Sonda

Najbardziej smakuje mi pizza z restauracji...








Kontakt

Napisz do nas

Napisz swoje uwagi dotyczące serwisów ekonomicznych Wirtualnej Polski

Partnerzy

Kryzys finansowy na świecie

Wirtualna Polska Oni pchają nas w jeszcze większy kryzys

Wirtualna Polska | aktualizacja 2012-01-18 (17:42)

  A A A
 
Oni pchają nas w jeszcze większy kryzys


(fot. Wirtualna Polska)

- To jest walka na śmierć i życie. Jeśli uda się wrócić do nurtu neoliberalnego, doprowadzi nas to do jeszcze większego kryzysu. To będzie koniec epoki. Zapłacimy za to jako cywilizacja, jako ludzkość cenę, która przy tym co się teraz dzieje będzie przedszkolnym ćwiczeniem - mówi w wywiadzie dla Wirtualnej Polski prof. Grzegorz W. Kołodko z Akademia Leona Koźmińskiego.

Zdaniem ekonomisty i byłego ministra finansów, by wyjść z kryzysu i zapobiec jego powtórzeniu potrzebujemy światowego porozumienia.
- Tego kryzysu nie można przezwyciężyć wysiłkiem nawet najpotężniejszego kraju - uważa prof. Kołodko.

Finanse trzeba zdyscyplinować! Druga część wywiadu z prof. Kołodko. Obejrzyj koniecznie…»

Autor książki "Wędrujący świat" i "Świat na wyciągnięcie myśli" uważa, że winnymi kryzysu nie są poszczególni ludzie, ale neoliberalny system w jakim dotychczas działali. Od czasu Reagana i Thatcher postępująca deregulacja rynku doprowadziła do gigantycznej spekulacji, skutkującej przychwytywaniem rosnącej wydajności pracy przez wąską grupę osób - podkreśla profesor Akademii Leona Koźmińskiego.



Najnowsze wiadomości na temat kryzysu. Przeczytaj »
Autor:
Sebastian Ogórek
Redaktor Serwisów Ekonomicznych WP.PL
więcej materiałów tego autora »
To koniec strefy euro! Oni powrócą do krajowych walut?

Galeria

To koniec strefy euro! Oni powrócą do krajowych walut?

TAGI: grzegorz w. kołodko, grzegorz kołodko, prof. kołodko, neliberalizm, kryzys, chiny, usa, derywaty, kto jest winny kryzysu

oceń
1030
63
Podziel się


  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: +210 [366]
~62 latek. [2012-01-19 08:03]

Dla 95% ludzi na całym świećie najodpowiedniejszym systemem był SOCJALIZM. Czym różni śię socjalizm od kapitalizmu,a no tym,że w kapitalizmie beneficjentem jest kapitalista ,a w socjaliżmie ogół społeczeństwa,i tym ,że w kapitaliżmie okradanie narodów jest już formą przemysłową. W tym sęk,że biedacy są ogłupiani przez namiastkę tzw "dobrobytu" i dają śię wyrąbać kapitalistom za ŚWIEĆIDEŁKA.Szczególnie podatni są na marchewkę młodzi i gniewni ,bo jak wiadomo to młodzi i bezmózgowi.Długo by pisać,ale mądremu dość! DURNIU MYŚLEĆ!

odpowiedz

pokaż 40 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -37 [173]
~Jogi [2012-01-19 08:14]

Internauci.Ktoś na tych liberałów głosował.Ja nie.Na PIS też nie.Nic nie zrobią,nie mają pomysłu ani kadry.Maciarewicz i Fotyga psują im wizerunek.Dopuście Palikota.Pomysł ze zwolnieniem od podatku 2.500zł,był genialny.Ile młodych ludzi podniosłoby swój start życiowy.Chodzi Wam o krzyż.Niech wisi.Jestem agnostykiem.Nie ma w Polsce samych katolików.Nie wiem kto w te brednie jeszcze wierzy.Ojciec dyrektor-biznesmen.Głosowałem za Palikotem i będę .Mam ponad 60 lat.Bzdury mówią, media nie tylko młodzi ludzie głosowali.Po co słuchacie redaktorków,im za to płacą/za dużo/.Internet jest lepszym miejscem spotkań.Mohery bedą zawsze.Mnie nie przeszkadzają.Czekam na porządną partię prawicową.Równowaga musi być.Jestem zwolennikiem lewicy jak Francuzi i inni.Orban sie nie sprawdził,a jeden chciał nam tu Budapeszt fundowac.ha,ha.....

odpowiedz

pokaż 25 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +303 [317]
~Krzesło elektryczne [2012-01-19 07:00]

