Monitoring należności

Art. 353.§1.Kodeksu cywilnego mówi że: "Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia a dłużnik powinien świadczenie spełnić". Nie zawsze się tak jednak dzieje, ale jest na to sposób - monitoring należności.

Monitoring należności
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

18.10.2013 | aktual.: 18.10.2013 14:28

Monitoring należności prowadzony jest nie tylko przez firmy windykacyjne, ale także różne przedsiębiorstwa, które mają problem z nieterminowymi wpłatami od swoich kontrahentów. Biorąc pod uwagę masowy charakter tego zjawiska osoby prowadzące działalność gospodarczą nawiązują współpracę z firmami, które mają w swojej ofercie właśnie taki monitoring.

Windykacja telefoniczna jest jednym ze skuteczniejszych narzędzi windykacyjnych. Wymaga ona jednak profesjonalnego podejścia w każdej prowadzonej sprawie ze strony osoby monitorującej zaległości. W związku z tym, że nie ma on bezpośredniego kontaktu z rozmówcą musi być niezwykle perfekcyjnie przygotowany do takiej rozmowy. Wiele firm windykacyjnych ma specjalnie przygotowane schematy rozmów, gdzie przede wszystkim kładzie się nacisk na argumentację, jaka jest wykorzystywana w trakcie rozmowy. Oprócz tego windykator musi posiadać wiedzę prawną z zakresu kodeksu cywilnego, kodeksu postępowania cywilnego oraz kodeksu karnego. Podczas prowadzenia spraw, gdzie windykowane są zadłużenia od przedsiębiorców, często potrzebna jest także wiedza z kodeksu spółek handlowych. Telefon do dłużnika jest to zazwyczaj pierwszy krok do odzyskania pieniędzy przez wierzyciela. W firmach windykacyjnych rozmowa telefoniczna z dłużnikiem w większości przypadków kończy proces windykacyjny. Dobry windykator jest w stanie
przeprowadzić kilkadziesiąt rozmów dziennie z dłużnikami i ustalić z nimi spłatę zobowiązania.

Na czym taka usługa polega?

Prowadzenie monitoringu należności jest w stanie wychwycić nawet kilkudniowe opóźnienie w spłacie. Taką usługę prowadzi się zazwyczaj na dwóch etapach. Pierwszy z nich to rozmowa z kontrahentem na kilka dni przed terminem spłaty (około 2-3 dni) jest to tzw. telefon przypominający. Przed tym terminem windykator wykonuje telefon do wskazanej osoby z informacją o zbliżającym się terminie uregulowania np. faktury. Podaje przy tym dokładną kwotę oraz numer konta. Można dla przypomnienia w dniu spłaty wysłać do takiej osoby sms z danymi do wpłaty. Drugi etap to należności przeterminowane. W przypadku, kiedy dłużnik zalega z płatnością od kilku dni do 90-ciu mamy do czynienia z krótkoterminowym monitoringiem. W takich sytuacjach rozmowy z kontrahentami są bardziej ostre, dłużnik jest informowany o konsekwencjach nieregulowania długu. Na tym etapie windykator ma do dyspozycji następujące narzędzia:
- telefon,
- sms,
- pisemne wezwanie do zapłaty.
Kontrahent ma ciągły kontakt z osobą monitorującą jego zaległości, na bieżąco jest informowany o zmianie wysokości odsetek, które tym samym zwiększają całość zadłużenia.

Art..359 Kodeks cywilny
§2. Jeżeli wysokość odsetek nie jest w inny sposób określona, należą się odsetki ustawowe. Efektem takich działań jest uzyskanie jak najszybszej spłaty wierzytelności a także zapobieganie opóźnieniom w kolejnych spłatach rat, faktur czy innych zobowiązań. Osoba zlecająca monitoring może liczyć się min. z takimi korzyściami jak terminowe regulowanie wpłat, dyscyplina płatnicza wśród swoich kontrahentów a także najważniejsze, czyli płynność finansowa dla swojej firmy.

Dla firm windykacyjnych telefon wykonany do dłużnika to niewielki koszt, podobnie jest, jeżeli chodzi o wysyłanie sms-ów. Podpisując umowę z jednym z operatorów można w szybki i skuteczny sposób dotrzeć do setek osób, które zalegają (świadomie lub nie) z opłatami. Monitoring należności jest bardzo skuteczną metodą na dłużników, oprócz tego, że zlecający taką windykację ma zapewniony szybki zwrot pieniędzy to jeszcze niejednokrotnie gwarancję na przyszłość, że taka sytuacja ze strony jego kontrahenta się nie powtórzy. Wczesna i systematyczna kontrola należności pozwala unikać problemów finansowych a nadzorowanie płatności przez odpowiednie do tego firmy daje gwarancję zlecającemu, że nieterminowy kontrahent, jako pierwszą nieuregulowaną fakturę spłaci właśnie jemu.

Oprócz działalności gospodarczych, które zlecają dobrym firmą taki monitoring z tych usług korzystają w dużym stopniu banki. W większości banków znajduje się wewnętrzny dział monitoringu wierzytelności, ale z ogromem zadłużeń, jaki występuje wśród ich klientów nie są w stanie sami sobie poradzić z bieżącym nadzorem nad spłatami. Zawierając umowę z wyspecjalizowaną firmą windykacyjną mają pewność, że setki a nie rzadko i tysiące klientów banku zostanie poinformowanych bądź to o zbliżającym się terminie spłaty lub konieczności natychmiastowego uregulowania zobowiązania.

Pamiętaj!
Windykacja telefoniczna to skuteczny sposób na odzyskanie pieniędzy.

Jolanta Cholewa

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także