Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Wiadomość

PAP Przepisy dotyczące egzekucji abonamentu rtv nie łamią konstytucji

PAP | 16.03.2010 | 15:20

  A A A
 
Przepisy dotyczące egzekucji abonamentu rtv nie łamią konstytucji


(fot. Jupiterimages)

Obecne przepisy dotyczące kontroli opłacania abonamentu rtv i jego egzekucji w przypadku zaległości nie naruszają konstytucji - orzekł Trybunał Konstytucyjny. Skargę na Ustawę o opłatach abonamentowych złożył Rzecznik Praw Obywatelskich.

Trybunał ocenił, że egzekucja zarówno opłaty karnej, jak i należności z tytułu zaległego abonamentu jest dopuszczalna i z punktu widzenia obowiązującego prawa możliwa. Brak egzekucji tych opłat - według TK - wynika nie tyle z nieskutecznej ustawy, ile z "bezczynności powołanych do tego instytucji".

Orzeczenie było zaskoczeniem dla stron postępowania, bo przedstawiciele prokuratora generalnego i Sejmu w dużej części popierali wniosek RPO.

- Faktyczna nieskuteczność egzekucji opłat abonamentowych, choć naganna, nie jest równoznaczna z niekonstytucyjnością regulacji, zaś bezczynność określonych instytucji w ogóle nie poddaje się kontroli konstytucyjnej - uzasadniał sędzia TK Mirosław Wyrzykowski.

Trybunał podkreślił, że "trudno obywatelom nieuiszczającym abonamentu stawiać zarzut, że naruszają zasadę dobra wspólnego, czyniąc to rzekomo na koszt pozostałych podatników, gdy wypełnianie tego obowiązku nie jest w praktyce egzekwowane".

Trybunał wskazał przy tym, że abonament "mimo wszystko uiszcza ponad 40 proc. ogółu gospodarstw domowych" i nie mniej niż 5 proc. firm i instytucji, "co również może i powinno skłaniać ustawodawcę i właściwe instytucje do refleksji". TK podkreślił jednak, że "nie jest powołany do zastępowania w jakimkolwiek zakresie ustawodawcy", a skoro parlament "przez kilka ostatnich lat nie dokonał nawet stosunkowo prostych zmian, prowadzących do zwiększenia ściągalności abonamentu przez Pocztę Polską, można przyjąć, że akceptuje ten stan rzeczy".

Wyrzykowski dodał, że eliminacja zaskarżonych przepisów "pogorszyłaby tylko istniejący stan rzeczy". - Pod znakiem zapytania stanęłoby wtedy uiszczanie abonamentu nawet przez tych obywateli, którzy wciąż to czynią - zaznaczył sędzia TK. Jak wskazał, zarzucane naruszenie wynika "nie tyle z nieskuteczności ustawowego mechanizmu egzekwowania abonamentu, ile z bezczynności powołanych instytucji".

Zdaniem TK, w przypadku zaległych opłat abonamentu rtv możliwe jest stosowanie egzekucji w trybie administracyjnym. Trybunał pokazał też ścieżkę tej egzekucji. - Użytkownik niezarejestrowanego odbiornika po otrzymaniu decyzji kierownika Centrum Obsługi Finansowej (Poczty Polskiej - PAP) ma 14 dni na zapłatę kary albo odwołanie się do ministra - mówił sędzia Wyrzykowski.

- Gdy decyzja stanie się ostateczna, kierownik powinien wysłać upomnienie, a po siedmiu dniach wystawić tytuł wykonawczy i skierować go do organu egzekucyjnego, czyli właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego - kontynuował. Dodał, że "organ egzekucyjny może zastosować każdy środek", ale powinien wybrać najmniej uciążliwy dla zobowiązanego.

Według Trybunału nie ma podstaw do dowodzenia, że decyzja o uiszczeniu opłaty karnej wydana na podstawie ustawy przez kierownika Centrum Obsługi Finansowej poczty nie jest decyzją administracyjną. "Decyzja musi być doręczona na piśmie i służy od niej odwołanie do ministra infrastruktury" - zaznaczył Trybunał.

TAGI: abonament, rtv, trybunał konstytucyjny

oceń
0
0
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~VCV [2010-03-16 22:49]

a ja nie musze placić abonamentu
bo telewizory kupiłem nie w Polsce a u ruskich i drugi przywiozłem z NRD A jak mi pasują do wystroju wnetrza

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~SOCJALISTA [2010-03-16 22:32]

nie zgadzam sie na oplate
nie chodzi o oplate. chodzi o to na co ona idzie. a idzie na prywatna tube propagandowa panujacej partii.nie przypominam sobie bym zgadzal sie na utrzymywanie organizacji kolezenskich. idzie na niebotyczne wynagrodzenia. niee pamietam by w w polskiej polityce mediach pracowali geniusze ,zbawcy swiata ,cywilizacji i obroncy slabych. kanalie i szumowiny tak.na przerosty zatrudnienia w podziece za bieganie z ulotkami wyborczymi. tez nie pamietam bym sie na to godzil misja. nie ma zadnej. moze tylko tyle ze nie ma Dody.lapy won od mojej kasy.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~VCV [2010-03-16 22:47]

a ja nie musze placić abonamentu
bo telewizory kupiłem nie w Polsce a u ruskich i drugi przywiozłem z NRD

