Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Wiadomość

wp.pl Winni są: i rząd, i prezydent, i opozycja

wp.pl | 31.12.2009 | 06:00

  A A A
 

To co robi wrażenie chaosu może być logicznym porządkiem, tylko używane przez nas pojęcia nie potrafią go uchwycić. Fakt, że na poziomie analizy, do którego jesteśmy przyzwyczajeni (państwo, tzw. gospodarka narodowa) nic już nie wiąże się z niczym, a sami aktorzy (urzędnicy, politycy), świadomi nieistotności własnych działań, wydają się być pozbawieni impetu, kierunku i celu, nie oznacza wcale, że nie funkcjonuje mechanizm o wyrazistej (gdy umie się go dostrzec) sile sprawczej.

Na przykład "przemoc strukturalna", uruchomiona przez balcerowiczowskie otwarcie gospodarki na nierówną konkurencję (powiązane z "wewnętrzną wymienialnością złotego"), co doraźnie zapełniło półki przez import i wygasiło inflację, ale równocześnie - bezpowrotnie unieruchomiło krajowe możliwości produkcyjne. I to szczególnie w segmencie, który jest naszym głównym atutem: w małych i średnich firmach.

Dziś też uderza bezwład połączony z nietrafnym (a raczej - żadnym) problematyzowaniem szybko zmieniającej się sytuacji. Mimo bowiem, sygnalizowanego już przeze mnie w WP, radykalnego przeformułowania w Unii dyrektywy o konkurencji (czego wyrazem jest między innymi niedawne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, iż wsparcie finansowe przez państwo firmy, której jest właścicielem nie jest - zakazaną - pomocą publiczną),
Dalej bezmyślnie rzuca się dobre przedsiębiorstwa do prywatyzacji (w kryzysie za cenę poniżej wartości), zamiast rozpocząć nareszcie całościową politykę przemysłowąProf. Jadwiga Staniszkis
w Polsce dalej bezmyślnie rzuca się dobre przedsiębiorstwa do prywatyzacji (w kryzysie za cenę poniżej wartości), zamiast rozpocząć nareszcie całościową politykę przemysłową. Zgodnie z tą nową interpretacją nie tylko można by ratować stocznie, ale też - np. dokonać kompleksowej przebudowy energetyki, powiązać ją z chemizacją węgla, szukać ośrodków innowacji (wciąż jeszcze są) na politechnikach i w instytutach, i je wspierać. I emitować na ten cel obligacje państwowe.

Marazm legislacyjny (z histerycznymi, motywowanymi politycznie, byle jakimi przyspieszeniami w stylu ustawy hazardowej) pokazuje brak wizji i wzmacnia przekonanie, że drepczemy w miejscu. A inni, np. strefa euro, konsolidują się dla rozwoju! Gdy pojawiają się afery i uruchamiany przez nie, pozorny ruch, robiący złudzenie polityki, chciałoby się wykrzyczeć za Virginią Woolf (z czytanej w święta "Podróży w świat"): "Co za ulga: zyskać dowód, że wciąż coś się dzieje".

Za ów bezwład odpowiada i rząd, i prezydent, i opozycja. To oni rzucają na stół przypadkowe, fragmentaryczne, często - anachroniczne propozycje, dusząc milczeniem momenty, gdy - czasem - pojawia się nadzieja na poważną dyskusję (sprawa OFE). Chodzi o pozór dynamiki i przedwyborczą nieodpowiedzialność. Defensywny, doraźny, tylko - reaktywny, pozbawiony kierunku sposób dzisiejszego rządzenia (ale też - dzisiejszego bycia w kontrze) mnie osobiście przeraża: bezpowrotnie niszczymy nasze szanse.

Prof. Jadwiga Staniszkis specjalnie dla Wirtualnej Polski

TAGI: bezwład, chaos, prywatyzacja, jadwiga staniszkis, rządzenie

ZOBACZ W SŁOWNIKU: Obligacja

oceń
0
0
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~MAMUT [2010-01-24 12:29]

POLACY NA SKRAJU BANKRUCTWA.
RZADY PLATFORMY DOPROWADZILY DO ZNACZNEGO ZUBOZENIA POLAKOW-JESTESMY NEDZARZAMI EUROPY.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Dociekliwy . [2010-01-27 15:10]

