16:44, 29.07.2014
16:42, 29.07.2014
16:39, 29.07.2014

Jak odzyskać pieniądze przy błędnym przelewie?

Jakubczak, Wirtualna Polska | dodane 2010-01-18 (14:22) 4 lata 6 miesięcy 11 dni 2 godziny i 23 minuty temu | 314 opinie
 

Dokonałeś przelewu bankowego. Mijają kolejne dni, a pieniądze nie trafiły do odbiorcy. Działaj szybko, żebyś nie musiał płacić dwa razy za to samo. Bank bez reklamacji, może nie podjąć żadnych działań.

Stało się, twoje pieniądze trafiły do nieznanego odbiorcy. Wszystko przez błędnie podany numer konta lub pozostałe dane niezbędne przy definiowaniu przelewu. Problem może okazać się niewielki, jeśli zorientowałeś się w porę. Gorzej, gdy odbiorca przelewu nie poinformuje banku, że otrzymał od Ciebie nienależne pieniądze.

Większość banków przelewa pieniądze po sprawdzeniu numeru konta oraz imienia i nazwiska odbiorcy. Nie oznacza to jednak, że pieniądze nie wypłyną z twojego konta w przypadku pomyłki. Możliwości są dwie. Jeśli podałeś błędny numer rachunku, pieniądze mogą trafić do innej osoby. Druga możliwa sytuacja to taka, w której bank dokona korekty podanych danych, żeby przelew zdefiniowany został zrealizowany.
- Odbiorca weryfikowany jest na podstawie numeru rachunku. Jeśli w nazwie odbiorcy zostanie popełniony błąd przelew może zostać zrealizowany. Wyjątkiem mogą być przelewy wewnętrzne (pomiędzy rachunkami w jednym banku). Wtedy jest możliwość sprawdzenia również nazwy odbiorcy - mówi Marek Kłuciński, rzecznik prasowy PKO Banku Polskiego.


Jak udało się dowiedzieć Wirtualnej Polsce, w większości banków do zrobienia przelewu wystarczy numer konta i nazwa odbiorcy. W praktyce oznacza to, że pola adresowe w wielu przypadkach wydają się być zbędne. Warto je jednak wypełniać, ponieważ są dla klientów banku dodatkowym zabezpieczeniem przed podobnymi sytuacjami.

Jeśli zorientowałeś się, że popełniłeś błąd przy definiowaniu przelewu, powinieneś jak najszybciej skontaktować się z bankiem. O ile transakcja nie została zatwierdzona, będziesz mógł dokonać korekty lub cofnąć dyspozycję. Zapytaliśmy, czy mamy gwarancję cofnięcia przelewu?
- Każdy taki przypadek jest rozpatrywany indywidualnie z uwagi na konieczność ustalenia, na jakim etapie jest płatność w chwili zgłoszenia błędnej dyspozycji - wyjaśnia Wojciech Kaczorowski, rzecznik prasowy Banku Millenium. - Możliwość cofnięcia przelewu jest tylko w sytuacji, kiedy przelew oczekuje na realizację. Zasadą jest, że w sytuacji, gdy transakcja przelewu środków do innego banku została już dokonana, jedynym sposobem działania klienta jest złożenie reklamacji, którą bank klienta przekaże do banku odbiorcy środków - dodaje.

Polub finanse.wp.pl na Facebooku

Oceń
tak 2 50,00%
nie 2 50,00%

Opinie (314)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~przemop 2014-07-01 (10:24) 28 dni 6 godzin i 21 minut temu

A ja mam zupełnie inny problem, ktoś wpłacił omyłkowo pieniądze na moje konto w dwóch przelewach (suma 3000 zł), oczywiście zgłosiłem zaistniałą sytuację od razu do banku aby wykonali zwrot tych pieniędzy. Bank odmówił, stwierdził że na koncie jest komornik i on nic do tego nie ma. Najlepsze że skontaktowałem się osobiście z właścicielem tych pieniędzy (firma) i teraz cały czas mnie nachodzą grożąc że mam dokonać im zwrotu albo mnie podadzą do sądu, tylko o co? Ja chcę zwrócić te pieniądze, proszę bank o to, ale oni mają to głęboko gdzieś. Od razu odradzam dawnego Synca, aktualnei TMobile Usługi Bankowe!