Przykłady prywatyzacji: TP przejęło państwo francuskie (rząd ŁObuzka oddał monopolistę infrastrukturalnego TP - firma przynosząca przed ''prywatyzacją'' największe zyski w Polsce obecnie jest umarlakiem wyssanym do cna przez francuzów. Gdy zatrudniali 78 tyś ludzi mieli zyskowność największą w kraju, a teraz po ''prywatyzacji'' przy zatrudnieniu 10 tyś osób ledwo wiążą koniec z końcem... Teraz korzystający z linii wspierają budżet Francji, ich emerytów, rozpłodników tu: zwolnienia, obniżki płac, podwyżki cen, utrata kontroli i zysków, kłopoty kooperantów), ciepłownie np. warszawskie i np. południową dystrybucję elektryczności państwo szwedzkie (+zniszczenie huty Łaziska, konkurenta szwedzkiej), elektrownię Skawina państwo czeskie, STOEN państwo niemieckie itd.

odpowiedz

pokaż 19 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +60 [76]
~jaskiniowiec [2012-01-19 14:24]

Likwidacja ZUS pozwolilaby nam oszczedzic rocznie od 100-150 mld zlotych!Taka reforma w dobie komputeryzacji jest do przeprowadzenia w przeciagu 6 miesiecy!Plusy takiego posuniecia to rowniez fakt katalogowania na jednej stronie, czyli pod jednym numerem identyfikacyjnym przebiegu pracy i płacy kazdego Polskiego obywatela!Dodatkowo skonczylaby sie era skladania miliona bezwartosciowych informacji do instytucji ktora zwie sie ZUS!!!Ba bylaby filtrem dla nieuczciwych pracodawcow nie odprowadzajacych za pracownika skladek!!!!Co w zamian ????Otoz system ktory jest finansowany ze srodkow nie tracacych na wartosci!!!Takim przykladem sa Polskie autostrady z ktorych mozemy do konca swiata i jeszcze jeden dzien dluzej finansowac sobie STAROSC!!!!!Tak prostych rozwiazan ktore ulatwilyby nam zycie jest kilka ale na to nie pozwoli jeden czlowiek zwie sie on Polski URZEDNIK!!!!

odpowiedz

pokaż 18 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +19 [111]
~Paweł [2012-01-19 12:34]

O jakim on neoliberalizmie mówi???? mamy obciązenia podatkowe na poziomie 75% to czysty socjalizm i przyczyna problemów. Kołodko znalazł sobie nisze wśród lewicowych ekonomistów - głosi teorię o przeludnieniu, że za dużo ludzi na ziemi i takie tam farmozony. Trafia z tym do lewusów od globalnego ocieplenia. Wielki specjalista...

odpowiedz

pokaż 18 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -62 [100]
~FanJKM [2012-01-19 17:25]

Miaaaaałem sen miałem wizję !!! W Polsce nie ma liberalizmu jest komunizm powinno się zlikwidować darmową opiekę zdrowotną i zmniejszyć pensje minimalną !!! Dlatego głosuję na JKM "Sen drobnego żałosnego ciułacza" Budzę się rano i widzę tłuuuumy wygłodniałych ludzi chcących pracować u mnie za 1000 zł netto tłuuuumy bez ubezpieczenia zdrowotnego, nie ma ZUSu nie ma podatków tylko te tłumy chcące pracować u mnie za 1000 ooooo ORGAZM, jestem Panem jestem Panem Panem PAAANEM, ale wychodzę rano po bułki i mleko a tam nadal to wstrętne Tesco i inne Biedronki i fabryka należąca do korporacji buuuu nie ma w Polsce PRAWDZIWEGO KAPITALIZMU I DEMOKRACJI... Nie jestem Panem, jestem kmiotem :(

odpowiedz

pokaż 16 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -46 [94]
~SyzyF [2012-01-19 09:41]

i własnie o to chodzi żeby przedsiębiorcy kumulowali kapitał, który nastepnie kierowany jest w rozwój innowacyjnej gospodarki.Przejadać zyski (co proponuje różowy Kołodko) to znaczy zjadać swój własny ogon.Polska jest tego dobitnym przykładem dochód z podadtków i z prywatyzacji przejadamy(obsługa budzetu) a ponieważ jeszcze mimo wszystko brakuje - to zaciągamy kredyt.!!!

odpowiedz

pokaż 14 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +76 [466]
Pies na RPPS [2012-01-19 14:03]

