Reklamacje w banku. KNF załatwił z posłami odrzucenie prokonsumenckich przepisów

Bank nie odpowiedział na twoją reklamację? Oznacza to, że miałeś rację. Taki zapis miał znaleźć się w przepisach o rozpatrywaniu reklamacji i o Rzeczniku Finansowym.

Reklamacje w banku. KNF załatwił z posłami odrzucenie prokonsumenckich przepisów
Źródło zdjęć: © WP.PL | KNF/materiały prasowe

25.06.2015 17:05

Bank nie odpowiedział na twoją reklamację? Oznacza to, że miałeś rację. Taki zapis miał znaleźć się w przepisach o rozpatrywaniu reklamacji i o Rzeczniku Finansowym. Tymczasem Komisja Nadzoru Finansowego wymusiła na posłach odrzucenie tego pomysłu.

Nad poselskim projektem ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, który ma wzmocnić ochronę konsumentów na rynku finansowym, pracowała w czwartek nadzwyczajna podkomisja sejmowa.

Pierwotna wersja projektu przewidywała, że w przypadku niedochowania przez instytucję finansową terminów na odpowiedź na reklamację klienta (30 dni lub w wyjątkowych sytuacjach 60 dni od daty złożenia reklamacji) reklamację tę uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą wnoszącego, czyli klienta.

O skreślenie tego zapisu wnioskowała Komisja Nadzoru Finansowego.

- Każda reklamacja, na którą z jakiegokolwiek powodu nie zostanie udzielona odpowiedź, może pociągać za sobą daleko idące skutki finansowe - mówił na posiedzeniu podkomisji przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak, zwracając uwagę, że definicja reklamacji została w projekcie zakreślona bardzo szeroko.

- To jest faktycznie każda sprawa, z którą się zwraca klient do instytucji finansowej. I np. wyobraźmy sobie najprostszą sprawę: klient deklaruje niezgodność salda rachunku, np. mówi, że saldo na rachunku powinno wynosić 100 tys. zł, a ono w rzeczywistości powinno wynosić 1 tys. zł. Wystarczy, że instytucja finansowa w tym zakresie nie wypowie się i zgodnie z jego wolą przypisuje się do tego rachunku saldo 100 tys. zł - przekonywał.

Podkreślił, że jest to rozwiązanie zbyt daleko idące i grożące różnego rodzaju stratami, jeśli chodzi o instytucje finansowe.

Zamiast tego zaproponował, by na instytucje finansowe, które nie dotrzymują wskazanych w ustawie terminów rozpatrywania reklamacji, Rzecznik Finansowy mógł nakładać kary pieniężne. Powoływał się na rozwiązania dot. rynku ubezpieczeń, na którym za nieterminowe wypłaty odszkodowania grożą kary finansowe nakładane właśnie przez KNF.

- Rozumiemy (...) ryzyko z tym związane, bo można sobie napisać milion i dwa miliony, i pięć milionów, można się bawić tym... (Chodzi o to) żeby ten instrument nie był wykorzystywany na rynku jako zabawa, która powoduje potem nieodwracalne kłopoty dla podmiotu, który nie wypełnił takiego obowiązku. To działa w drugą stronę, że chcąc dać klientom sprawy związane z reklamacjami, powodujemy niemożliwe do wycenienia ryzyko dla podmiotów - powiedziała przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych Krystyna Skowrońska.

Propozycję KNF poparła także uczestnicząca w posiedzeniu wiceminister finansów Izabela Leszczyna.

Projekt złożony przez posłów PO przewiduje on m.in. obowiązek udzielenia klientowi przez instytucje finansowe pełnej informacji o postępowaniu reklamacyjnym, wprowadzenie procedur rozpatrywania reklamacji, a także właśnie powołanie Rzecznika Finansowego, który miałby służyć pomocą klientom instytucji finansowych, m.in. banków, SKOK-ów czy towarzystw ubezpieczeniowych.

Czytaj więcej w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/248/m267768.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/ochrona-kredytobiorcow-bedzie-wieksza,204,0,1829836.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) MF ma niespodziankę dla kredytobiorców Ministerstwo Finansów pracuje nad przepisami, które mają chronić dłużników banków w związku ze zniesieniem przez Trybunał Konstytucyjny bankowego tytułu egzekucyjnego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/231/m157671.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/prawa-konsumenta-w-polsce-najwiecej-skarg,30,0,1629470.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) Najgorsze buty i sprzęt agd. Raport UOKiK Polacy najczęściej zgłaszali się do rzeczników w sprawach zakupu obuwia i odzieży, sprzętu RTV i AGD.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/103/m340839.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/swiadczenia-rodzicielskie-1-tys-zl,219,0,1836507.html#utm_source=money.pl&utm_medium=referral&utm_term=redakcja&utm_campaign=box-podobne) 1 tys. zł dla rodziców bez prawa do urlopu Na poniedziałkowym posiedzeniu komisji posłowie zdecydowali jednomyślnie o pozytywnej rekomendacji dla rządowego projektu.
Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)