Trwa ładowanie...

Polska "droga wstydu" wreszcie ma zostać wyremontowana. Powodów do hurraoptymizmu jednak nie ma

Komu zdarzyło się jechać trasą A18 od przejścia granicznego z Niemcami w kierunku Wrocławia, ten wie skąd przydomek "droga wstydu" lub "patatajka". Droga, która w założeniu ma być autostradą, składa się z betonowych płyt. Wkrótce ma się to zmienić, ale konkretów brakuje.

Polska "droga wstydu" wreszcie ma zostać wyremontowana. Powodów do hurraoptymizmu jednak nie maŹródło: YouTube, fot: screen
d350eb5
d350eb5

"To ogromny sukces dla regionu" - informuje portal gazetalubuska.pl w artykule o planowanym remoncie. Czytamy w nim, że odcinek A18 został włączony do rządowego Programu Budowy Dróg na lata 2014 - 2023, z perspektywą do 2025 roku.

Chodzi dokładnie o ok. 70 kilometrów drogi ułożonej z betonowych płyt. Mieszkańcy regionu śmieją się, że prowadząca od granicy trasa to pierwszy ważny test dla niemieckich samochodów sprowadzanych do Polski. Droga została zbudowana jeszcze za czasów III Rzeszy. Przez wiele lat wyglądała tak, jakby od tamtej pory niewiele przy niej zrobiono. Dopiero w 2006 r. oddano do użytku nową nawierzchnię północnej nitki.

Przebudowę południowej nitki na odcinku Olszyna – Golnice zaplanowano pierwotnie na lata 2007–2009. Przetarg na przeprowadzenie prac ogłoszono jednak dopiero 29 czerwca 2009 r. Opóźnienie było tak naprawdę dopiero początkiem problemów, bo 23 lutego 2011 r. unieważniono przetarg. Tłumaczono to brakiem środków.

d350eb5

Za wcześnie na szampana

Później trasa znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015, następnie na lata 2014-2023. Mamy rok 2017 i drogi wciąż nie ma. Mimo nowych zapowiedzi o remoncie, branżowy portal leftlane.pl tonuje nastroje. "Nam nadal trudno w to uwierzyć, bo obietnic było już bardzo dużo. Zresztą niewielki fragment, który zostanie poddany remontowi, nie poprawi w praktyce komfortu podróży" - czytamy w artykule.

Zobacz także: Czy warto tankować paliwo wyższej klasy?

Portal informuje, że faktycznie rok 2018 pojawia się w kontekście rozpoczęcia prac. Na razie jednak na niewielkim obszarze. "Prace obejmą tylko okolice byłego przejścia [granicznego - red.]. Niestety dalej w stronę Wrocławia nadal pojedziemy po schodach" - czytamy.

Prace na węźle

O wyjaśnienie sytuacji poprosiliśmy Annę Jakubowską z zielonogórskiego oddziału GDDKiA. W rozmowie z Wirtualną Polską tłumaczy, że prace w 2018 r. rzeczywiście mają być prowadzone na węźle Olszyna, który jest fragmentem A18. A co z newralgicznym 70 km odcinkiem? Tu sprawa wciąż jest niejasna.

d350eb5

Rzeczniczka tłumaczy, że istotną zmianą w programie budowy dróg na lata 2014-2023 jest fakt, że drogę będzie mogła przebudować GDDKiA. Wcześniej mowa była o konieczności powołania do tego celu spółki specjalnego przeznaczenia.
- Tego wymogu już nie ma. Natomiast wciąż brakuje informacji o tym, że pieniądze na remont już są. Jeśli tylko się pojawią, błyskawicznie zaczniemy działać. Przygotujemy postępowania przetargowe, aby wyłonić firmę, która będzie drogę budować - zapewnia Anna Jakubowska.

d350eb5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d350eb5