Nowe technologie. Te telewizory i ubieralne gadżety zawojują rynek
Globalny wzrost rynku elektroniki konsumenckiej w 2015 r., będzie napędzany zwłaszcza przez sprzedaż odbiorników o ultrawysokiej rozdzielczości.
03.09.2015 | aktual.: 03.09.2015 12:00
Globalny wzrost rynku elektroniki konsumenckiej w 2015 r. będzie napędzany zwłaszcza przez sprzedaż odbiorników o ultrawysokiej rozdzielczości i gadżetów. Według ekspertów stowarzyszenia GFU, organizującego targi IFA ( Targi Elektroniki Użytkowej i Sprzętu Gospodarstwa Domowego), rynek ten osiągnie wartość 891 mld euro.
Prognozy dla rynku elektroniki konsumenckiej do końca 2015 r. przewidują, że będzie przeżywał on dalszy rozwój. W porównaniu do 2014 r. sprzedaż urządzeń konsumenckich wzrośnie odpowiednio o 22 proc. w Ameryce Północnej, 6 proc. w Ameryce Południowej, 27 proc. na Bliskim Wschodzie, 13 proc. w rozwiniętych krajach azjatyckich i 17 proc. w rozwijających się krajach Azji. Jedynym rynkiem, który zanotuje spadki (o 11 proc.), jest Europa Centralna i Wschodnia (w tym Rosja). Za tę sytuację odpowiada przede wszystkim kryzys polityczny na Ukrainie, co pociąga za sobą spadek popytu.
Analitycy GFU wskazali także najbardziej dochodowe segmenty rynku urządzeń konsumenckich. Aż 41 proc. przychodu (365 mld euro) mają wygenerować smartfony (wzrost o 4 proc. względem ubiegłego roku). Telewizory odpowiadają za 13 proc. rynku (116 mld euro). Sprzedaż komputerów PC i tabletów to zaledwie 12 proc. rynku (106 mld euro).
18 proc. sprzedaży w branży technologii konsumenckich przypadnie w udziale nowym typom produktów, takim jak technologie ubieralne. Eksperci ocenili, że rynek ten wzrośnie w tym roku o 131 proc. - prawie 72 mln sprzedanych urządzeń.
- Gadżety ubieralne radykalnie zmienią nasze codzienne życie. Każda aktywność - od snu, przez uprawianie sportu, po dietę, będzie mierzona dzięki różnego typu czujnikom, inteligentnym zegarkom i opaskom - przekonuje Hans-Joachim Kamp, dyrektor generalny firmy Philips, która należy do stowarzyszenia GFU.
Najpopularniejszymi urządzeniami zapewniającymi konsumentom dostęp do sieci będą w skali globalnej smartfony. Do końca 2015 r. na rynek trafi prawie 1,4 miliarda tych gadżetów. Na drugim miejscu znajdą się różne typy komputerów (PC, laptopy, All in One), które osiągną sprzedaż blisko 290 milionów urządzeń. Na rynek trafi także ponad 220 milionów tabletów.
Szczególną popularność, według analiz ekspertów GFU, zyskają telewizory UHD, których sprzedaż do końca roku ma osiągnąć poziom 28 mln sztuk (wzrost o 178 proc.) oraz telewizory z zakrzywionymi ekranami (wzrost o 333 proc.), co odpowiada prawie 4 mln urządzeń.
Stowarzyszenie GFU jest głównym organizatorem berlińskich targów IFA. Należą do niego czołowe firmy branży nowych technologii, m.in. Grundig, Nokia, Loewe, Sony, Philips, Miele.
Zobacz także: Spór o opłatę nałożoną na smartfony i tablety