odpowiedz

4
27
~kulawy 2010-01-19 (13:08) 4 lata 6 miesięcy 10 dni 3 godziny i 37 minut temu

A ja dostałem przelew i nie oddam.Jak ktoś się pomylił to jego sprawa niech płaci za błędy.Dzwonili z banku prosili grozili a ja zdążyłem wypłacić całą kwotę.Co zrobią dalej?

odpowiedz

pokaż 81 ukrytych odpowiedzi

0
2
~jankos8906 2013-04-30 (18:15) 1 rok 2 miesiące 28 dni 22 godziny i 30 minut temu

interia.eu

odpowiedz

1
6
~ktosiek 2010-01-19 (13:22) 4 lata 6 miesięcy 10 dni 3 godziny i 23 minuty temu

CO TO ZA BZDURY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NIE MA TECHNICZNEJ MOŻLIWOŚCI POMYŁKI NUMERU RACHUNKU ZE ZDEFINIOWANYM Z NIM ODBIORCĄ. JEŚLI BĘDZIE INNY NUMER NIŻ ZDEFINIOWANY ODBIORCA - SYSTEM INFORMATYCZNY KAŻDEGO BANKU NIE DOKONA PRZELEWU CHOĆBYŚ PĘKŁ.

odpowiedz

pokaż 25 ukrytych odpowiedzi

0
0
~blaster 2010-04-20 (09:00) 4 lata 3 miesiące 9 dni 7 godzin i 45 minut temu

perdzi
taaaak - mama perdzi tata perdzi to i ja perdze , to samo może tyczyć się tych groszy , złodziej to złodziej - kropka

odpowiedz

3
7
~miszcz 2010-01-20 (10:08) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 6 godzin i 37 minut temu

bzdura...widać, że artukuł jest napisany w oparciu o sugestie banków
ten wymieniony przepis i to całe "bezpodstawne wzbogacenie" to bzdura. Dostałem kiedyś przelew na 60tyś. Akurat w czasie, kiedy było to mniej więcej 20tyś USD a tyle był mi winien daleki krewny, który od lat się do mnie nie odzywał. Uznałem, że może to być zwrot długu, oczywiście zadzwoniłem do krewniaka i ten potwierdził (choć na początku był nieco zdziwiony ale jakoś nie wzbudziło to moich podejrzeń, dawno z nim nie gadałem). Po kilku dniach zadzwoniła pracownica banku, z płaczem, że się pomyliła...była to osoba w moim oddziale, która wcześniej kilkakrotnie potraktowała mnie nieodpowiednio...jak to w starcyh postkomunistycznych instytucjach...wiedziałem, że będzie musiała to oddać z własnej kieszeni...ale jak to się mówi, ten się śmieje, kto się śmieje ostatni..natychmiast poszedłem do innego oddziału, wypłaciłem pieniądze i nikt mi mic nie zorbił od kilku lat...twoje konto jest twoje...pomyłki banku nie musza cię interesować...pomyśl sobie ile razy mylili się na twoją niekorzyść i nie chcieli z tobą o tym rozmawiać?

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

2
1
~mokremajteczki.pl 2010-03-26 (17:10) 4 lata 4 miesiące 2 dni 23 godziny i 35 minut temu

mokremajteczki.pl
Zapraszam na moją stronę wszystkich fanów erotyki :). Masa galerii bez zbędnej ściemy!

odpowiedz

1
1
~kika 2010-01-30 (23:11) 4 lata 5 miesięcy 28 dni 17 godzin i 34 minuty temu

NIEPRAWIDŁOWY ADRES ODBIORCY---> RESZTA POPRAWNA
Jeśli ktoś wie to proszę o pomoc !!!! Jeśli wpisałam poprawnie nr konta i nazwisko odbiorcy, pomyliłam tylko adres - czy pieniadze trafią bez problemu na konto ??????? Bardzo proszę odp bo się martwię od wczoraj i nie wiem co z tym teraz zrobić ......