Neoliberalizm po Polsku. Żeby przejechać 10 km autostrady, wydaj 60 zł!!! Zapraszam do lektury: Tola zarobiła 100 złotych. Po opłaceniu podatku dochodowego 19%, składki ZUS i ubezpieczenia zdrowotnego zostało jej 75 złotych. Tola jedzie autostradą. Jej samochód spala 6l/100. Koszt przejazdu za kilometr to 20 groszy. Tola przejechała sto kilometrów.Ile zapłaciła Tola? Cena paliwa przed podatkiem według ---wg regulaminu nie mogę podać linka--- to 2.5 PLN. Paliwo kosztuje 5 PLN za litr. Równanie :Ile podatku zapłaciła Tola? 100km x 20gr = 20PLN 6l x2.5=15PLN Wynik 100 - 25 - 20 - 15 = 40. Odpowiedź, żeby przejechać sto kilometrów autostrady Tola oddała 60 PLN, ze stu zarobionych. Tola zapłaciła sześćdziesięcio procentowy podatek. Po przejechaniu 100 km, zapłaceniu podatków i za plaiwo Toli zostało 25 złotych. Tola załamana postanawia kupić butelkę wódki za dwadzieścia złotych. Ponad połowa ceny wódki to podatek. Toli pozostało 5 zł, za które kupiła chleb i wodę, oraz rzuciła pozostałą złotówkę księdzu na tacę. Jutro gazety znowu napiszą o tym jak kościół żeruje na Toli, ale ona już wie kto ukradł jej pieniądze. Uśmiecha się wesoło popijając chlebek. Ociera łzy. Przecież kiedyś za to ktoś beknie, nie?

odpowiedz

pokaż 13 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +33 [77]
~19nemo48 [2012-01-19 09:38]

W pełni zgadzam się z opinią Pana Profesora. Nie chcę rozwijać tematu bo jest on zbyt rozległy. Natomiast w pełni rozumiem i "czuję" temat, niemalże podskórnie. Niestety, dopóki nie nastąpi pełne porozumienie wszystkich sił świata ekonomicznego, dopóki nie zahamuje się spirali zadłużania się całych państw, dopóty ten współczesny "nowotwór cywilizacyjny" będzie postępował.Żadna dyktatura, nie była w przeszłości i nie będzie w przyszłości rozwiązaniem tego problemu. Być może tzw. wentylem bezpieczeństwa jest redukcja zadłużeń wzajemnych na skalę ogólnoświatową i stopniowe wyrównywanie poziomu rozwoju i egzystencji wszystkich krajów, począwszy od krajów trzeciego świata a skończywszy na tych krajach które nie mogą poradzić sobie ze zubożeniem społeczeństw. Być może należałoby powstrzymać agresywną wręcz konkurencyjność i ekspansywność gigantów ekonomicznych. Czas najwyższy rozpocząć ogólnoświatowe porządkowanie Naszego Globu poprzez pełniejsze porozumienie wszystkich narodów i państw. Eskalacja konkurencyjności i dążności do zdominowania innych to droga donikąd. Czas najwyższy do radykalnych kroków w kierunku odwrócenia tego wyścigu do chaosu. Żadne wojny nie rozwiążą tego problemu, tylko redukcja a wręcz umorzenie zadłużenia, ograniczenie sektora bankowego, zahamowanie spirali fiskalizacji we wszystkich dziedzinach, bo dojdziemy do "zapętlenia się" cywilizacyjnego od którego nie będzie odwrotu. Podobnie, jak w chwili obecnej dzieje się z prawem w USA i nie tylko tam. Czas by zakończyć ten wyścig pazerności i absurdu. Summa,summarum najwyższy czas na opamiętanie.

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -13 [71]
~Monique [2012-01-19 09:07]

Największym problemem jest to, że mylicie pojęcia. Jaki kapitalizm i jaki liberalizm? Mamy socjalizm w całej europie. Wolicie zasiłki i żebractwo więc nie krytykujcie ustroju, który jest jedynym racjonalnym a nie funkcjonuje.

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +2 [108]
maciejdass [2012-01-19 09:44]

Absolutny debilizm lewackiego umysłu... Czy to nie rozbuchany socjalizm jest przyczyną dzisiejszych problemów finansowych niemal wszystkich "cywilizowanych" krajów? Czy to nie życie na kredyt i szalony dodruk pieniądza zdestabilizowały światową gospodarkę? Kapitalizmu w dzisiejszym świecie nie ma - wszystko jest centralnie sterowane przez państwa z pozorną tylko wolnorynkowością. Wszechobecna biurokracja i etatyzm, koncesje, pozwolenia, regulacje i ograniczenia są głównym powodem zastoju gospodarczego na świecie! Średni wzrost gospodarczy w UE w ostatnich latach to 0-1% PKB... Ludzie przyzwyczajeni do socjalu potrafią już tylko kombinować jak tu coś urwać od państwa, zamiast samemu wziąć się za pracę. Socjalizm w którym żyjemy żeruje w okrutny sposób na tych ludziach, którzy są przedsiębiorczy, chcą zarabiać i chce im się walczyć z całym tym administracyjno-regulacyjnym burdelem. Reszta społeczeństwa żyje na ich koszt - bo oni płacą podatki, tworzą miejsca pracy, budują PKB, itd. Tylko uwolnienie gospodarki od tych milionów kretyńskich regulacji, podatków i ograniczeń pozwoliłoby się społeczeństwom rozwijać...

