Trwa ładowanie...

Robisz zakupy w internecie? Nie daj się nabrać sprzedawcy

Już co drugi Polak robi zakupy przez internet.

Robisz zakupy w internecie? Nie daj się nabrać sprzedawcyŹródło: Fotolia, fot: ldprod
d2o42wt
d2o42wt

Co drugi Polak robi zakupy przez internet. Przewaga tej formy tkwi nie tylko w oszczędności czasu i większym wyborze produktów, ale także z łatwością porównywania ofert różnych sprzedawców. Eksperci zdradzają, na co należy jednak uważać.

Nie każdy zakup kończy się sukcesem, dlatego zawsze należy zwrócić uwagę na to jakie mamy prawa i obowiązki przy internetowych transakcjach. Przepisy w kodeksach nie dla każdego są zrozumiałe, dlatego warto przeanalizować najważniejsze z nich.

Uszkodzona przesyłka

Jeśli klient otrzymał przesyłkę uszkodzoną, to odpowiedzialność za to zawsze ponosi sprzedawca. Także wówczas, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy przewoźnika, któremu sprzedawca powierzył dostawę. Dzięki takiemu zapisowi, klient nie musi się zastanawiać, z czyjej winy doszło do uszkodzenia. Po prostu zgłasza to sprzedawcy.

Poza zainteresowaniem klienta pozostaje ustalenie odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki. Przepisy przewidują oczywiście, że sprzedawca może potem dochodzić roszczenia od przewoźnika. Najpierw jednak musi zaspokoić konsumenta.

d2o42wt

Powołaj się: Zgodnie z art. 548 § 4 Kodeksu Cywilnego, jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą wydania kupującemu (art. 548 § 3 K.C.).

Jak zapakować paczkę?

Obowiązek właściwego opakowania produktu spoczywa oczywiście na nadawcy i to on musi zadbać o właściwe przygotowanie przesyłanych rzeczy. Opakowanie przybiera szczególnie na znaczeniu, kiedy przesyłka ma przebyć daleką drogę (jak wynika z badań, ponad połowa polskich e-konsumentów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych).
Uwaga.

Sprzedawca jest odpowiedzialny tylko do momentu, w którym kupujący potwierdzi odbiór. Zawsze należy więc sprawdzić przesyłkę zanim podpiszemy potwierdzenie Kupujący powinien zweryfikować otrzymaną przesyłkę ponieważ w momencie potwierdzenia odbioru odpowiedzialność zostanie przeniesiona na kupującego.

Kiedy można zrezygnować z zakupu? Terminy

Wyjątkową zaletą zakupów przez internet jest fakt, że można z nich zrezygnować w ciągu 10 dni od otrzymania towaru. Zawsze. Nawet, jeśli produkt jest pozbawiony wad, ale po prostu nam się nie podoba. W przypadku tradycyjnych zakupów nie ma takiej możliwości.

d2o42wt

Kupujący, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, wysyłając stosowne oświadczenie na piśmie, bez konkretnego uzasadnienia, przed upływem 10 dniowego terminu od wydania rzeczy lub od dnia zawarcia usługi. Dokument warto wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, aby po otrzymaniu zwrotki dysponować dowodem, że przedsiębiorca otrzymał nasze oświadczenie.

Niektóre firmy, aby zachęcić kupującego do zakupów przez internet przygotowują opakowanie i wszelkie formalności (oświadczenie) potrzebne do zwrotu, a nawet pokrywają koszty zwrotu przesyłki. To jeszcze bardziej zachęca kupującego do zakupów internetowych, ponieważ nie ponosi ryzyka niezadowolenia z towaru, ani kosztów dodatkowych.

Kolejną formą coraz częściej wykorzystywaną i wygodną dla klienta jest proponowana przez firmy możliwość zakupu przez Internet z odbiorem w danym sklepie z jednoczesną możliwością zwrotu tego towaru.

d2o42wt

Nie daj się nabrać sprzedawcy

Niedopuszczalne jest zastrzeżenie, że kupującemu wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (np.: w zamian za odstępne). Uprawnienie do rezygnacji z zakupu dotyczy umów sprzedaży zawieranych na odległość. Według definicji, takie umowy są zawierane z kupującym bez jednoczesnej obecności obu stron, przy pomocy środków porozumiewania się na odległość.

Takimi środkami są formularze zamówienia niezaadresowanego, katalogi, telefon, radio, telewizja, a najczęściej poczta elektroniczna lub właśnie internet. W tych przypadkach konsument ma prawo korzystać przez 9 dni z danej rzeczy i przedsiębiorca w żadnym wypadku nie może rościć od niego żadnego wynagrodzenia.

Czujność zamiast nieufności

Dynamika rynku sprzedaży internetowej w Polsce z roku na rok wzrasta aż o 20 proc. Sprzedaż internetowa jest już bardzo popularna i cały czas się rozwija. Coraz więcej osób, firm przekonuje się, że oprócz wygody, ogromnego asortymentu, niższych cen niż te proponowane w sklepach stacjonarnych, zakupy są bezpieczne dla kupującego.

Warto wybierać firmy, które mają już wypracowany system opinii klientów. To zawsze daje poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza ryzyko zakupów, z których nie będziemy zadowoleni.

Zobacz także:

d2o42wt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2o42wt