wp

Ulga rehabilitacyjna 2013 - jak odliczyć wydatki na leki

Osoby niepełnosprawne odliczając w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione na zakup leków często popełniają wiele błędów, przez co narażają się na nieprzyjemności ze strony organów podatkowych.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Ulga rehabilitacyjna 2013 - jak odliczyć wydatki na leki
(Thinkstockphotos)

Wydatki odliczamy w załączniku PIT/O

Wydatki na leki w ramach ulgi rehabilitacyjnej mogą odliczyć podatnicy rozliczający się w formie skali podatkowej lub ryczałtu. W zależności od źródła dochodów należy dokonać rozliczenia wypełniając zeznanie roczne na formularzu PIT-28, PIT-36 lub PIT-37, do którego trzeba dołączyć załącznik PIT/O.

wp

Kto jest uprawniony do odliczenia wydatków na leki?

Podatnik może odliczyć od dochodu wydatki przeznaczone na zakup leków w przypadku, jeżeli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna zażywać określone medykamenty stale lub czasowo. Pacjent musi więc posiadać odpowiednie zaświadczenie lekarskie uprawniające go do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

**DARMOWY PROGRAM DO ROZLICZENIA PIT**

Ponadto osoba niepełnosprawna musi przechowywać dokumenty potwierdzające zakup leków, np. faktury albo rachunki. W szczególności powinny zawierać dane identyfikujące sprzedającego i kupującego, rodzaj towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.

wp

Limit odliczenia leków

Osoba niepełnosprawna musi pamiętać, że odliczeniu podlega różnica pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł. Ustalając kwotę odliczenia należy w każdym miesiącu porównać, ile kosztowały zakupione leki oraz jaka jest różnica z danego miesiąca uprawiająca do ulgi. Następnie sumę różnic z poszczególnych miesięcy sumuje się i odlicza w zeznaniu podatkowym.

Przykład

Podatnik w poszczególnych miesiącach 2012 r. wydał na leki:
Styczeń - 300 zł, do odliczenia 200 zł,
Luty - 190 zł, do odliczenia 90 zł,
Marzec - 150 zł, do odliczenia 50 zł,
Kwiecień - 200 zł, do odliczenia 100 zł,
Maj - 50 zł, do odliczenia 0 zł,
Czerwiec - 80 zł, do odliczenia 0 zł,
Lipiec - 120 zł, do odliczenia 20 zł,
Sierpień - 210 zł, do odliczenia 110 zł,
Wrzesień - 90 zł, do odliczenia 0 zł,
Październik - 250 zł, do odliczenia 150 zł,
Listopad - 140 zł, do odliczenia 40 zł,
Grudzień - 160 zł, do odliczenia 60 zł.

wp

Ostatecznie podatnik w zeznaniu rocznym może odliczyć kwotę w wysokości 820 zł.

Kamil Sztandera
Podatnik.info

Polub WP Finanse
wp
wp
wp