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
0
~Ja1 2010-01-19 (22:03) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 18 godzin i 42 minuty temu

Konto i odbiorca
Zajmuję się przelewami codziennie. Mogę podać numer rachunku pana X, a w treści napisać,że do Pana Y i tak przelew wyjdzie. Większość banków nie porównuje nazwy z kontem. Raz w ciągu kilku lat zdarzyło mi się tylko, że zwrócono mi pieniądze z powodu błędnej nazwy odbiorcy. Codziennie dokonuję także zwrotu pomyłek jakie dokonują inni płatnicy. Ludzie mylą się notorycznie.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

4
0
~yyyy 2010-01-20 (07:46) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 8 godzin i 59 minut temu

nie czytalem tego ale zróbmy testy
możecie przelać mi na ten numer jakąś kasę 54 1090 1955 0000 0001 0909 0451 i w cale się nie obrażę ! bank BZWBK dane wpiszcie jakie chcecie może być szympans albo hiler ul. zachlapana testy czas zacząć;)

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

1
1
~user 2010-01-20 (09:04) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 7 godzin i 41 minut temu

ja przelew wypełniam przez iRachunki.pl - bez pomyłek
Kiedyś się pomyliłem i po miesiącu dostałem kasę - uczciwy odbiorca się zlitował. Ciekawym rozwiązaniem jest iRachunki.pl - nie trzeba samemu wypełniać przelewów.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

2
0
~spokojny 2010-01-19 (14:59) 4 lata 6 miesięcy 10 dni 1 godzinę i 46 minut temu

Był już kiedyś taki precedens. Klient się pomylił ...
... a odbiorca, zorientowawszy się - wybrał kasę "do spodu" i nie chciał oddawać. Sprawa obiła się o sąd. Wyrok drugiej instancji był następujący: Bankowi zasądzono zwrot połowy kwoty (za nienależyte dopełnienie obowiązków), a o drugą połowę - z winy samegoż Nadawcy - "kazano" nadawcy procesować się z odbiorcą nienależnego wpływu w drodze procesu cywilnego.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~re` 2010-01-19 (15:10) 4 lata 6 miesięcy 10 dni 1 godzinę i 35 minut temu

ja robie kilka tysiecy przelewow miesiecznie
a dla banku wazny jest tylko nr konta i kwota, potem to ksieguja na dana firme lub os.fiz....i wszystko. Jesli chodzi o tzw.zwrotki, to bank ksieguje to na bledne podane przez klienta konto lub zostawia sobie na osobnym koncie (x lat) az ktos sie o to upomni, a wieksze NIEKTORE firmy jesli sa bledne dane same zwraca pieniadze na konto z ktorego wplynely. Najczesciej trzeba pisac z prosba o przeksiegowanie lub zwrot mylnie przeslanych pieniedzy. Z doswiadczenia wiem, ze os.fiz.(zwykli ludzie) nie maja szans na odzyskanie kasy, wiec lepiej poszukac wiarygodnej firmy, ktora przyjmie oplate i zrobi przelew a potem w razie jakis tam bledow jest w stanie odzyskac pieniadze na zasadzie rozliczen miedzybankowych (firm procz bankow i Poczty Polskiej)....i kasa wraca.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~bankowiec 2010-01-19 (13:10) 4 lata 6 miesięcy 10 dni 3 godziny i 35 minut temu

bezczelności banku - stop.
wyraźnie ten artykuł pisany pod duży bak komercyjny i na jego zamówienie. Bank ma jednak obowiązek choćby z tytułu nadzoru weryfikować również zgodność odbiorcy w przelewie z nazwą konta na który wpływa przelew zasada rzetelnego działania/. O to jasno walczył nadzór finansowy. Niedługo bank nie będzie w ogóle odpowiadał za to co robi, tylko liczył prowizje. Podać bank do sądu - wygrana pewna.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

12
0
~uczciwa 2010-01-20 (11:56) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 4 godziny i 49 minut temu

Ja oddałam i nie żałuję:)
W zeszłym roku otrzymałam omyłkowy przelew na 64.000zł., z konta firmowego na moje firmowe.Ponieważ była nazwa firmy skąd przyszedł przelew, zadzwonilam i zgłosiłam pomyłkę. Nazwa firmy się zgadzała, ale nr konta był mój.Zadzwoniłam do firmy, księgowa nawet jeszcze się nie zorientowała o pomyłce, była bardzo wdzięczna bo natychmiast oddalam , w końcu nie swoje pieniądze.Nadmienię, że akurat byłam w strasznym dołku finansowym i taka kwota rozwiązałaby wiele problemów, ale pomyślałam: "nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe"

odpowiedz

4
1
~krzys 2010-01-20 (10:08) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 6 godzin i 37 minut temu

