Home Broker ukarany. Wprowadzał klientów w błąd
UOKiK nałożył 330 tys. kary dla Home Broker za naruszenie interesów konsumenckich - poinformował w poniedziałek Urząd. Według niego, firma sprzedając apartamenty hotelowe we Władysławowie nie informowała klientów o ryzyku. Budowa hotelu nie została ukończona.
02.11.2015 | aktual.: 02.11.2015 16:00
UOKiK nałożył 330 tys. kary dla Home Broker za naruszenie interesów konsumenckich - poinformował w poniedziałek urząd. Według niego, firma sprzedając apartamenty hotelowe we Władysławowie nie informowała klientów o ryzyku. Budowa hotelu nie została ukończona.
Home Broker, który należy do kontrolowanej przez Leszka Czarneckiego spółki Open Finance, jest pośrednikiem finansowym działającym także w branży nieruchomości.
W latach 2010-2013 Home Broker oferował konsumentom możliwość zakupu apartamentu w powstającym hotelu 4 KOLORY we Władysławowie. Konsument miał otrzymać również finansowanie w Getin Noble Banku i Idea Banku, które także należą do Czarneckiego. Pośrednik finansowy Home Broker zawarł ponad 400 umów sprzedaży lokali, jednak budowa hotelu nie została nigdy ukończona.
Postępowanie przeciwko Home Broker zostało wszczęte w grudniu 2014.
Do UOKiK wpłynęły liczne skargi od konsumentów. Ich zdaniem zostali wprowadzeni w błąd co do pewności zysków, nie zostali poinformowani o ryzyku finansowym oraz byli naciskani ze strony pośrednika, aby jak najszybciej zawierać umowy inwestycyjne.
UOKiK przeprowadził analizę skarg i materiałów marketingowych. Home Broker sprzedając apartamenty hotelowe zapewniał o wysokiej atrakcyjności finansowej oferty. Jak czytamy w komunikacie prasowym UOKiK, Home Broker w kampanii reklamowej używał sformułowań: "Wystarczy 60 000,00 zł, aby kupić sobie prawo posiadania jednego z naszych pokoi hotelowych. Brakującą kwotę uzyskasz z kredytu. (...) Szansa powodzenia inwestycji jest oczywista! Gwarantowany roczny czynsz dzierżawy to kwota od 17.500 zł do 20.000 zł netto".
Po analizie urząd ustalił, że Home Broker nie informował klientów o ryzyku związanym z inwestycją, nawet wtedy, gdy pojawiły się problemy z finansowaniem budowy. "Urząd stwierdził, że spółka najpierw bagatelizowała ryzyko, a następnie, gdy było ono już nie tylko hipotetyczne - ukrywała je przed konsumentami zważając jedynie na interes własny i grupy kapitałowej do której należy - banków, które udzielały kredytów" - napisano w komunikacie z urzędu.
Ponadto z ustaleń UOKiK wynika, że Home Broker przekazywał nieprawdziwe informacje dot. kredytów, które rzekomo miałyby być udzielane na specjalnych warunkach z zastosowaniem najniższych na rynku preferencyjnych stóp procentowych. Potwierdziły się także skargi konsumentów co do presji wywieranej na nich przy zakupie apartamentów - Home Broker dążył do tego, aby decyzje o zakupie były podejmowane jak najszybciej.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów została nałożona kara ponad 330 tys. zł. UOKiK stwierdził jednocześnie zaniechanie praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.