Policzyliśmy, ile kosztuje kawa w kapsułkach. Dobra alternatywa dla drogich ekspresów
Kawa w kawiarni to koszt 10 złotych. Podobna – przygotowana w domu – będzie kosztować nie więcej niż dwa złote. Który ekspres kapsułkowy jest najtańszy dla kawosza? Zaskakujące jest to, że można kupić je w sklepach, które z kawą się nie kojarzą.
Ponad 80 proc. Polaków regularnie pije kawę. Ponad połowa z nas wybiera kawę z mlekiem, a co dziesiąty czarną. Wartość rynku kawy w 2017 roku przekroczyła ponad 5 mld zł – wynika z danych portalu analizarynku.eu.
Czasy, kiedy piliśmy kawę sypaną, a w wersji luksusowej – rozpuszczalną, już dawno i bezpowrotnie minęły. Dziś wszędzie serwuje się kawę z ekspresu.
Duże i drogie
Problem w tym, że profesjonalne urządzenia z kawiarni nie tylko kosztują tyle co samochód, ale również zajmują tak dużo miejsca, że najlepiej byłoby je ustawić w garażu. Problem częściowo rozwiązują domowe ekspresy ciśnieniowe, których gabaryty są nieco mniejsze.
Wciąż jednak są to urządzenia, które potrafią zdominować niejedną kuchnię. Stąd więc obecność na rynku ekspresów kapsułkowych. Urządzenia są niewielkie, a same kapsułki kryją nie tylko dobrej jakości kawę, lecz czasem także mleko w proszku.
Przygotowanie popularnej w Polsce latte zajmuje kilka minut i wymaga użycia jednego przycisku. Ekspresy kapsułkowe w wersji premium pozwalają również na spienianie tradycyjnego mleka – także tego bez laktozy.
Ile kosztuje ekspres?
Dobrej klasy ekspres ciśnieniowy, który posiada również młynek, to wydatek grubo ponad tysiąca złotych. Za ten kapsułkowy trzeba zapłacić od niewiele ponad 100 zł (Tchibo Cafissimo). Średnia klasa to wydatek rzędu 299 zł – tyle kosztuje Delta Q z Biedronki ze spieniaczem do mleka. Najdroższy ekspres na kapsułki to znów tysiąc złotych.
Oczywiście ekspres to początek wydatków. Kluczowe jest to, ile później zapłacimy za kawę. Jeśli źle zdecydujemy już na początku, dobra kawa może nie smakować nam zbyt dobrze. Wybór jest o tyle trudny, że na rynku funkcjonuje aż kilkunastu producentów ekspresów kapsułkowych, którzy oferują ponad 160 urządzeń.
Stąd, by nasze porównanie było miarodajne, wybraliśmy do zestawienia czarną kawę w kapsułkach i ceny z jednego z najpopularniejszych sklepów AGD – euro.com.pl. Porównaliśmy trzy najpopularniejsze systemy i nowość – Deltę Q z Biedronki. Spośród tych propozycji mamy gwarantowaną dostępność kawy nie tylko w sklepach RTV, ale również w dużych sklepach spożywczych i dyskontach.
Ile kosztuje mała czarna?
- Tassimo Jacobs Caffe Crema Classico 112 g
Cena urządzenia: od 179 zł do 319 zł
Brak spieniacza do mleka
19,99 zł, 16 kapsułek
Cena jednej kawy: 1,24 zł
- Nescafe Dolce Gusto Caffe Lungo
Cena urządzenia: od 199 zł do 399 zł
Brak spieniacza do mleka
19,99 zł, 16 kapsułek
Cena jednej kawy: 1,24 zł
- Delta Q Biedronka
Cena urządzenia: od 199 zł do 299 zł
Ze spieniaczem do mleka
12,99 zł, 10 kapsułek
Cena jednej kawy: 1,29 zł
- Nespresso. Zestaw 20 kaw Intense Master Origin
Cena urządzenia: 249 zł do 1599 zł
Ze spieniaczem do mleka
38 zł, 20 kapsułek
Cena jednej kawy: 1,90 zł
Delta Q wygrywa ceną
Co wynika z tego zestawienia? O walorach smakowych powyższych kaw czarnych trudno dyskutować. Każdy z producentów zapewnia, że jego kawa jest najwyższej jakości, a osobie pijącej kawę sporadycznie trudno w ogóle rozróżnić, która pochodzi, z jakiego ekspresu.
Kluczowa jest więc cena. Za urządzenie ze spieniaczem do mleka można dać tysiąc złotych, a można nawet tylko trzysta – co pokazała Biedronka. Efekt będzie ten sam.
Cena jednej kawy? Tassimo i Nescafe serwują kawę o 5 groszy tańszą niż Biedronka, ale przy obu urządzeniach o spienionym mleku możemy zapomnieć, a to ten typ kawy uwielbiają Polacy. Oczywiście mleko spienione można zastąpić tym w kapsułce w proszku, ale… no właśnie. O gustach się podobno nie dyskutuje.
Alternatywa? Produkt Biedronki, z którego kawa jest o pięć groszy droższa, ale za to ze spienionym mlekiem. Urządzenie, które potrafi przygotować takie mleko, kosztuje 299 zł, czyli ponad trzykrotnie mniej niż podobne ekspresy konkurencji.
A dostęp do kapsułek? Biedronka to największa sieć sklepów w Polsce. Trudno w tej sytuacji o lepszą dostępność kawy.