cały świat. Teraz toczy się taka wojna o wyrugowanie $ z tej uprzywilejowanej pozycji, stąd ataki spekulacyjne na Euro i całą Unię. Taka to teraz gospodarka oparta na dodruku walut, ciekawe czym to się skończy?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: -7 [29]
~rolnik [2012-01-14 18:59]

Moze ci co kumaja to mi wytlumacza dlaczego wiecej pieniedzy to jest zle ? Ja mysle ze jak by kazdy sobie drukowal wlasne pieniadze jak ma potrzebe, to wlasnie bybly dobrobyt i kraj by sie robil bogaty :) Wiecej pieniedzy to zawsze jest lepiej ! Kto tu maci wode i klamie ...

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +2 [2]
~xc [2012-01-14 21:27]

ale ale przecież FED drukuje miliardy znikąd i wszyscy ekonomiści mówią jest od tego coraz lepiej ....

odpowiedz

Ocena: +16 [16]
~ys [2012-01-14 21:25]

Początek nieco bzdurny to że jakiś fałszerz wydrukuje parę milionów to "zagrożenie gospodarki" a to ze FED czy inne banki należące do prywatnej grupki banksterów drukują miliardy jest jak najbardziej ok - kupa śmiechu...

odpowiedz

Ocena: 0 [6]
~hm [2012-01-14 21:09]

Brawo! W końcu jakiś porządny i udany artykuł na wp! Oby tak dalej

odpowiedz