Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany
elektromobilność
Artykuł Sponsorowany
09-12-2022 16:04
Artykuł sponsorowany PKO Bank Polski

Elektromobilność w Polsce – leasing auta elektrycznego

Obecnie w Polsce jest zarejestrowanych 57,2 tys. samochodów elektrycznych. Jednak wysokie ceny zakupu pojazdów nadal są przeszkodą w rozwoju elektromobilności w Polsce. W takiej sytuacji korzystnym rozwiązaniem może być leasing auta z napędem elektrycznym wraz z dotacją z programu "Mój Elektryk".

 Źródło: materiały partnera
dptyy2d
dptyy2d

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak rozwija się elektromobilność na świecie?
  • Co wpływa na rozwój elektromobilności?
  • Jak rozwija się elektromobilność w Polsce?
  • Jakie są zalety leasingu samochodu elektrycznego?

Elektromobilność – czym jest i skąd wziął się ten trend?

Największy wpływ na dynamiczny rozwój trendu elektromobilności w Europie i na świecie ma coraz większa popularność zdrowego i ekologicznego stylu życia. Wiąże się on nie tylko z optymalną dietą i dbaniem o kondycję fizyczną, lecz także z dążeniem do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska, poprawę jakości powietrza czy spadek natężenia hałasu wywoływanego przez klasyczne samochody. Trend elektromobilności dotyczy nie tylko aut osobowych. Coraz częściej na ulicach w Europie czy Polsce można spotkać elektryczne autobusy, motocykle, rowery czy hulajnogi.

Dynamiczny rozwoj elektromobilności potwierdzają twarde dane. W 2021 r. na całym świecie sprzedano 6,6 mln samochodów elektrycznych, czyli dwukrotnie więcej w porównaniu do 2020 r. Oznacza to, że w ubiegłym roku co tydzień sprzedawano więcej elektryków niż w całym 2012 r. Co więcej, w 2021 r. liczba aut elektrycznych na świecie wyniosła 16,5 mln, czyli trzykrotnie więcej niż w 2018 r. – wynika z raportu Global Electric Vehicle Outlook.

W 2021 r. sprzedaż aut elektrycznych w Chinach wzrosła niemal trzykrotnie odnotowując wynik 3,3 mln egzemplarzy w porównaniu do 2020 r. To około połowa światowej produkcji. Jednak popyt na elektryki dynamicznie wzrósł również w Europie do 2,3 mln w ubiegłym roku (wzrost o 65% rok do roku), a także w USA do 630 tys. (prawie dwukrotny wzrost rok do roku). Największy udział w rynku sprzedaży nowych samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie odnotowano w 2021 r. w Norwegii (86%), Islandii (72%), Szwecji (43%), Holandii (30%), Francji (19%), we Włoszech (9%) i Hiszpanii (8%).

dptyy2d

Co wpływa na rozwój elektromobilności?

Do rozwoju rynku elektromobilności na świecie przyczyniają się również producenci samochodów. W 2021 r. dostępnych w sprzedaży było ponad 450 modeli aut elektrycznych. To o 15% więcej w porównaniu do 2020 r. i ponad dwukrotnie więcej niż w 2018 r. Ponadto w wielu krajach zachęca się konsumentów do zakupu pojazdów z napędem elektrycznym za pomocą benefitów, jak dotacje, ulgi podatkowe, zwolnienia z opłat za przejazdy autostradami, możliwość poruszania się buspasami czy bezpłatne parkowanie w płatnych strefach.

