Droga ekspresowa z Lublina do Warszawy ma być gotowa w 2019 r.
Umowy na budowę ostatnich odcinków drogi ekspresowej S17 od Kurowa do węzła Lubelska pod Warszawą podpisała GDDKiA. Trasa ma być oddana do użytku do końca 2019 r. Przejazd z Lublina do Warszawy zajmie wtedy niespełna 1,5 godz.
30.01.2016 | aktual.: 04.02.2016 14:23
- Umowy na realizację trzech kolejnych odcinków S17 zostały podpisane. Tym samym przypieczętowano rozpoczęcie prac w trybie "projektuj i buduj" na ponad 37-kilometrowej trasie od węzła Lubelska pod Warszawą do początku obwodnicy Garwolina - poinformował rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Nalewajko.
Lubelska GDDKiA prowadzi budowę prawie 100 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą. Chodzi o trasę od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska. Inwestycja ma kosztować blisko 2,4 mld zł.
Budowa podzielona została na siedem odcinków.
Podpisane umowy dotyczą trzech odcinków. Dwa z nich - 15,2 km od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli (za ok. 370,5 mln zł) oraz 8,7 km obwodnicy Kołbieli (za ok. 225,5 mln zł) - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Natomiast ok. 13 km drogi od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina (koszt - blisko 290 mln zł) wykona firma Budimex.
Na budowę czterech pozostałych odcinków - łącznie blisko 59 km od Kurowa do obwodnicy Garwolina - umowy podpisane zostały już wcześniej. Nalewajko dodał, że prowadzone są obecnie już prace projektowe.
13,2 km drogi między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km - od węzła Skrudki do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego - firma POPP Polska Infrastructure (koszt - 608,8 mln zł).
Wykonawcą dwóch odcinków na terenie woj. mazowieckiego - 13 km od granicy województw do Gończyc oraz 12,2 km od końca obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina - jest spółka Budimex. Koszt pierwszego wynosi 313,6 mln zł, a drugiego - 288,5 mln zł.
Realizacja inwestycji w trybie "projektuj i buduj" oznacza, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.
Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to trasa z Lublina do węzła Lubelska będzie oddana do użytku do końca 2019 r.
Po udostępnieniu trasy dla kierowców, przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć niecałe półtorej godziny.
Węzeł Lubelska ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy. Procedurę przetargową na jego budowę prowadzi stołeczny oddział GDDKiA.
W latach 2011 - 2014 r. zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.