Trwa ładowanie...
d3wuesp
Materiał partnera: mBank

Porzucony koszyk, czyli jak odzyskać klienta i zwiększyć jego lojalność?

Nie każdy klient odwiedzający e-commerce ostatecznie dokonuje zakupu. Ścieżka zakupowa online składa się z wielu elementów. Na każdym z nich istnieją czynniki, które mogą zniechęcać do sfinalizowania transakcji. Dlatego niestety część z potencjalnych klientów porzuca swoje koszyki. Nie oznacza to jednak, że nasz klient zniknął raz na zawsze.
Share
Porzucony koszyk, czyli jak odzyskać klienta i zwiększyć jego lojalność?
Źródło: materiały partnera
d3wuesp

Dlaczego klient decyduje się porzucić koszyk?

Mówiąc o „porzuconym koszyku” (ang. abandoned shopping cart) mamy na myśli sytuację, kiedy klient w trakcie zakupów po dodaniu wybranych produktów do koszyka oraz pozostawieniu nam swoich danych, z jakiegoś powodu nie finalizuje swojego zakupu.

Powodów takiej sytuacji może być bardzo wiele. Ścieżkę zakupową e-commerce dzielimy na kilka etapów, a duża liczba porzuconych koszyków powinna zaalarmować nas, że któryś z nich ewidentnie zniechęca potencjalnych klientów.

d3wuesp

Do najczęstszych przyczyn porzucenia koszyka można zaliczyć:

  • zbyt wysokie koszty przesyłki, o których klient dowiedział się dopiero przechodząc do koszyka;
  • dodatkowe koszty prowizji przy szybkich płatnościach;
  • brak odpowiedniej dla danego klienta formy płatności;
  • konieczność zalogowania się i założenia konta w e-sklepie;
  • nieintuicyjny koszyk, w którym klient się gubi;
  • błędy w funkcjonowaniu koszyka, np. dodane produkty znikają;
  • brak możliwości edycji koszyka, np. zmiany koloru, liczby, usunięcia jednego z produktów;
  • konieczność potwierdzenia złożenia zamówienia przez e-mail.

Ważnym aspektem jest również brak zaufania do sklepu oraz bezpieczeństwo transakcji. Wiarygodność sklepu można zbudować dzięki profesjonalnej witrynie, która charakteryzuje się dużą intuicyjnością. Niebagatelną rolę odgrywają również pozytywne opinie innych klientów, a także rzetelna polityka zwrotów, gwarancji czy kosztów.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo transakcji, warto sięgnąć po sprawdzone oraz rzetelne narzędzia. Jednym z nich jest proponowana przez mBank platforma Paynow.

d3wuesp

Klient porzucił koszyk – co dalej?

Co zrobić, jeśli spotykamy się dużą liczbą porzucanych koszyków? Czy warto je w ogóle odzyskiwać? Odpowiedź brzmi: warto! Pozyskanie nowego klienta to zdecydowanie wyższy koszt niż zaangażowanie ponowne konsumenta, który już raz dokonał zakupu. W jaki sposób to zrobić?

Przede wszystkim należy stale badać i udoskonalać ścieżkę zakupową w e-sklepie. Dzięki nagrywaniu sesji konsumentów można w prosty sposób zlokalizować etap, na którym dochodzi do porzucenia koszyka. W ten sposób wykazujemy prokosumencką postawę, która zaowocuje w przyszłości zdobyciem lojalnych, a przede wszystkim powracających klientów.

Ponadto warto podjąć następujące działania:

d3wuesp

1. Spersonalizowane mailingi

Posiadając adres e-mail klienta, możemy nawiązywać z nim regularny kontakt poprzez wysyłanie spersonalizowanych maili z ofertami i promocjami. Jednak nie tylko! Życzenia urodzinowe lub imieninowe będą miłym gestem i zwiążą klienta z marką.

2. Akcje promocyjne

Powinny być zawsze przemyślane. Nie należy jednak zbyt często obniżać cen, bo kiedy odbiorcy przyzwyczają się do tego, nie będą chcieli kupować produktów w cenach regularnych. Dlatego warto ofertować zniżkę klientom, którzy porzucili koszyk, a nigdy wcześniej nie robili zakupów w e-sklepie.

d3wuesp

3. Zastosowanie tzw. reguły pilności

Reguły ograniczone czasowo mogą przynieść dobre rezultaty. Warto zatem sięgnąć po promocje w stylu: „ostatnie sztuki w magazynie”, „ darmowa dostawa do godziny 15:00” itp.

4. Przypominanie się

Skupienie klienta online jest bardzo krótkie, dlatego należy o sobie przypominać. Najlepiej robić to za pomocą maili. Przykład 3-etapowego programu mailowego:

  • pierwszy mail – przypomnienie o koszyku wysyłane 2-4 godziny od porzucenia;
  • drugi mail – prośba o dokończenie transakcji wysłana 2 dni od porzucenia koszyka;
  • trzeci mail – wiadomość z propozycją zniżki, która ma termin 3 dni od momentu otrzymania maila.
d3wuesp

5. Remarketing

To bardzo skuteczna oraz niedroga forma reklamy, która trafia wyłącznie do osób, które wcześnie odwiedziły sklep internetowy. Kiedy klient zobaczy na reklamie produkt, który porzucił w koszyku, istnieje duża szansa, że po niego wróci.

Porzucone koszyki zakupowe – jak je odzyskać?

Proces płatności odgrywa znaczącą rolę w procesie zakupowym. Klient na tym etapie powinien czuć się pewnie oraz bezpiecznie, a także mieć pełne spectrum wyboru. Doskonałym rozwiązaniem jest wybór platformy, która zapewni to wszystko bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów. Idealnym rozwiązaniem jest propozycja od mBanku – platforma Paynow.

d3wuesp

Paynow to pierwsza w Polsce bramka płatnicza funkcjonująca w chmurze. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy w danym okresie Twoje przedsiębiorstwo przyjmie kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy wpłat od klientów, bramka płatnicza będzie funkcjonować dokładnie tak samo. To wszystko dzięki elastyczności modelu chmurowego i możliwości zwiększania mocy obliczeniowej bez konieczności inwestycji w rozwój infrastruktury sprzętowej.

Ponadto bramka zapewnia komfort i bezpieczeństwo użytkowania klientom, którzy nie mają zbyt dużego obycia w e-sklepach. Intuicyjność oraz innowacyjność są tutaj bowiem na bardzo wysokim poziomie. Dzięki temu można mieć pewność, że w kulminacyjnym punkcie transakcji, klient nie zrezygnuje z zakupu.

Materiał partnera: mBank

d3wuesp

Podziel się opinią

Share
d3wuesp
d3wuesp