" Wojna " wewnętrzna ? .
Spróbujcie coś załatwić w Urzędzie , np. w lubelskim wydziale architektury , gdzie pod pozorem pomocy , wprowadza się obywatela w błąd ? . Spróbujcie coś zalatwić w spoldzielni mieszkaniowej , gdzie grasuje " lewy " prezes z dużą pensją ? . Spróbujcie złożyć wniosek w sądzie , a otrzymacie odrzucenie wniosku z powodu...... powagi rzeczy osądzonej , rzeczy , która utraciła już dawno swoje funkcje ? .Itd , itd..... Toczymy " wojnę " wewnętrzną między sobą , a w zasadzie między zwykłymi OBYWATELAMI , a tymi , którzy bronią " sowieckiego" prawa i..... Swojej pracy .Pozdrowienia .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ekonom [2010-01-25 11:56]

Tusk,dla czego spada sprzedaż detaliczna
czy to wskażnik bogacenia się społeczeństwa?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tomo [2010-01-24 10:41]

Pani Jadwigo!
Państwo nie jest od prowadzenia działalności gospodarczej, od budowania statków i wydobycia rud metali. Państwo powinno dawać warunki do rozwoju: drogi, policję, wojsko. Owe firmy nie powinny być państwowe, to już było i się nie sprawdziło (np z powodu oderwania wyniku finansowego przedsiębiorstwa od sytuacji materialnej osób za nią odpowiedzialnych). Powinny być prywatne, a własność prywatna może przybierać różne formy: spółdzielnie, spółki akcyjne, spółki komandytowe, jawne, cywilne, z ograniczoną odpowiedzialnością itd. Mówi Pani, że "nadal się prywatyzuje dobre firmy", rozumiem, że najpierw taką firmę należy zniszczyć, żeby był sens w prywatyzacji? Proszę zobaczyć jak działa poczta i z kim przegrywa pomimo ustawowo zagwarantowanego monopolu. Z niedużymi firemkami, obciążonymi fiskalnie, które nie odziedziczyły żadnego majątku po PRL. Proszę zobaczyć co się stało z polskim przemysłem motoryzacyjnym, był silnie chroniony przez państwo, granice były szczelne, ludzi zmuszano aby kupowali "dobre bo polskie" a nie "dobre bo dobre". Teraz można wsiąść w samochód i pojeździc po zakładach Ursusa, obejrzeć wymarłe FSO. Proszę wspomnieć ile państwowej (czyli naszej) kasy zostało utopione w stoczniach, których obecnie największą wartością jest działka. Niech pani nie broni państwowej własności i państwowych zakładów.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nerwus [2010-01-23 13:03]

jesteśmy pod zydowską okupacją
to jak ma być, nie kręć ciemnoto, bo przykro czytać takie puchate szczebioty

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~normalny [2010-01-20 23:13]

Prof. Staniszkis
Ma pani rację.Przez te 20 lat wszystkie te rządy nie miały polityki przyszłościowej.Liczył się tylko interes partyjny,stołki.Ważniejszymi sprawami była aborcja,krzyż i podlizywanie się kościołowi.Gospodarka ,finanse,a szczególnie prawodawstwo zeszło na dalszy plan.Dziś mamy tego efekty.Aby to zrozumieć,wiedzieć to nie wystarczy głąby czytać Naszego Dziennika itp.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~John [2010-01-20 21:33]

TA PANI BREDZI
WSZYSCY WINNI ONA NIEOMYLNA I NAJMĄDRZEJSZA.WCZEŚNIEJ KILKA LAT TEMU CZĘŚCIEJ MÓWIŁA DO RZECZY.TERAZ WIEK PEWNIE PRZESZKADZA AŻEBY MYŚLEĆ I MÓWIĆ SENSOWNIE.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Observer [2010-01-14 10:48]

Trafnie i przekonująco
To trafna i przekonująca ocena, także osiągnięć balcerowiczowskiej "rewolucji". W polityce gospodarczej i społecznej brak strategii. Wyprzedaż majątku to rozwiązanie doraźne, nieefektywne.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~WUHA [2010-01-20 10:23]

NARESZCIE!
No i co można coś do rzeczy a nie tylko intelektualny wywód wyzszości świąt wielkanocnych nad świętami bożego narodzenia!Można coś na spokojnie i sensownie,i tak niech Pani Profesor próbuje wysilać swój intelekt i zmysł praktycznej obserwacji w powiązaniu z naukową syntezą zdarzeń.Takie oceny przybliżą nie tylko zrozumienie procesów gospodarczych,ich genezę,ale także pokażą ocenę, której naukowa wartość będzie miała bardziej przekonywujący charakter.Byle tylko zabarwienie angażowania się politycznego nie wskazywało na faworyzowanie jakiejkolwiek ze stron,bo walor obiektywizmu zostanie zamieniony na subiektywny interes jakiegoś karła politycznego.Miejmy nadzieję na lepsze jutro kiedy ocena i wskazanie przyczyn niepowodzeń pomogą w poszukiwaniu rozwiązań optymalnych w warunkach możliwości ich realizacji i tego się trzymajmy pani Profesor.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~BERKRZ [2010-01-15 08:13]

