Rower miejski zamiast autobusu. Kolejne miasto chce mieć swoją wypożyczalnię

Olsztyn chce na swoich ulicach postawić stacje z 300 bicyklami na wynajem.

Rower miejski zamiast autobusu. Kolejne miasto chce mieć swoją wypożyczalnię
Źródło zdjęć: © WP.PL | materiały prasowe/ veturilo.pl

04.06.2015 11:39

300 rowerów może pojawić się już niedługo na ulicach Olsztyna. Miasto chce w ten sposób walczyć z korkami i odciążyć komunikację miejską. Trwają przygotowania do uruchomienia systemu olsztyńskiego systemu wynajmu rowerów.

Jak podał oficer rowerowy w urzędzie miasta w Olsztynie Mirosław Arczak, zapisy o wprowadzeniu roweru miejskiego znalazły się w dwóch ważnych dokumentach dotyczących rozwoju Olsztyna przygotowanych w ostatnim czasie - opublikowanego właśnie Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia w Olsztynie oraz Programu Gospodarki Niskoemisyjnej w Olsztynie, przyjętego pod koniec maja przez radę miejską.

- Przyszły rok to jest ten czas, by rozpocząć prace przygotowawcze przed decyzją - w jakiej skali wprowadzić rower miejski w Olsztynie i jakie na ten cel przeznaczyć pieniądze. Chcemy, by taki program został wprowadzony w sposób gospodarny, dlatego obserwujemy doświadczenia wprowadzania i funkcjonowania rowerów miejskich w innych polskich miastach - ocenił Mirosław Arczak.

Dodał, że sam pomysł, by Olsztynianie i turyści mogli korzystać z miejskiego roweru powstał podczas I edycji Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego (OBO) 2 lata temu. Wówczas wśród projektów zgłoszonych do OBO znalazło się właśnie takie rozwiązanie. - Pomysł ostatecznie nie został zrealizowany, ale zebrał dużo głosów mieszkańców, dlatego pojawiły się argumenty, by poważnie się nad tym zastanowić - mówi Arczak.

Dodał, że aby miejski rower w Olsztynie okazał się sukcesem na ulicach musiałoby się pojawić 300 bicykli zlokalizowanych w 30 stacjach na terenie miasta. Wstępne szacunki wskazują, że taki program kosztowałby rocznie 1 mln zł.

- Podczas dyskusji, która wkrótce się rozpocznie będę podawał także argumenty takie, czy nie lepiej zamiast instalacji rowerów miejskich wydać pieniądze na infrastrukturę rowerową w mieście, tak by olsztynianie korzystając z własnych jednośladów mogli sprawnie poruszać się po mieście. Obserwacje wskazują, że z miejskiego roweru korzystają często przypadkowi rowerzyści, których zachowanie w ruchu drogowym może być ryzykowne - ocenił Arczak.

Projekt publicznego roweru to możliwość wypożyczenia bezpłatnego albo za niewielką opłatą jednośladu, który pobiera się z wyznaczonych miejsc zwanych stacjami. Rower można zwrócić do tej samej stacji, z której się go pobrało albo do innej zlokalizowanej w innym miejscu.

Według badań ankietowych, na które powołuje się oficer rowerowy, w Olsztynie liczącym 170 tysięcy mieszkańców jest 110 tys. -120 tys. rowerów. Obecnie w Olsztynie jest 65 kilometrów ścieżek rowerowych, w tym roku powstanie kolejnych 10 kilometrów.

Teraz, gdy w Olsztynie budowane są od podstaw 3 linie tramwajowe, co wiąże się z dużymi utrudnieniami w ruchu, wielu Olsztynian dojeżdża do szkół czy do pracy rowerami, rezygnując z samochodów.

Źródło artykułu:PAP
drogiturystykakraj
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)