odpowiedz

pokaż 11 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +31 [43]
~jk [2012-01-19 21:30]

U nas największymi wielbicielami neoliberalnego porządku byli od zawsze "geniusze ekonomi " Tusk , Bielecki ,Lewandowski i niestety znależli bardzo wielu wielbicieli wśród Polaków bo ponad 40 %.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +73 [91]
~niki4 [2012-01-19 07:41]

Ja przeczytałem Wędrujący Świat i całkowicie zgadzam się z prof. G, Kołodko. Uważam, ze czas najwyższy skończyć z neoliberalizmem. Dziwi natomiast fakt, ze mając takich ekonomistów jak prof. G. Kołodko, czy prof. Hausner, czy czy prof. Rybicki Tusk na min. finansów powołał gościa bez dowodu osobistego i zamiast porządkować finanse państwa uprawia kreatywną księgowość.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +44 [62]
~erwin [2012-01-19 09:11]

Jak może byc dobrze jak rolnik za ubezpieczenie płaci niecałe 300 zł na kwartał a normalny człowiek prowadzący działalnośc gospodarczą i mający dochód brutto 2500 zł miesiecznie musi zapłacic dla Organizacji przestepczej o chrakterze mafijnym prawie 900 zł i co mu zostaje po opłaceniu lokalu światła itd.NIC Nic PŁAC I PŁACZ A RZĄD MA SIĘ DOBRZE !!!

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +11 [47]
~heniuus [2012-01-19 13:13]

Winny jest socjalizm i brak wolnosci gospodarczej, biurokracja. Czas wrocic do porzadkow USA z XIX wieku.

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +25 [71]
~Bond [2012-01-19 12:50]

Co za bzdury. Powodem kryzysu sa rzady = politycy zadluzajacy kraje, a nie system neoliberalny. Bzdury do potegi.

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -63 [135]
fcbarcelona1206 [2012-01-19 09:20]

KOŁODKO JUŻ MIAŁ SWOJE PIĘC MINUT...PANU DZIĘKUJEMY,TE BAJKI TO WNUKOM OPOWIADAJ.....MITOMAN...KU....WA

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +85 [99]
~dodo [2012-01-19 08:18]

Rząd Tuska sprzedał 724 zakłady strategiczne i dodatkowo doprowadził do największego zadłużenia państwa. Zostały zniszczone: przemysł odzieżowy, stoczniowy i większość ciężkiego. Najlepsze polskie produkty były eksportowane żeby za uzyskane w ten sposób środki finansowe można było kupić nowoczesne maszyny. Po zmianach politycznych byliśmy pełni optymizmu. Niestety Rząd zawiódł nasze oczekiwania. Uprzemysłowione miasta zamieniły się w usługowo-administracyjne centra bez przemysłu, a na utrzymanie których wyprzedaje się resztki małego przemysłu, ziemię, place do zabudowy i bogactwa naturalne. Bedzie bieda, obecna sytuacja polityczna i gospodarcza RP ma wiele podobieństw do sytuacji Polski przedzaborowej. Przed rozbiorami byliśmy krajem prawie bez przemysłu, a ludzie byli bardzo zadłużeni.

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: -37 [81]
~George [2012-01-19 07:29]

Nie trzeba wiele wysiłku, żeby wskazać falsz w demagogii Kołodki. Za kryzys odpowiedzialne są głównei rządy i biurokracja, które wtykają nos tam, gdzie nie trzeba. Czym więcej socjalizmu, regulacji, urzędniczego widzimisię, tym więcej powodów do obaw, że wcześniej czy później to wszystko się zawali. Dla Kołodki, lewaka, miłosnika kenesizmu i interwencjonizmu państwowego, fakty nie znaczą wiele. Najważniejsze są lewicowe dogmaty.

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +50 [60]
~Fred [2012-01-19 13:44]

Zgadzam się z tym w 100 %, a ostatnie zdanie "...postępująca deregulacja rynku doprowadziła do gigantycznej spekulacji, skutkującej przychwytywaniem rosnącej wydajności pracy przez wąską grupę osób" to nic innego jak ładne określenie dla NIEWOLNICTWA w XXI wieku. Tak Kapitalizm w obecnej postaci to żadna wolność jak niektórzy starają się wmówić ludziom, to wolność dla wybranych a dla reszty NIEWOLNICTWO.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi