Trwa ładowanie...
d30gh3j
18-02-2015 10:14

Zaborowski z IJ: GDDKiA zwleka z rozszerzaniem systemu viaTOLL

Warszawa, 18.02.2015 (ISBnews) - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwleka z rozszerzaniem elektronicznego systemu poboru opłat na drogach viaTOLL, ponieważ obawia się podejmowania niepopularnych decyzji, szczególnie w roku wyborczym; tymczasem  w skali całej gospodarki rozszerzanie tego systemu jest pozytywne, uważa dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego.

d30gh3j
d30gh3j

"Rozszerzanie dróg objętych systemem opłat nie cieszy się poparciem wyborców. Opóźnienia w obejmowaniu kolejnych dróg elektronicznym poborem opłat można tłumaczyć niechęcią do podejmowania niepopularnych decyzji" - komentuje dla agencji ISBnews Zaborowski.

Podkreśla, że chociaż w skali całej gospodarki rozszerzanie elektronicznego system poboru opłat jest pozytywne i zmniejsza rozdźwięk kosztowy między transportem ciężarowym a kolejowym, w którym płaci się za dostęp do infrastruktury, to wyborcom brakuje takiej refleksji.

"Elektroniczny system poboru opłat jest bardzo dobrym narzędziem urealniającym koszty korzystania z dróg. Z badań wynika, że wbrew powszechnym opiniom transport samochodowy jest najbardziej dotowaną gałęzią transportu. Państwo ponosi ok. 75-80% kosztów. Jak to jest możliwe? Z kasy państwa finansowana jest nie tylko budowa dróg, ale także koszty leczenia ofiar wypadków, wypłacane są renty, teren zajęty na drogi nie jest wykorzystywany w inny sposób, nie są też odprowadzane od nich podatki" - tłumaczy Zaborowski.

Według eksperta, pobór opłat za korzystanie z dróg przez samochody ciężarowe finansuje infrastrukturę w podobny sposób, jak opłaty na kolei za korzystanie z torów. W 2014 r. przeprowadzono tylko jedno rozszerzenie systemu elektronicznych płatności i objęto nim 266 km. System obejmuje nadal mniej niż połowę dróg - w 2018 r. opłatami ma być objętych 7 tys. km dróg, obecnie jest mniej niż 3 tys. km.

d30gh3j

Przychody z elektronicznego system poboru opłat systemu viaTOLL wzrosły do 1,38 mld zł w 2014 r., w 2013 r. wyniosły ok. 1,1 mld zł. W 2014 r. sieć dróg płatnych objętych systemem zwiększyła się o 266 km i w sumie sięgnęła 2919 km. Od uruchomienia systemu 1 lipca 2011 r. wpływy osiągnęły 3,936 mld zł. W 2014 r. zebrano największą sumę od czasu wdrożenia systemu, ale zdaniem ekspertów mogłaby być większa, gdyby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obejmowała systemem kolejne odcinki dróg. Tymczasem z roku na rok spada liczba kilometrów tras, na które rozszerzane jest e-myto. W 2013 r. było to ponad 760 km, w 2015 r. ma być to zaledwie 250 km.

(ISBnews)

d30gh3j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d30gh3j

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj