Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

Webinary – nowe możliwości dla współczesnej edukacji

Od lat 90. obserwujemy stopniowy rozwój edukacji internetowej, która przyczyniła się zarówno do zwiększenia zasobów e-learningowych, jak i do wykorzystywania nowych technologii w nauce. Te ostatnie mają szczególnie duże znaczenie w kontekście szkolnictwa i marketingu, bowiem dzięki np. webinarom poszerzasz wiedzę o swoich produktach i budujesz wizerunek eksperta. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy tak chętnie organizują ogólnodostępne wydarzenia online.

Share
Webinary – nowe możliwości dla współczesnej edukacji Webinary – nowe możliwości dla współczesnej edukacji Źródło: materiały partnera
d2uwxg4

Czy webinary są efektywną formą edukacji?

Osoby sceptycznie nastawione do tej formy edukacji opierają się na hipotezach, jakoby spotkania online nie były efektywną formą przekazywania wiedzy. Podejście to nie ma poparcia w liczbach i statystykach, które jednoznacznie wskazują, że nauka zdalna niesie za sobą szereg zalet i możliwości.

Raporty z 2020 roku potwierdzają, że przedsiębiorcy niezwykle chętnie korzystają z możliwości nauki zdalnej, organizując przy tym spotkania wewnętrzne, które mają za zadanie przeszkolić lub wdrożyć danego pracownika [1]. Co więcej – zaobserwowano trend, który wskazuje, że taka forma nauki zwiększa efektywność i pozytywnie wpływa na rozwój firmy. Dokumentują to badania [4], przeprowadzone w branży telemarketingu, która w szkoleniach wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne. Dotychczasowe wnioski wskazują, że webinary są podstawową i najbardziej opłacalną formą edukacji w owej branży.

Według badań Berdowskiej z 2020 roku [5] - przedsiębiorcy cenią prezentacje cyfrowe ze względu na dogodną, jednostronną komunikację, formę szkoleń e-learningowych i systemy, umożliwiające sprawną wymianę opinii i delegowanie zadań. Jak twierdzi autorka badań – technologie cyfrowe wspierają komunikację w organizacji, co przyczynia się do większej efektywności pracowników.

d2uwxg4

Nowe możliwości 

COVID-19 wymusza na przedsiębiorcach "zaprzyjaźnienie się" z nowymi technologiami, które mają za zadanie m.in. usprawnić sposób przekazywania wiedzy. Zadanie to jest trudne, zwłaszcza w przypadku biznesów, które nie były gotowe na tak dużą reorganizację pracy. Zmierzenie się z nową rzeczywistością - m.in. koniecznością zrezygnowania z wyjazdów, codziennych aktywności i kontaktu ze współpracownikami – było paliwem do nowych rozwiązań, które dotychczas były popularne głównie na Zachodzie. Potrzeba samorozwoju oraz dbania o relacje międzyludzkie jest tak silna, że wymusiła m.in. organizację wideokonferencji. Potwierdzają to badania, które wskazują, że liczba webinarów w Polsce wzrosła o ponad 1000%[1], co plasuje nas w czołówce krajów europejskich (razem z np. Niemcami i Hiszpanią). 

Niewątpliwą zaletą webinarów jest ich sprawna organizacja, możliwość przekazywania wiedzy przy użyciu różnorodnych narzędzi i metod, a także zachowanie pełni bezpieczeństwa - tak cennego w dobie pandemii. Najczęściej spotkania online służą organizacji kursów i szkoleń (30%), a także prezentacji produktów czy prowadzeniu warsztatów wewnętrznych dla pracowników jednego przedsiębiorstwa [1]. 

Nowe zalety

Webinary stają się niezwykle szeroką sceną do działań PR-owych, sprzedażowych i marketingowych. Dzięki nim możesz nie tylko edukować potencjalnych klientów, ale także szerzyć wiedzę o swoich usługach i przedstawiać się w roli eksperta. Przedsiębiorcy w Polsce stwierdzili, że dzięki organizacji webinariów wzrosła im liczba leadów (około 10%) i zwiększyli swoją sprzedaż o nawet 13%[1]. W kontekście sprzedaży ważne jest oczywiście wcześniejsze badanie potrzeb swoich klientów oraz usprawnienie procesów składania i realizacji zamówień – wykorzystując do tego np. predykcję inteligencji cyfrowej (w aplikacji CRM automatyzującej procesy sprzedaży) [3].

Tylko od 2020 roku liczba takich spotkań wzrosła niemal 4-krotnie, gromadząc ponad 2 mln aktywnych uczestników. Tak duże zainteresowanie jest niejako potwierdzeniem, że zdalna forma edukacji jest efektywna, ciekawa i atrakcyjna. Potwierdzają to też statystyki [1] mówiące, że 8 na 10 respondentów będzie korzystało z webinarów nawet po pandemii. 

d2uwxg4

Idąc za trendami, odpowiadając na popyt, Anegis regularnie organizuje bezpłatne webinary, które poruszają tematykę najnowszych technologii (niedawno eksperci firmy zaprezentowali, jak działa obsługa serwisowa wspomagana technologią HoloLens 2). W cyklicznych spotkaniach możesz uczestniczyć po wcześniejszym zapisaniu się na:

 Bibliografia

[1] Raport ClickMeeting, 2020 rok

[2] Centrum Cyfrowe (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Kwiecień 2020., Dostęp 21.06.2020 https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ 

[4] Trziszka, M. (2018). Webinaria jako metoda szkolenia telepracowników. Przedsiębiorczość i Zarządzanie19(5.1), 269-277.

[5] Berdowska, A., & Mikuláš, P. (2020). Technologie cyfrowe wspomagające komunikację organizacji. Prace Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 126-147.

Artykuł sponsorowany
d2uwxg4
d2uwxg4
d2uwxg4