Trwa ładowanie...
d47fwaz
Artykuł sponsorowany

Rejestracja samochodu online – jak i kiedy można zarejestrować auto przez Internet?

Jednym z obowiązków kupującego pojazd jest jego rejestracja w wydziale komunikacji, pod który podlega. Natomiast zadaniem sprzedającego jest zgłoszenie w urzędzie zbycia pojazdu. Czy czynności tych możesz dokonać bez wychodzenia z domu? Ile one kosztują? Jakie dokumenty musisz przygotować?
Podziel się
Rejestracja samochodu online
Rejestracja samochodu online (materiały partnera)
d47fwaz

Zgłoszenie sprzedaży pojazdu online – czy możliwe?

Zacznijmy od zgłoszenia zbycia auta, które często nazywane jest niepoprawnie wyrejestrowaniem. Nie dochodzi do wyrejestrowania samochodu – informujesz jedynie urząd, że nie jesteś już jego właścicielem. Na dopełnienie tego obowiązku masz 30 dni, ale obecnie, w związku z pandemią COVID-19, czas na dokonanie tego przedłużono do 180 dni. Jeśli planujesz czekać dłużej niż 30 dni ze zgłoszeniem, to wcześniej sprawdź, czy aby na pewno w dalszym ciągu obowiązuje wydłużony termin. Co istotne, zgłoszenia możesz dokonać online, bez wychodzenia z domu. Jak to zrobić? Postępuj według następujących kroków:

1. Przygotuj skan dokumentu, który stanowi potwierdzenie zbycia pojazdu. Może to być umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny czy faktura VAT.

d47fwaz

2. Znajdź portal Usługi dla obywatela, następnie wybierz „Kierowcy i pojazdy” i dalej „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online).

3. Wybierz, jak chcesz się zalogować. Potrzebujesz albo profilu zaufanego, albo certyfikatu kwalifikowanego.

4. Zostaniesz przeniesiony do usługi Mój Pojazd. Na liście zobaczysz swoje auta. Przy odpowiednim kliknij "Zgłoś zbycie pojazdu”.

5. Załącz skan wspomnianego dokumentu i wybierz, do którego urzędu skarbowego ma trafić zgłoszenie.

d47fwaz

6. Wyślij. Na skrzynkę ePUAP otrzymasz urzędowe potwierdzenie odbioru. Gotowe.

Zgłoszenie sprzedaży auta jest bezpłatne. Możesz również dokonać tej powinności w urzędzie. W takim przypadku musisz przygotować zawiadomienie o zbyciu pojazdu i potwierdzający to dokument. Zabierz ze sobą również dowód osobisty lub paszport, kartę pobytu (w przypadku cudzoziemców). Najczęściej urzędnik przyjmie zgłoszenie na miejscu, chyba że będzie brakować jakiegoś dokumentu.

Rejestracja pojazdu online

Zgłoszenie zbycia auta jest łatwe, ale czy tak samo jest w przypadku rejestracji samochodu? Możesz to zrobić, ale niestety nie jest to już takie proste. Postępuj według poniższych wytycznych:

d47fwaz

1. Znajdź portal Usługi dla obywatela, dalej kliknij "Kierowcy i pojazdy”, a następnie „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online).

2. Wybierz sposób logowania – profilem zaufany albo za pomocą e-dowodu.

3. W przypadku gdy pojazd ma współwłaścicieli, zaznacz, że działasz za ich zgodą.

4. W kolejnym kroku musisz wypełnić formularz. Podaj dane zbywcy i pojazdu. Sprowadź lub uzupełnij swoje dane, podaj datę nabycia auta.

d47fwaz

5. Załącz skan dokumentu potwierdzającego przeniesienie prawa własności do pojazdu.

6. Wybierz wydział komunikacji, pod który podlegasz – do niego powinno trafić zgłoszenie.

7. Podpisz dokument – najczęściej profilem zaufanym. Następnie na skrzynkę usługi Mój Gov otrzymasz urzędowe potwierdzenie odbioru.

To niestety nie koniec. Jeśli rejestrujesz pojazd używany, to musisz jeszcze zwrócić stary dowód rejestracyjny i tablice. Nie masz jednak obowiązku umawiać się do urzędu. Możesz wysłać je pocztą lub skorzystać z usługi kuriera.

d47fwaz

Rejestracji możesz również dokonać w urzędzie. Sprawdź wcześniej, jakich dokumentów, poza wnioskiem, potrzebujesz. W każdym przypadku będziesz to potwierdzenie prawa własności, dowód rejestracyjny, karta pojazdu (jeśli ją wydano) i inne. Pamiętaj również, że obecnie nie ma możliwości wizyty w urzędzie bez wcześniejszego umówienia się. Dlatego, mimo pewnych trudności, które mogą pojawić się w przypadku rejestracji online, lepiej spróbować zarejestrować pojazd przez Internet.

Obowiązkiem posiadacza pojazdu jest zawarcie umowy ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji. Bez tego urzędnik nie przyjmie wniosku. Nie zapominaj również o tym, że w Polsce zawarcie umowy ubezpieczenia OC jest obowiązkowe i nawet jeden dzień przerwy w ochronie może się dla posiadacza zakończyć wysoką karą, którą nakłada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

W tym przypadku również obowiązuje wydłużony czas na dopełnienie obowiązku – 180 dni. Teoretycznie do końca roku, ale trudno przewidzieć, czy zostaną wprowadzone w tym zakresie jakieś zmiany. Obu powinności dotyczy również ryzyko nałożenia kary za niedotrzymanie terminu – wynosi ona od 200 do 1000 zł.

d47fwaz

Podziel się opinią

Share
d47fwaz
d47fwaz