Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

Jak sprzedawać więcej? Sprawdź, czego możesz się nauczyć od sprzedawców na Amazonie

Niezliczone platformy sprzedażowe są dziś na wyciągnięcie ręki (a raczej kliknięcie myszką czy też dotknięcie ekranu) – kupujący mogą wybierać spośród produktów na stronach dedykowanych danej marce lub korzystać z usług marketplace’ów oferujących wszystko, czego dusza zapragnie. W Polsce prym wiedzie Allegro, jednak na początku marca 2021 roku do rywalizacji o kupujących w Internecie wkroczył amerykański gigant – Amazon. Mourad Taoufiki, dyrektor generalny polskiego oddziału firmy Jeffa Bezosa, jest zadowolony z rezultatów długo oczekiwanego wejścia Amazona na polski rynek, podkreślając przy tym, że platforma sprzedażowa potrzebuje czasu, by móc prawdziwie rozwinąć skrzydła, tak jak zrobiła to w Stanach Zjednoczonych czy w Niemczech.

 Źródło: materiały partnera
dpy0u1t

Nie od razu Amazon zbudowano

Użytkowników amerykańskiego portalu od lat sukcesywnie przybywa – według danych udostępnionych przez portal Backlinko szacuje się, że od 2013 roku liczba osób korzystających z subskrypcji oferowanej przez Amazon wzrosła ponad dwukrotnie. Jeszcze sześć lat temu z samej usługi Prime, łączącej bezpłatną dostawę z pakietem rozrywki, korzystało 65 milionów użytkowników, zaś wszystko wskazuje na to, że w 2022 roku będzie ich ponad 157 milionów.

Oczywiście nie każdy, kto wystawił swoje produkty na Amazonie, błyskawicznie odniósł spektakularny sukces. Każdy lider danej kategorii ma na swoim koncie lata dopracowywania strategii sprzedażowych do perfekcji, jak i produkty, które okazały się totalnym niewypałem. Co takiego więc wpływa na sukces sprzedawców na tej gigantycznej platformie, z jakimi wyzwaniami się mierzą i jak zwycięsko stawiają im czoła?

Dobra strategia to podstawa

Branża e-commerce, podobnie jak sam Amazon, z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością – nic więc dziwnego, że konkurencji codziennie przybywa. Zaciekła walka o klienta to jedna z głównych obaw każdego sprzedawcy – i choć w handlu elektronicznym to przeważnie cena danego towaru gra pierwsze skrzypce w decyzji o jego zakupie, sytuacja na Amazonie wygląda trochę inaczej.

dpy0u1t

Ponad 82% wszystkich sprzedaży odbywa się za pośrednictwem okienka zwanego Buy Boxem, które wyświetla najlepszą ofertę zdaniem algorytmów Amazona. Zanim jednak dany produkt zdobędzie to wyróżnienie, pod uwagę brane są między innymi model sprzedażowo-logistyczny, cena towaru z wliczonym już kosztem wysyłki, czas dostawy, ogólna jakość oferowanych usług, a także opinie klientów. Według 57% sprzedawców największym wyzwaniem jest właśnie pozyskanie feedbacku, ponieważ sporej części kupujących nieszczególnie zależy na wystawieniu opinii, a już zwłaszcza tej przychylnej. Wziąwszy pod uwagę te kryteria, Amazon wybiera "wzorową" ofertę i "poleca" ją użytkownikom portalu, wierząc, że zarówno produkt, jak i wszystkie procesy związane z dostarczeniem go do rąk klienta spełnią oczekiwania nawet najwybredniejszych kupujących.

Potencjał sztucznej inteligencji

Atrakcyjna cena produktu niekoniecznie przechyla szalę na korzyść sprzedającego, niemniej jednak jest bardzo istotnym elementem każdej oferty. Dynamicznie zmieniające się ceny stanowią kolejne wyzwanie dla sprzedawców, choć w dobie sztucznej inteligencji to właśnie odpowiednio wyuczone oprogramowanie stoi za ustalaniem najkorzystniejszych cen. Obecnie sprzedawcy korzystają z programów analizujących każdy najmniejszy ruch konkurencji, co gwarantuje szybką reakcję na zmiany cen produktów. Handlowcy, zachęceni świetnymi wynikami kolegów i koleżanek z branży oraz oszczędnością czasu, coraz częściej decydują się na skorzystanie z usług profesjonalnych firm, które wspierają sprzedaż i wykorzystują sztuczną inteligencję do maksymalizowania zysków – takim rozwiązaniem jest na przykład Platforma Nethansy. System ten jest na tyle innowacyjny, że bierze pod uwagę m.in. koszty klienta i ustalone wcześniej narzuty (minimalny, standardowy i maksymalny), co pozwala na dostosowanie ceny do rynku zbytu i zachowanie marży na oczekiwanym poziomie. Co więcej, sprzedawca nie traci na zmianie kursu walutowego, szybko reaguje na zmianę cen konkurencji i wie, że Platforma zadba o to, by nie był stratny.

Liderzy Amazona skupiają się również na prognozowaniu sprzedaży. Dzięki odpowiednim narzędziom przygotowującym analizy dotychczasowych wyników są w stanie określić, które produkty są lub będą najbardziej opłacalne, a także zaplanować zamówienia z odpowiednim wyprzedzeniem, by towar zawsze był na stanie.

Ponieważ dewizą Amazona bez dwóch zdań jest "klient nasz pan", amerykański gigant zwraca szczególną uwagę na parametry kont sprzedawców, które w ogromnym stopniu przekładają się na wyniki sprzedażowe. Negatywny odbiór sprzedawcy (np. liczne spory między handlowcami a konsumentami, nieprzychylne opinie o produktach czy też duża liczba zgłoszonych reklamacji) wpływa na słabe pozycje jego ofert.

dpy0u1t

Najważniejszą lekcją, jaką można wynieść z najlepszych praktyk liderów sprzedaży na Amazonie, jest zdecydowanie to, że nie warto stawiać wszystkiego na jedną kartę (w tym przypadku tę produktową, która przyciąga uwagę klientów tylko i wyłącznie atrakcyjną ceną). Aby zmaksymalizować sprzedaż, niezbędne jest stworzenie – lub skorzystanie z już istniejącej – dobrze naoliwionej "maszyny", która weźmie pod uwagę wszystkie najistotniejsze czynniki mające wpływ na osiągane wyniki i pomoże Ci w pełni wykorzystać potencjał Twoich produktów. By poznać jeszcze więcej praktyk, które przyczyniają się do zwiększania sprzedaży, jak również zasięgnąć porad ekspertów, zachęcamy do przeczytania artykułu "Jak zwiększać sprzedaż na Amazon? Poradnik od A do Z".

Artykuł sponsorowany
dpy0u1t
dpy0u1t