Czy to OCENA ?
Nic nie trwa WIECZNIE,bo nie ma trwałych materiałów,a i MYŚL LUDZKA jest "przelotna".Człowiek drugiego CZŁOWIEKA jego pracę i działanie nie powinien oceniać Sam ani po chwili wykonania powierzonego Mu działania,a pani profesor stała się ostatnio tylko "maszynką do oceny". DZIAŁANIE w ŻYCIU CZŁOWIEKA ocenią sila WYŻSZA czyli dla wierzących BÓG,a dla potomnych całe pokolenia LUDZI na całym ŚWIECIE.Winiąc CZŁOWIEKA czy zespół l LUDZI musimy brać pod uwagę wszystkie aspekty i czynniki sprawy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~MSSM [2010-01-13 23:00]

Pracą Narody się bogacą, a bez pracy nie ma kołaczy
Winni są i rząd i prezydent i opozycja. … „przemoc strukturalna” uruchomiona przez balcerowiczowskie otwarcie gospodarki na nierówną konkurencję … bezpowrotnie unieruchomiło krajowe możliwości produkcyjne. wp.pl 31.12.2009 r. No i doczekaliśmy czasów, że cud gospodarczy po 1989 roku tworzony jest krytykowany. Kiedyś powiedziałem, że puste półki w 1989 roku były naszym największym bogactwem. Dlaczego? Bo mogliśmy je zapełnić owocami pracy naszych polskich rąk i umysłów. Mogliśmy pobudzić do życia polską gospodarkę, produkcję. Ale Pan, który nie potrafi nic więcej jak tylko głosić prywatyzację i ograniczenia wydatków socjalnych, zapełnił nasze bogactwo półkowe obcą nadprodukcją dając pracę i dochody wszystkim, tylko nie Polsce i Polakom. Doprowadził Polskę do zapaści cywilizacyjnej, a z Polaków uczynił żebraków Europy. Trzeba pilnie przystąpić i to już od jutra, czyli od 14 stycznia 2010 roku, do zawiązania Ogólnopolskiego Ruchu na rzecz Likwidacji Bezrobocia i jego skutków. Musimy pilnie zamienić import tego co sami potrafimy wyprodukować, bo przecież produkowaliśmy, zamienić na własną narodową, polską produkcję. Musimy budować źródła dochodów. Każdy musi sobie przypomnieć, UE, polski rząd, sejm, Prezydent, związki zawodowe, zwykli ludzie także, że Narody pracą się bogacą, a bez pracy nie ma kołaczy. A tzw. prywatyzację, czyli roztrwanianie własności, dorobku itd., to najlepiej uprawiają alkoholicy. Wszystko potrafią wyprzedać, dla zaspokojenia głodu alkoholowego. … Marian Stanisław Senderowski

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ELA [2010-01-13 00:25]

BRAK PROGRAMOW POLITYCZNYCH
Nadal trwa reformowanie REZIMU socjalistycznego, nadal jest dekret Bieruta wywlaszcajacy Polakow i nowi tacy jak Bierut z lumpenproletariatu rzadza w PO, PiS, SLD itp. By zmieic ustroj rezimowy - trzeba zmienic Konstytucje RP - znowelizowac, Gdyby byli madrzy politycy, to by wiedzieli, ze Konstytucja jest prawem politycznym i politycy winni znac zagadnienia ustrojowe, Jak mamy druga Konstytucje radziecka - to co mozemy zrobic w ukladzie panstw kapitalistycznych?????? Przeciez tam w Europie od 60 lat sa panstwa niepodlegle, ktore maja w Konstytucjach Deklaracje Praw Czlowieka i Obywatela. W Konstytucji RP sa pozory tylko wolnosci, gdyz przegladajac pomoce naukowe profesorow UW nie zauwazylam, by zniknelo myslenie homo sovieticus.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ELA [2010-01-13 00:24]