Jednak dla rozwoju elektromobilności bardzo ważna jest nie tylko coraz większa liczba dostępnych modeli na rynku, lecz także rozbudowana sieć ładowania, która umożliwia komfortowe korzystanie z samochodu elektrycznego. W tej kwestii istnieją jeszcze poważnie ograniczenia. W Europie połowa wszystkich punktów jest zlokalizowana tylko w dwóch krajach – w Holandii (90,2 tys.) i Niemczech (59,4 tys.). Na dalszych miejscach znalazły się Francja (37,1 tys.), Szwecja (25,1 tys.) i Włochy (23,5 tys.) – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Stacje ładowania samochodów elektrycznych znajdujące się w Holandii i Niemczech stanowią tylko 10% całej powierzchni Unii Europejskiej. Z kolei druga połowa wszystkich ładowarek jest rozporoszona w pozostałych 25 państwach, pokrywając 90% zapotrzebowania. Sama Holandia ma tyle stacji ładowania aut ekologicznych co łącznie 23 inne kraje.

Jak rozwija się elektromobilność w Polsce?                   

Polsce daleko do europejskich liderów rozwoju elektromobilności, ale coraz więcej samochodów elektrycznych porusza się po naszych drogach. Na koniec września 2022 r. łącznie zarejestrowano 57,2 tys. aut z napędem elektrycznym, a przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 18,9 tys. – wynika z Licznika Elektromobilności.

dptyy2d

Na koniec września 2022 r. w Polsce zarejestrowano 27,2 tys. w pełni elektrycznych samochodów osobowych (BEV, ang. battery electric vehicles), oraz 27,5 tys. hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Flotę pojazdów elektrycznych uzupełniają samochody dostawcze i ciężarowe (2,4 tys.), motorowery i motocykle (15,7 tys.) oraz autobusy (788). Dodatkowo na polskich drogach porusza się 439,1 tys. hybryd.

W Polsce rozwija się również infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych. Na koniec września 2022 r. działało 2460 ogólnodostępnych stacji. 28% z nich to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 72% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC), których moc jest mniejsza lub równa 22 kilowatom (kW). Są to dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Co istotne, 22 lutego 2018 r. weszła w życie Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której zapisy mają zachęcić kierowców do zakupów samochodów elektrycznych.

Do najważniejszych przywilejów właścicieli aut z napędem elektrycznym zaliczamy:

  • możliwość poruszania się po buspasach,
  • bezpłatne parkowanie w niektórych miastach,
  • zwolnienie z zapłaty podatku akcyzowego przy zakupie samochodu elektrycznego za granicą,
  • atrakcyjne dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego.

Elektromobilność – jakie korzyści daje leasing?

Jedną z największych przeszkód w zakupie samochodu elektrycznego może być wysoka cena zakupu. Dlatego 12 lipca 2021 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił program "Mój Elektryk", w ramach którego można ubiegać się o wsparcie w kupnie lub leasingu auta z napędem elektrycznym. Maksymalna kwota dotacji wynosi 18 750 lub 27 000 zł, a limit na zakup samochodu osobowego dla firm 225 tys. zł. W ramach programu dofinasowaniem na odrębnych warunkach mogą być objęte również auta ciężarowe do 3,5 t oraz motocykle. Program ma być realizowany w latach 2021-2026, a jego budżet wynosi 700 mln zł.

dptyy2d

Jednak pomimo rządowego wsparcia nadal wiele osób od zakupu samochodu elektrycznego mogą odstraszać wysokie ceny. Bardzo korzystnym rozwiązaniem może być leasing samochodu elektrycznego.W PKO Leasing przedsiębiorcy mogą jednocześnie wziąć w leasing auto elektryczne i otrzymać dotację z programu "Mój Elektryk". Doradcy PKO Leasing pomogą w przygotowaniu i wysłaniu wniosku o dopłatę do Banku Ochrony Środowiska (BOŚ).

Jeśli klient ubiega się leasing oraz o dotację z programu "Mój elektryk" minimalny okres finansowania to 2 lata. Ponadto warto zainteresować się możliwością uzyskania finansowania punktów i stacji ładowania aut elektrycznych dla firm. Okres finansowania leasingiem wynosi od 48 do 60 miesięcy i obejmuje punkty ładowania o mocy do 22 kW, duże stacje ładowania oraz obiekty budowlane z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o dużej mocy.

Artykuł sponsorowany PKO Bank Polski
dptyy2d
dptyy2d