Nestle ma kłopoty w Indiach. Makaronowy kryzys
Szwajcarski koncern spożywczy Nestle skierował do sądu w Bombaju sprawę zakazu sprzedaży w całych Indiach swojego popularnego makaronu błyskawicznego.
11.06.2015 | aktual.: 11.06.2015 14:53
Szwajcarski koncern spożywczy Nestle poinformował w czwartek w komunikacie, że skierował do sądu w Bombaju sprawę zakazu sprzedaży w całych Indiach swojego popularnego makaronu błyskawicznego, który jakoby miał być zanieczyszczony ołowiem.
Indyjski oddział Nestle domaga się sądowej rewizji decyzji wydanej przez Administrację ds. Żywności i Leków (FDA) stanu Maharasztra i Zarząd Bezpieczeństwa Żywności i Standardów Indii (FSSAI).
Według indyjskiej telewizji NDTV, Sąd Najwyższy w Bombaju, do którego firma skierowała swój wniosek, podał, że rozpatrzy sprawę w piątek.
FSSAI nakazała szwajcarskiemu koncernowi zaprzestanie produkcji i wycofanie z dystrybucji dziewięciu nowych odmian makaronu błyskawicznego Maggi, który FSSAI uznała za niebezpieczny dla zdrowia, ponieważ w przebadanych w różnych indyjskich stanach próbkach wykazano przekroczenie dopuszczalnego poziomu ołowiu.
Ponadto koncern Nestle naruszył przepisy jeszcze w dwóch sprawach: wprowadzającego w błąd oznakowania odnośnie kontrowersyjnego dodatku do żywności, jakim jest glutaminianu sodu (MSG) - wzmacniacz smaku, oraz wprowadzając do obrotu bez urzędowego świadectwa dopuszczenia inny produkt firmy.
Firma ogłosiła jeszcze przed zakazem, że dobrowolnie wycofuje się ze sprzedaży tych produktów i zobowiązała do usunięcia opakowania z brakiem informacji o MSG, który w Unii Europejskiej jest klasyfikowany jako dodatek E621 i zasady jego używania są ściśle ustalone.
Dystrybutor podał w czwartek, że "będzie kontynuować wycofywanie makaronu Maggi", bez czekania na decyzję sądu w Bombaju.
Według dyrektora szwajcarskiego koncernu Paula Bulckego, który tydzień temu odwiedził Indie, by załagodzić makaronowy kryzys, makaron nadaje się do spożycia.
Nestle wyjaśniło również, że nie stosuje MSG w swoich produktach marki Maggi w Indiach, ale jednak glutaminian mógł się w nich znaleźć w sposób naturalny razem z ich składnikami.
Marka Maggi, w Indiach obecna od trzech dziesięcioleci, ma 80 proc. udziału w tamtejszym rynku makaronów błyskawicznych, które zdobyły wielką popularność wśród Hindusów.