260 tyś.
10 lat temu przelano na moje konto 260 tyś. p.prezes innego banku osobiście do mnie zadzwonił na komórkę (skąd znał numer ???) nie proszono mnie o zwrot ale żądano żebym natychmiast zwrócił!!!pojechałem oczywiście na swój koszt 40km i zrobiłem przelew i najfajniejsze że za przelew zwrotny obciążyli mój rachunek.(brak słowa dziękuję) Banki to fajne instytucje!!!!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

5
0
~Miju 2010-01-20 (09:56) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 6 godzin i 49 minut temu

Wbrew niektórym,oddałbym.
Nie jest dla mnie istotne,czy znalazłbym pieniądze biednego czy bogatego.Dla własnego spokoju bym oddał i mam nadzieję,że takich jest dużo.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~Szczęściarz 2010-01-20 (08:48) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 7 godzin i 57 minut temu

Fakt prawdziwy
W lutym tamtego roku otrzymałem przelew od pewnej firmy,nr. konta i nazwisko sie zgadzało.Było ok 2.500,00 pln.Od tamtej pory cisza.Od siebie dodam ze nie znalazłem tej firmy w necie,ani w panoramie firm.Co powinienem zrobić?

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

1
0
~Mariusz 2010-01-20 (09:43) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 7 godzin i 2 minuty temu

Case study
W zeszlym roku w marcu robilem przelew na wieksza kwote, dane moje, nr rachunku omylkowo (crl+C, crl+V) mojej bylej zony:). Kiedy sie zorientowalem pieniazki byly juz na jej koncie czyli bank nie mogl zajac jej tej kasy. A byla zona odmowila zwrotu. Odpuscilem bylej zonie, ale nie odpuscilem bankowi. Znalazlem wyrok z grudnia 2008 roku w podobnej sprawie i zgodnie z nim bank ma absolutny obowiazek sprawdzenia zgodnosci numeru konta i jego nazwy. System banku tego nie robil i ksiegowal wylacznie na podstawie istnienia nr konta. Poniewaz mieszkam za granica napisalem pismo wzywajace do natychmiastowego zwrotu srodkow lub uruchomie procedure cywilna: koszt wstepny circa 150k z uwagi na obsluge prawna i utrate zyskow poprzez pozbawienie mnie srodkow (srodki byly przeznaczone na zakonczenie inwestycji). Pieniazki dosc szybko wrocily na moje konto (bank uzyl chyba mocnych argumentow w stosunku do bylej, bo to ona zwrocila srodki). Wazna sprawa w tym casusie jest to, ze byla odmowila zwrotu srodkow kiedy byly jeszcze na jej koncie (kiedy sie dowiedziala ze sa, po telefonie z banku, wyplacila je). Gdyby ich nie bylo bank moglby miec problem z ewentualnym odzyskaniem od niej kaski (po tym jak zwrocilby mi pieniazki).

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

0
0
~Poszkodowany 2010-01-20 (10:39) 4 lata 6 miesięcy 9 dni 6 godzin i 6 minut temu

Bzdury
Na początku artykułu pisze się, że banki załatwią to między soba bo nie wolno udzielać informacji o klientach. Natomiast na końcu, że w przypadku gdy nie chce się przyznać osoba na konto której wpłynęły pieniądze przez pomyłkę to należy skorzystać z kodeksu cywilnego. Pytam się jak gdy nie mamy danych osoby odmawjającej zwrotu? Sam mam taką sytuację i mój bank odpisał mi, że jest bezradny ponieważ bank współpracujący odpowiedział, że otrzymujący dotychczas nie odpowiedział mimo kilku ponagleń. Dla przykładu podam,że miałem podobną sytucję w Pay-Pal i została załatwiona szybko i bez zbędnej korespondencji mimo, że dotyczyła płatności międzynarodowych.U nas króluje biurokracja, a nie zdrowy rozsądek.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Znajdź pracę z pracuj.pl

Skorzystaj

Bądź z nami na bieżąco

Kategorie:

Przydatne linki:

Partnerzy serwisu:

Tagi: