Przedsiębiorczość po polsku. 21 czerwca obchodzimy Dzień Przedsiębiorców
Polacy to naród wyjątkowo przedsiębiorczy. Franczyza w handlu to natomiast jeden z najbardziej popularnych i uznawanych za bezpieczne modeli biznesowych na rynku. Nie zaskakuje zatem, że już przeszło 4700 polskich przedsiębiorców prowadzi 6200 sklepów pod szyldem Żabka. Tylko w kwietniu przybyło 120 nowych franczyzobiorców.
Artykuł powstał we współpracy z marką Żabka.
Jak wynika z badania opinii "Przedsiębiorczość Polaków" zrealizowanego pod koniec 2019 r. przez Kantar Polska na zlecenie Żabka Polska, zaletą pracy na swoim jest:
• brak zewnętrznego pracodawcy (39 proc. ankietowanych),
• nienormowany czas pracy (29 proc.),
• wyższe przychody (28 proc.)
• satysfakcja z własnych osiągnięć (27 proc.).
Ponad połowa rozmówców badanych przez Kantar wyraziła też skłonność do założenia własnej działalności gospodarczej.
A jeśli już pomysł na biznes, to jaki?
W handlu to niewątpliwe franczyza, która zdaniem badanych jest gotowym pomysłem biznesowym (38 proc.) pod szyldem znanej marki (34 proc.).
Ważna jest również możliwość rozpoczęcia własnej działalności bez ogromnych inwestycji, co potwierdza sieć Żabka, która w 2019 r. zanotowała kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby zainteresowanych podpisaniem umowy franczyzowej.
– Cieszymy się z rosnącej przedsiębiorczości Polaków i z tego, że jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych franczyzodawców na rynku możemy ją współtworzyć. Przedsiębiorcy, którzy z nami działają, to osoby w różnym wieku o zróżnicowanym doświadczeniu, wykształceniu czy kompetencjach – mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych w Żabka Polska.
Własny sklep, czyli jak zacząć
Żabka gwarantuje nowym franczyzobiorcom miesięczny przychód podstawowy w wysokości 16 tys. zł przez pierwsze 12 miesięcy działalności. Otrzymują również sklep "pod klucz" – placówkę w wynajętej przez sieć atrakcyjnej lokalizacji oraz jej pełne wyposażenie i zatowarowanie.
Na start przedsiębiorcy potrzebne jest około 5 tys. zł wkładu własnego, które przeznaczane jest między innymi na zakup kasy fiskalnej czy produktów regionalnych.
Według danych sieci na 10 nowych franczyzobiorców aż 9 osiąga satysfakcjonujący poziom rozwoju sklepu po pierwszym roku.
Przedsiębiorcy zyskują szkolenia z obszaru sprzedaży czy zarządzania zespołem. Mogą liczyć ponadto na stałe wsparcie specjalnej jednostki.
To Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, do którego w każdym momencie mogą się zgłosić z bieżącym pytaniem czy problemem.
Sieć pomaga także przez aplikację mobilną frappkę, dzięki której można kontrolować stań zatowarowania czy wielkość obrotów sklepu, używając jedynie smartfona.
Franczyza na trudne czasy
Własna firma okazuje się być dobrą alternatywą w aktualnej sytuacji na rynku pracy. Epidemia koronawirusa popchnęła wiele osób, które straciły pracę, do refleksji na temat ich zawodowej przyszłości.
– W przeciwieństwie do korporacji, z którą byłem długo związany, a z której odszedłem, bycie franczyzobiorcą sklepu Żabka, ma istotne przewagi. Praca na etacie 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu nie dawała mi tyle satysfakcji, co bycie na swoim: mam większą niezależność, a aktualny styl pracy zdecydowanie bardziej odpowiada moim potrzebom – zapewnia Krzysztof Juźwikowski, franczyzobiorca sklepu Żabka z Warszawy.
W samym kwietniu br., pomimo już trwającego od kilku tygodni stanu epidemicznego, do sieci dołączyło ponad 120 nowych franczyzobiorców
- To pokazuje, że jesteśmy utożsamiani ze stabilnością i gwarancją rozwoju, nawet w trudnych czasach. Nasz model biznesowy dostosowywany jest do zmieniającego się otoczenia rynkowego i zapewnia stabilność finansową – podkreśla Adam Manikowski.
Artykuł powstał we współpracy z marką Żabka.
WP Finanse na: