Skargi na sprzedawców energii. URE zbada zażalenia odbiorców
W ostatnim czasie odbiorcy zgłaszają liczne skargi i zażalenia związane z obsługą odbiorców energii elektrycznej czy gazu oraz nieuczciwymi praktykami rynkowymi firm energetycznych.
23.02.2016 15:23
Nierzetelna i niepełna informacja, podszywanie się pod pracowników firm energetycznych, wywieranie presji na zawarcie umowy z nowym sprzedawcą prądu lub gazu - z takimi skargami coraz częściej zwracają się klienci do Urzędu Regulacji Energetyki. Urząd chce zbadać skalę zjawiska.
"Aby ustalić skalę oraz zakresy tematyczne najczęstszych problemów zgłaszanych przez odbiorców, postanowiono przeprowadzić dwumiesięczne badanie działalności sprzedawców energii elektrycznej i paliw gazowych w oparciu o informacje uzyskane od obiorców. W tym celu został opublikowany formularz zgłoszeniowy dostępny na głównej stronie internetowej Urzędu www.ure.gov.pl. Za jego pośrednictwem odbiorcy mogą informować o napotkanych nieprawidłowościach w działaniach sprzedawców energii i gazu, związanych ze standardami obsługi lub nieuczciwymi praktykami rynkowymi" - napisał Urząd we wtorkowym komunikacie.
URE podkreślił jednak, że zgłoszenia, które wpłyną za pośrednictwem tego formularza, nie będą traktowane jako wnioski o podjęcie indywidualnych interwencji. Ma to posłużyć zdiagnozowaniu problemów, a przede wszystkim współpracy URE z innymi organami, organizacjami branżowymi i samymi firmami energetycznymi tak, by wyeliminować nieprawidłowości.
Urząd zauważył, że w ostatnim czasie odbiorcy zgłaszają liczne skargi i zażalenia związane z obsługą odbiorców energii elektrycznej czy gazu oraz nieuczciwymi praktykami rynkowymi firm energetycznych. Odbiorcy skarżą się najczęściej na brak rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty, czy umowy przedstawianej przez firmę, podszywanie się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu, wywieranie przymusu zawarcia umowy poprzez oddziaływanie psychologiczne czy perswazję, brak odpowiedzi - w ustawowym terminie - na reklamacje. Odbiorcy skarżą się też na utrudniony kontakt ze sprzedawcą, nieregularne dostarczanie rachunków, wreszcie na błędne rozliczenia.
Jak poinformowało URE wypełniony imiennie formularz można przekazać drogą elektroniczną na adres: zglos.energia.elektryczna@ure.gov.pl w przypadku spraw dotyczących energii elektrycznej oraz zglos.gaz@ure.gov.pl w przypadku spraw dotyczących gazu. Można też przesłać go tradycyjnie na adres siedziby URE w Warszawie do Departamentu Rozwoju Rynków i Spraw Konsumenckich, z dopiskiem "zgłoszenie nieprawidłowości" lub dostarczyć go osobiście do warszawskiej centrali URE lub jednego z ośmiu Oddziałów Terenowych URE.
Zobacz także: Blackout w Polsce? Nasza energetyka potrzebuje 100 mld zł