ycipk-hlo6jb

Jak dobrze wybrać biuro podróży. To musisz wiedzieć

Niska cena może się wiązać z prowadzoną przez firmę promocją. Może to być także wyprzedaż last minute. Warto jednak sprawdzić szczegóły oferty.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Jak dobrze wybrać biuro podróży. To musisz wiedzieć
(WP.PL, Fot: Surreal Name Given/Flickr.com/CC 2.0)
ycipk-hlo6jb

Opinia na rynku, rekomendacje turystów i jakość usług. To trzy zasady, którymi należy się kierować przy wyborze biura podróży. Szczyt sezonu rozpoczyna się za niecały miesiąc, jest to więc ostatni dzwonek, by wybrać organizatora wakacji. Warto też upewnić się, czy standard hotelu odpowiada ilości gwiazdek i sprawdzić, czy oferowane usługi nie są dodatkowo płatne.

Na początku warto zapoznać się ze szczegółami oferty. Niska cena może oznaczać niezbyt dobry standard usług, ale, jak mówi Marzena Zarzycka z Polskiej Izby Turystyki, może to być też dobra okazja, by tanio spędzić urlop.

Niska cena może się wiązać z prowadzoną przez firmę promocją. Może to być także wyprzedaż typu last minute. Warto jednak sprawdzić szczegóły oferty, by na miejscu nie kazało się, że mamy pokój z widokiem na przykład na hotelowy śmietnik.

ycipk-hlo6jb

Ważna jest też wiarygodność na rynku. Marzena Zarzycka przypomina jednak, że także renomowane biura podróży ogłaszały upadłość. Uzupełnia, że warto sprawdzić, czy biuro jest stowarzyszone w organizacjach turystycznych.

W 2012 roku branżą turystyczną wstrząsnęła seria bankructw biur podróży. Od tej pory upadłości organizatorów wyjazdów są jednak sporadyczne.

O tym warto pamiętać wybierając nocleg lub ośrodek na wakacje

Upewnij się, czy standard hotelu odpowiada ilości gwiazdek. Sprawdź, czy usługi, takie jak sauna czy parking nie są dodatkowo płatne.W każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są inne. W efekcie może się na przykład zdarzyć, że hotel trzygwiazdkowy za granicą oferuje standard polskiego hotelu jednogwiazdkowego.

ycipk-hlo6jb

Jakość gwarantowana gwiazdkami

W Polsce jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach prawa. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe.

W każdym obiekcie hotelarskim w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami brutto oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu. Warto sprawdzić, czy usługi, takie jak sauna, posiłki, parking nie są dodatkowo płatne.

Zaszeregowania obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek województwa, który również sprawdza czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań. Wykaz obiektów hotelarskich możemy sprawdzić w specjalnym rejestrze.

ycipk-hlo6jb

Wymagania

W hotelach i motelach pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łazienka, zaś w przypadku pensjonatów tylko w tych, które posiadają pięć lub cztery gwiazdki. Tylko cztero- i pięciogwiazdkowe hotele oraz wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu pięciogwiazdkowym wynosi minimum 18 m2 (w jednogwiazdkowym - 10 m2), łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary przynajmniej 140x200 cm. W pokoju musi znajdować się szafa, co najmniej dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. Pościel powinna być zmieniana codziennie lub na życzenie konsumenta. Hotel, motel i pensjonat pięcio-, cztero- i trzygwiazdkowy musi też akceptować płatność kartą płatniczą.

Natomiast każdy kemping powinien mieć całodobowy dozór a urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. W kempingu czterogwiazdkowym wymagany jest jeden natrysk z ciepłą wodą przez całą dobę na 50 osób, a w jednogwiazdkowym - jeden natrysk na 100 turystów bez konieczności zapewnienia ciepłej wody bieżącej.

Uwaga na nazwę

ycipk-hlo6jb

Ochronie prawnej podlegają nazwy, takie jak hotel, motel, pensjonat. Każda inna powinna budzić podejrzenia - z praktyki UOKiK wynika, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków, niepełnych nazw (np. hotelik, motelux) wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają określonych w przepisach wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa. Aby przyciągnąć klientów, świadomie przekształcają nazwy, oferując noclegi według dowolnie ustalonego standardu.

Reklamacja

Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, konsumentowi przysługuje reklamacja. Kiedy konsument samodzielnie rezerwuje nocleg w obiekcie hotelarskim i nie jest zadowolony z usługi, może dochodzić swoich praw na podstawie Kodeksu Cywilnego. W takiej sytuacji powinno się jak najszybciej zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu i wyznaczyć termin na naprawę usterki, wymianę wyposażenia, czy zamianę pokoju. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn - mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.

Zaliczka czy zadatek

ycipk-hlo6jb

Uważajmy czy wpłacamy zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy (np. rezerwacja nie została dokonana) wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek, to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

Pomoc dla konsumentów

Bezpłatna pomoc w razie problemów z reklamacją usługi hotelarskiej: infolinia 800 889 866, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, porady@dlakonsumentow.pl.

Polub WP Finanse
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-hlo6jb

ycipk-hlo6jb
ycipk-hlo6jb