Czy sprzedawanie na Amazonie jest trudne? Jak to robić? O czym pamiętać?
Żeby zacząć sprzedawać na Amazonie wystarczy podstawowa wiedza na temat tej platformy. Proces rejestracji jest prosty i intuicyjny, a ze szczegółami związanymi z procesem sprzedaży zapoznasz się, korzystając z materiałów edukacyjnych od niedawna dostępnych na stronach Amazon również w języku polskim.
Jeśli nigdy nie sprzedawałeś na Amazonie, poniżej znajdziesz najważniejsze informacje, które pozwolą ci na wybór modelu sprzedaży i ocenę przydatności rozwiązania, jakim jest ta znana na całym świecie platforma.
Sprzedaż na Amazon – prezentacja produktu
Standardowym sposobem reprezentacji produktu na Amazonie jest listing. Towary prezentowane na stronach platformy dzielone są na kategorie i podkategorie oraz przedstawiane potencjalnemu kupującemu w formie listy. Nabywca wybiera produkt, kierując się własnymi preferencjami.
Obok standardowego sposobu prezentacji i sprzedaży produktów, Amazon daje możliwość tworzenia własnego sklepu (Store). Kiedy klient, poszukując danego produktu, zainteresowany twoją propozycją kliknie link, z poziomu produktu może przejść do twojego sklepu. Link do sklepu znajduje się tuż pod nazwą produktu.
Postawienie sklepu nie jest tak łatwe jak dodawanie produktów, jednak przy odrobinie dobrych chęci, poświęcając czas i zdobywając potrzebną wiedzę, można tego dokonać samodzielnie. Oczywiście zawsze można też zatrudnić specjalistów i zlecić im wszystkie niezbędne prace, a w szczególności projekt i wdrożenie sklepu na Amazon.
Modele sprzedaży na Amazon
Na platformie Amazon można skutecznie sprzedawać na kilka sposobów, podobnie jak we własnym sklepie stacjonarnym czy internetowym. Wśród najbardziej popularnych modeli sprzedaży wymienia się:
- wholesale, czyli zakup towaru w hurcie i sprzedaż detaliczną na platformie;
- arbitraż detaliczny, który polega na tym, że sprzedawca kupuje towar w detalu po korzystnej cenie, a następnie sprzedaje na Amazonie z zyskiem;
- Private Label, czyli sprzedaż towarów innych producentów pod własną marką.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na Amazonie sprzedawać produkty pochodzące z własnych fabryk, zakładów wytwórczych czy manufaktur, a także rękodzieła.
FBA i FBM – o czym powinien wiedzieć każdy sprzedający
FBA i FBM to kolejne dwa modele sprzedaży na Amazonie, tym razem związane z logistyką. FBA (ang. Fulfillment by Amazon) to realizacja przez Amazon, czyli sprzedaż z dostawą towaru do klienta realizowaną przez platformę. Z kolei FBA (ang. Fulfillment by Merchant) jest realizacją przez sprzedawcę i wiąże się z dostawą produktu do klienta przez sprzedawcę.
Jeśli wybierzesz model FBA, jedyne, o co musisz zadbać to dostawa towarów do wybranego magazynu Amazon. Wszystkimi czynnościami związanymi z logistyką zajmują się pracownicy platformy. Jest to rozwiązanie korzystne dla wielu sprzedawców, ponieważ nie wymaga posiadania lub wynajmu własnych magazynów. Amazon zdecydowanie promuje model FBA - choćby wyższą pozycją w rankingu produktów czy bezpłatną wysyłką do członków Amazon Prime.
FBA, FBM czy hybryda?
Mimo wielu atutów FBA, zanim ostatecznie zdecydujesz się na wybór tego modelu, przeanalizuj także opłacalność FBM, również pod względem finansowym. Decydując się na FBM, płacisz Amazonowi prowizję od sprzedaży oraz miesięczny abonament sprzedawcy, ewentualnie uiszczasz opłatę za usługi dodatkowe, jeśli się na takie zdecydujesz (np. za reklamę). W modelu FBA poza prowizją i abonamentem ponosisz jeszcze koszty:
- magazynowania;
- transportu do magazynu Amazon;
- transportu do klienta;
- długoterminowego przechowywania;
- sprzedaży w innych krajach niż ten, w którym mieści się magazyn Amazon;
- dodatkowe usługi związane z wysyłką towarów, np. pakowanie, etykietowanie, utylizacja czy zwroty.
Poza "czystym" FBA i FBM możliwy jest również wybór modelu hybrydowego, co może być atrakcyjne dla sprzedającego, kiedy w ofercie posiada produkty zarówno z rodzimego rynku, jak i z rynku zagranicznego. Część towarów może wysyłać samodzielnie (np. te wytwarzane we własnej fabryce i przechowywane we własnych magazynach), a część wysyłek zlecić Amazon, który dysponuje ogromnym zapleczem logistycznym i posiada wiele magazynów zlokalizowanych w różnych krajach.
WP Finanse na: