Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Wiadomość

PAP MF: w 2014 roku możliwy podatek od działalności rolniczej

PAP | 31.01.2012 | 17:50

  A A A
 
MF: w 2014 roku możliwy podatek od działalności rolniczej


(fot. Jupiterimages)

Rolnicy od 2014 roku mogliby płacić podatek dochodowy od działalności rolniczej - poinformował PAP we wtorek wiceminister finansów Maciej Grabowski. Sposób opodatkowania zależałby od wysokości dochodów osiąganych przez gospodarstwa.

Wiceminister powiedział, że Ministerstwo Finansów wspólnie z resortem rolnictwa pracuje nad zmianami w opodatkowaniu rolników.

- Dostrzegamy, że rolnictwo jest bardzo zróżnicowane; nowy podatek musi wziąć to pod uwagę. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jedna trzecia gospodarstw rolnych produkuje praktycznie tylko na własne potrzeby; ich produkcja na rynek jest bardzo ograniczona, więc trudno tu mówić o jakiś dochodach - powiedział wiceminister.

Jego zdaniem nowy podatek nie powinien nakładać wyższych obciążeń - zarówno podatkowych, jak i administracyjnych na tę grupę rolników.


Według MF ogólne zasady opodatkowania powinny obejmować największych przedsiębiorców rolnych, którzy prowadzą działalność na znaczną skalę. - Nie ma powodu, by byli opodatkowani inaczej niż firmy prowadzące działalność handlową, usługową, czy przemysłową - uważa Grabowski.

Wiceminister zwrócił uwagę, że już obecnie obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych mają ci rolnicy, którzy osiągają przychody w wysokości powyżej 5 mln zł.

Wskazał, że jest jeszcze najliczniejsza grupa gospodarstw rolnych - o średnich dochodach. Resort finansów rozważa wprowadzenie dla nich możliwości skorzystania z prostych form opodatkowania, podobnych do tych, które są dziś w działalności gospodarczej. Może chodzić np. o uproszczoną rachunkowość lub ryczałt podatkowy. Przynależność rolnika do "grupy podatkowej" zależałaby od osiąganych przychodów.

Grabowski poinformował, że projekt powinien być gotowy w drugim kwartale tego roku. - Skoro możliwość skorzystania z uproszczonych form opodatkowania zależałaby od wysokości przychodu, to obowiązek określania przychodów rolnicy mieliby od 2013 r., a wprowadzenie podatku nastąpiłoby od 2014 r. - wskazał.

- Na razie jest za wcześnie, by mówić o szczegółowych rozwiązaniach, stosowanych stawkach czy skutkach zmian dla budżetu. Na pewno nie będzie to podatek, który przyniósłby fiskusowi znaczące dochody. Chodzi raczej o to, żeby doprowadzić do sytuacji, w której przedsiębiorcy rolni prowadząc działalność na znaczną skalę byli w systemie podatku dochodowego - powiedział.

Dodał, że propozycje będą się wiązać ze zmianami w podatku rolnym. Podczas prac trzeba będzie wziąć pod uwagę, że dochody z tego podatku trafiają w całości do gmin.

TAGI: pit, rolnik, podatek dochodowy

oceń
1
1
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: +5 [17]
~olo [2012-02-01 07:09]

Tak wszyscy narzekają to z czego te domy na wsi stawiają. Jako miastowy też bym tak chciał

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +1 [1]
~Max [2012-02-07 23:04]

dobrze, niech wprowadzą, odliczę sobie w końcu ulgę na dzieci, internet, w koszty wrzucę kupowane paliwo, nawozy, zamortyzuje maszyny, odliczą VAT, a na koniec roku będzie strata! i PAŃSTWO czyli WY wszyscy oddacie mi pobraną zaliczkę! OCZYWIŚCIE CENY ŻYWNOŚCI WZROSNĄ PROPORCJONALNIE DO STAWKI PODATKU ;)

odpowiedz

Ocena: +10 [16]
~Jk [2012-02-01 07:50]

ANR sprzedaje tysiące hektarów ziemi. Zapraszam wszystkich z miast do kupnia ziemi i życia w wiejskim luksusie. Jak twierdzicie że na roli jest tak dobrze to dlaczego ludzie z miast nic nie inwestują w rolnictwo tylko wolą swoje biznesy w mieście.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +10 [22]
~tkl [2012-02-01 08:08]

Na całym świecie produkcja rolna jest dotowana bo jak rolnik by musiał zapłacić 900zł zusu i wysoki podatek to cena płodów rolnych by musiała wzrosnąć o 100% czyli żywność w sklepie też by wzrosła o 100%. ale taki tępak tego nie rozumie i woli opodatkować rolnika ma maksa i płacić za chlep 6zł ,a najtańszą kiełbase 25zł.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +2 [2]
~lolo [2012-02-01 09:59]

PSL wam zafundował nowe obciążenia a wy na głosowaliście . Teraz może pójdziecie po rozum do głowy na kogo głosować. Jeszcze ubezpieczenia zdrowotne wam dołożą oj będziecie kwiczeć.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +3 [41]
~dedi [2012-02-01 02:23]

Niech wreszcie zaczną płacić za ZUS 850 zł miesięcznie jak każdy najdrobniejszy rzemieślnik. Od płodów rolnych podatek 11% jak od usług też by sie przydało dołożyć. Czas zakończyć ten komunistyczny cyrk.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +6 [6]
~rolnik [2012-02-01 09:51]

oj naiwni ludzie, to wszystko zdrożeje o ten podatek:)) kalkulacja jest prosta

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +5 [7]
~polak [2012-02-01 10:01]

Każdy kto posiada kilkaset hektarów ziemi ornej powinien płacić podatki jak przedsiębiorca!!!!!!!!!!!! natomiast przy kilku hektarach to dajcie spokój .Więcej zamieszania niż zysku!!!!poza oszustami którzy wykonują inne zawody(np taksówkarze) ,a posiadanie ziemi jest przykrywką dla nie płacenia podatków!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +2 [2]
~chris [2012-02-01 10:17]

Tak przynajmniej gminy dostawały podatek rolny, a teraz rolnik skorzysta z ulgi na dzieci i odzyska podatek, albo wykaże stratę czyli ani budżet państwa ani gminy nic nie dostaną. Zapłacą może tylko ci najwięksi których jest garstka.

odpowiedz

Ocena: -2 [2]
stanislawlinert [2012-02-01 10:16]

Co do tych uwarunkowań mam poważne obawy. Wystarczy porównać ilu rolników i w jakich wysokościach otrzymuje dotacje unijne z deklarowanymi dochodami lub przychodami w zależności od zaliczenia do danej grupy. Wówczas zobaczymy czy [polski rolnik dotacje unijne przeznacza zgodnie z założeniami na modernizację i rozbudowę swojego miejsca pracy. A zatem czy czyni wysiłki aby stawać się konkurencyjnym dla unijnej gospodarki czy poprostu przejada dotacje - jeżeli tak to trzeba zastanowić się czy kogoś takiego warto dotować i wspierać????

odpowiedz

Ocena: +13 [13]
~PRAWDA [2012-02-01 09:30]

Prawda jest taka, że rolnikowi płacą 20-40 groszy za kg ziemniaków, 3-4 zł za kg żywca itp. a resztę biorą pośrednicy. I wasz PSL nic z tym nie robi

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: -3 [5]
~toja [2012-02-01 09:57]

Tylko kto będzie weryfikował te dochody ??? Bo wiadomo, że "rolnicy" to jedni z większych cwaniaków. Chyba, że będzie obliczany dochód możliwy do uzyskania z danego gospodarstwa !!!

odpowiedz

Ocena: +1 [5]
~Kazik [2012-02-01 09:45]

Rząd powinien traktować wszystkie warstwy społeczne JEDNAKOWO .

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [4]
~kawusia [2012-02-01 09:55]

a kiedy będzie PODATEK DLA KSIĘŻY, którzy na wsiach dostają ziemię uprawną [15ha] za darmo !! Po co księdzu ziemia, ma rodzinę do wyżywienia??!

odpowiedz

Ocena: +5 [5]
~Maryśka [2012-02-01 09:45]

A od tartaków i składów drewna i lekarzy , prawników tam przecież miliardy na czarno.Można by troszkę rozbudować biurokrację lub dać służbom mundurowym emerytury po 10 latach pracy.

odpowiedz

Ocena: +3 [3]
~branża rolna [2012-02-01 09:38]

masz racje kochana księgowo co do vatu, i podatku, bo nie 1/3 a 3/4 rolników nie ma przyzwoitych dochodów iuważam ze to powinno byc pokazane na papierze, zobaczymy jaką politykę opiekuńczo społeczną wtedy zrobią...jak ją pięknie obetną wtedy bo najzwyczajnie państwo nie będzie wtedy stać na zasiłki a co do pieniążków za mleko, to wy myślicie naprawde, że krowa żyje powietrzem, sama się doi??? a gdzie prąd, wodą, pasze treściwe??? gdzie objętościowe, gdzie obsługa stada???? ludzie ogarnijcie się w końcu, akurat dając przykłąd krowiarzy to odpuście sobie bo wiem co mówie, nie będąc związana z rolnikami emocjonalnie tylko zawodowo...i ponieważ co dzień mam z nimi kontakt, potwierdzam, że część żyje sobie całkiem dobrze i radzi sobie średnio teraz, ale część na wiosnę spłąca długi zaciągnięte na produkcję roślinną, by dostać na następny rok, coraz więcej osó wyjeżdża, młodzi nie chcą przejmować gospodarstw, nawet za te zajefajne premie, dlaczego?? bo w każdym programie jest karencja i zasada "nie pracujesz nigdzie indziej tylko w gospodarstwie" teraz sie podobno zmieniło, ale co to da? widzicie żyć na 15 ha z samej ziemi? bo premii nie można przejść....tak. NIE MOŻNA, trzeba kupić sprzęt, ale NOWY, i inne haczyki ....tak więc naprawdę polecam wieś, sielska, spokojna, bezproblemowa, a pomijając ironię, to polecam każdą pracę w branży rolnej oprócz tyrania na ziemi!!!

odpowiedz

Ocena: +9 [9]
~oko [2012-02-01 09:38]

W 2007 roku do władzy doszedł Tusk i PO, podobno mieli pełne szuflady ustaw gotowych do wdrożenia, mieli być najlepsi, mieli się na wszystkim znać, mieli podobno ludzi w pełni przygotowanych do rządzenia. Przecież to nikt inny tylko Tusk i PO, opowiadali Polakom w 2007 roku o dobrobycie jaki czeka Polaków, po przejeciu władzy przez PO. To Tusk z politykami PO, mówili " My wiemy jak to trzeba zrobić ". Co robią każdy widzi, ponad 80 % ustaw uchwalonych przez PO, to buble szkodzące Polakom. Jedno jest pewne, że słowa i zapewnienia propagandowe Tuska i ludzi z PO, nie są warte funta kłaków.

odpowiedz

Ocena: +3 [3]
~branża rolna:) [2012-02-01 09:38]

masz racje kochana księgowo co do vatu, i podatku, bo nie 1/3 a 3/4 rolników nie ma przyzwoitych dochodów iuważam ze to powinno byc pokazane na papierze, zobaczymy jaką politykę opiekuńczo społeczną wtedy zrobią...jak ją pięknie obetną wtedy bo najzwyczajniej państwo nie będzie wtedy stać na zasiłki a co do pieniążków za mleko, to wy myślicie naprawde, że krowa żyje powietrzem, sama się doi??? a gdzie prąd, wodą, pasze treściwe??? gdzie objętościowe, gdzie obsługa stada???? ludzie ogarnijcie się w końcu, akurat dając przykłąd krowiarzy to odpuście sobie bo wiem co mówie, nie będąc związana z rolnikami emocjonalnie tylko zawodowo...i ponieważ co dzień mam z nimi kontakt, potwierdzam, że część żyje sobie całkiem dobrze i radzi sobie średnio teraz, ale część na wiosnę spłaca długi zaciągnięte na produkcję roślinną, by dostać na następny rok ŚOR i nawozy, coraz więcej osób wyjeżdża, młodzi nie chcą przejmować gospodarstw, nawet za te zajefajne premie, dlaczego?? bo w każdym programie jest karencja i zasada "nie pracujesz nigdzie indziej tylko w gospodarstwie" teraz sie podobno zmieniło, łaskawie pozwalają dorobić do 20000 tys. ale ile w tym prawdey, czy może mniej/więcej nie wiem do końća... ale co to da? widzicie żyć na 15 ha z samej ziemi? bo premii nie można przejść....tak. NIE MOŻNA, trzeba kupić sprzęt, ale NOWY, i inne haczyki ....tak więc naprawdę polecam wieś, sielska, spokojna, bezproblemowa, a pomijając ironię, to polecam każdą pracę w branży rolnej oprócz tyrania na ziemi!!!

odpowiedz

Ocena: +8 [8]
~roln ik [2012-02-01 09:37]

zniszczyli wszystko teraz biora sie za rolnictwo,Ludzie bedziemy zyc jak w Somalii

odpowiedz

Ocena: +10 [12]
~Lasiczka [2012-02-01 09:18]

Chyba będa chcieli wykończyć polskie rolnictwo...

odpowiedz