BRAK PROGRAMOW POLITYCZNYCH
Nadal trwa reformowanie REZIMU socjalistycznego, nadal jest dekret Bieruta wywlaszcajacy Polakow i nowi tacy jak Bierut z lumpenproletariatu rzadza w PO, PiS, SLD itp. By zmieic ustroj rezimowy - trzeba zmienic Konstytucje RP - znowelizowac, Gdyby byli madrzy politycy, to by wiedzieli, ze Konstytucja jest prawem politycznym i politycy winni znac zagadnienia ustrojowe, Jak mamy druga Konstytucje radziecka - to co mozemy zrobic w ukladzie panstw kapitalistycznych?????? Przeciez tam w Europie od 60 lat sa panstwa niepodlegle, ktore maja w Konstytucjach Deklaracje Praw Czlowieka i Obywatela. W Konstytucji RP sa pozory tlko wolnosci, gdyz przegladajac pomoce naukowe profesorow UW nie zauwazylam, by zniknelo myslenie homo sovieticus.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ELA [2010-01-13 00:24]

BRAK PROGRAMOW POLITYCZNYCH
Nadal trwa reformowanie REZIMU socjalistycznego, nadal jest dekret Bieruta wywlaszcajacy Polakow i nowi tacy jak Bierut z lumpenproletariatu rzadza w PO, PiS, SLD itp. By zmieic ustroj rezimowy - trzeba zmienic Konstytucje RP - znowelizowac, Gdyby byli madrzy politycy, to by wiedzieli, ze Konstytucja jest prawem politycznym i politycy winni znac zagadnienia ustrojowe, Jak mamy druga Konstytucje radziecka - to co mozemy zrobic w ukladzie panstw kapitalistycznych?????? Przeciez tam w Europie od 60 lat sa panstwa niepodlegle, ktore maja w Konstytucjach Deklaracje Praw Czlowieka i Obywatela. W Konstytucji RP sa pozory tlko wolnosci, gdyz przegladajac pomoce naukowe profesorow UW nie zauwazylam, by zniknelo myslenie homo sovieticus.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ian [2010-01-12 19:17]

Zgadzam się z Panią-
i dopóki rządzący nie będa rozliczani indywidualnie za szkody wyrządzone narodowi czyli Państwu (nie tylko dymisją )dopóty kraj będzie upadać.Jęśli trzeba będzie ponosić poważne konsekwencje,wtedy przestan ą pchać się do władzy ludzie niekompetentni.Będą się bać . Teraz byle psudominister coś spieprzy,poda się do dymisji,kasę ma i ciao,ciao-martw się narodzie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jerzy [2010-01-12 15:15]

Diagnoza bez charakteru.
Przypomina mi to kawał, jak dwóch się kłóciło, kto ma rację. A trzeci powiedział, że obaj mają rację. A jak czwarty powiedział, że niemożliwe aby obaj mieli rację, to trzeci powiedział, że czwarty też ma rację.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~XY [2010-01-12 14:56]

Co może rząd głąbów i hazardzistów
Co można się spodziewać po głupkach, którzy obiecując cokolwiek nie mają pojęcia o czym mówią i jaka występuje skala problemów podczas realizacji. Nadal PO myśli (w tej chwili już całkiem zidiociała) że ich poczynania są nieczytelne. Tusk nadal przesiaduje w szafie i wyłazi tylko kiedy się chwilowo przejaśnia, myśląc że aż do tego stopnia społeczeństwo jest naiwne

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wyborca [2010-01-12 13:01]

Nazywajmy rzeczy Po imieniu
a tak zachwalała ekipę Tuska po wyborach, ze jest skłonny do samoograniczenia władzy. bardziej pazernej ekipy ze świecą szukać...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~cyganka [2010-01-12 12:20]

RACJA
Polityką kolejnych rządów jest takie zagmatwanie przepisów, żeby nikt z obywateli nie zrozumiał, że nie mają na nic pomysłu, a jedyne o co im chodzi to czerpanie jak największych zysków przez krótki okres z czegoś, co później podejdzie pod obrady komisji do spraw ... i znowu szmal z prowadzenia komisji i znowu kolejny przepis, który za rok, jak już się obłowią, przejdzie pod komisję do spraw ... a Polacy, no cóż jak te owce: kościół jako opium dla mas, brak środków do życia i wystarczy, żeby nic się nie chciało...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ziom [2010-01-12 12:18]

POWIESMY WIĘC TĘ CAŁĄ BANDĘ
I SKONFISKUJMY IM WSZYSTKO CO MAJA NA RZECZ SKARBU PAŃSTWA.DLACZEGO MY POLACY BIERNIE PRZYGLADAMY SIE OD LAT JAK KOLEJNE RZĄDY NISZCZĄ NASZ PIĘKNY KRAJ W KAZDEJ PLASZCZYZNIE NASZEGO ŻYCIA.ZA CO CI LUDZIE OTRZYMUJA TAK DUZE APANAZE.TRZEBA REWOLUCJI ,KTORA ZMIECIE DOSLOWNIE CALĄ TĘ BANDE RZĄDZACĄ POLSKĄ.

odpowiedz