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kod [2010-03-16 21:57]

zakodowac TVP
Niech TVP zakoduje swoj sygnal i po bolu.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~hieron [2010-03-16 22:29]

a prawa widza ?
Skoro TVP żąda przymusowego abonamentu to ja żadam od niej zapłaty za mój stracony czas zamarnowany na przymusowe oglądanie tasiemcowych reklam, za które to TVP już otrzymała pieniądze od reklamodawców. Nie można bowiem za to samo otrzymywać podwójnej zapłaty.Żądam także zwrotu kosztów energii elektrycznej, którą pobrał mój telewizor w czasie gdy TVP nadawała tasiemcowe reklamy. Czy widz nie ma wobec TVP żadnych praw ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~as [2010-03-16 22:28]

Tusk nawoływał do nie płacenia abonamentu RTV
pamiętacie ?!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dwa [2010-03-16 22:26]

abonament dla rydzyka?
komu odbiło?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Obywatel x [2010-03-16 22:20]

Kodować prograny TVP i PR i będzie sprawiedliwie
Faktem będzie że TVP i PR nie przetrwa kwartału. No ale cóż takie są prawa wolnego rynku. Teraz w TVP i PR mamy dalej komunę tak jak w tzw. Trybunale.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Robo [2010-03-16 16:11]

Przecież Polska już nie istnieje od 2005 roku. Zapomnieliście czy co?
Konstytucja, która obowiązuje na obszarze Pollandu to Traktat Lizboński. Mamy już prezydenta Hermana van Rompuy - Prezydenta UE. Jest rząd - Komisja UE. Przestali byście mącić Polakom w ich ćwierćgłówkach.

odpowiedz

pokaż 15 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Kudłaty [2010-03-16 22:14]

Politycy ...
Najpierw proponuję znieśc przywileje polityków: darmowe przejazdy, przeloty ... immunitety które ich chronią głownie wtedy gdy popełnią przestepstwo, wszelkie darmowe granty na rzeczy i usługi za które zwykły obywatel musi płacić. Dodatkow obniżyć im świadczenia. Gwarantuję wam że wtedy podejdą do różnych spraw bardziej życiowo. Więcej - do władzy przestaną sie pchać zwykli złodzieje a zaczną tacy co chcą cos zrobic dla Polski.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bogdan [2010-03-16 22:05]

co to jest USA?
TAK BARDZO CHWALISZ TO SWOJE USA ,A TO TYLKO ZBIERANINA WŁOCHÓW-gangsterzy,SZKOTÓW,IRLANDCZYKÓW-złodzieje,WSZYSTKICH LATYNOSÓW-sprzedawczyków,NABYTKU Z AFRYKI,Z EUROPY-takich jak TY.USA-utracony status amerykanina czyli INDIAN TO JEST RDZENNA LUDNOŚĆ reszta to badziewie.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~GUSTAFF [2010-03-16 22:09]

BEZCENNE-ZOBACZYC POKEMONA
jak splaca raty za abonament RTV

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GUSTAFF [2010-03-16 22:09]

BEZCENNE-ZOBACZYC POKEMONA
jak splaca raty za abonament RTV

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kino [2010-03-16 22:04]

Płaćmy więcej żeby pseudogwiazdy miały lepsze pensje.
Teraz mają po kilkadziesiąt tysięcy a chcą mieć po kilkaset.Przecież sława w telewizji tak szybko mija i co dalej?To po co tam się pchają darmozjady i biorą wynagrodzenie z ubogich rent i emerytur biedaków.To jest dopiero szerzenie kultury i dobrego wychowania mediów publicznych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ismail [2010-03-16 22:02]

Płaćcie, płaczcie i płaćcie
nic tylko płaczecie a płacić to niema komu.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ismail [2010-03-16 22:02]

Płaćcie, płaczcie i płaćcie
nic tylko płaczecie a płacić to niema komu.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~lukasz [2010-03-16 22:00]

U mnie w domu od nie pamiętnych czasów nie płaci sie abonamentu i to sie na pewno nie zmieni. Posiadam kablówkę z UPC i uważam, że UPC powinna "oddawać" część płaconego przeze mnie abonamentu telewizji publicznej. Skoro udostępniają kanały telewizji pub. to powinni im za to płacić, chyba logiczne...a dodatkowe abonamenty to jakaś bzdura. z jakiej racji mam płacić dodatkową opłatę za telewizje, skoro płacę juz abonament w UPC. ciekawe jak będą sprawdzać, czy mam telewizor, przyślą kontrole z poczty? śmiech na sali...kto ich wpuści do swojego mieszkania. bez policji nie ma szans.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gugi [2010-03-16 21:59]

podwójny abonament
z jakiej paki mam płacić abonament rtv skoro nie korzystam z państwowego nadajnika, przeciez płace swojemu kablowemu dostawcy abonament, państwo chce podwójny haracz...!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~xyz [2010-03-16 21:59]

abonament
bolo co tak bronisz tego rzecznika tvp, ciemniak jestes.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~polak [2010-03-16 21:58]

Zrobiłem sobie podczas głosowania przystąpienia Polsk do uei do
kilka zdięc jak nie zgadzam się na wejście Polski do kołchozu europy, myślę że kiedyś wnuku może prawnuki będą dumni z swojego dziatka że był prawdziwym patryjotą. Szkoda ,że Polacynie mogo się wpowiedzieć co do euro, ale szczęśliwy jestem ,że termin przyjęcia euro ciągle jest przesówany, oby tak aż do rozpadu tego tworu.

odpowiedz