UOKiK podjął decyzję. Alior Bank zwróci klientom odsetki od kredytów

Alior Bank nie pobierze lub odda konsumentom odsetki za ostanie 12 miesięcy trwania umowy – to wynik decyzji UOKiK, w której bank zobowiązał się do zrekompensowania strat klientom. Sprawa dotyczy reklam kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”.

UOKiK podjął decyzję. Alior Bank zwróci klientom odsetki od kredytów
Joymaster/public domain

15.09.2016 | aktual.: 16.09.2016 11:30

Alior Bank zobowiązał się do zrekompensowania strat klientom. Nie pobierze lub odda odsetki za dwanaście miesięcy trwania umowy kredytowej. To wynik decyzji UOKiK ws. kredytu konsumenckiego "Gwarancja najniższej raty". Kampania reklamowa promocji była realizowana w ubiegłym roku.

Bank obiecywał klientom najniższą ratę kredytu, ale nie informował o dodatkowych warunkach, które należało spełnić, aby skorzystać z promocji. W rzeczywistości Alior Bank proponował ratę niższą niż przy kredytach w innych bankach. Konsument musiał więc samodzielnie znaleźć drugą ofertę, przedstawić formularz informacyjny o konkurencyjnych warunkach lub umowę podpisaną z innym kredytodawcą.

– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać.

Zgodnie z decyzją urzędu, Alior Bank zrekompensuje stratę klientom. Co to oznacza w praktyce? Nie będzie pobierał odsetek od umów obowiązujących i odda te pobrane, nawet jeśli kredyt nie został jeszcze spłacony. Poszczególni konsumenci otrzymają listowne powiadomienie o zasadach zwrotu. Dodatkowo, UOKiK narzucił na bank obowiązek kilkukrotnego wyemitowania 15-sekundowego oświadczenia w formie spotu w Telewizji Polskiej.

Kampania reklamowa kredytu konsumenckiego obejmowała różnego rodzaju materiały i trwała od 1 kwietnia do 30 września 2015 roku. Rzeczywiste praktyki banku nie były zgodne z hasłem "Gwarancja najniższej raty", dlatego UOKiK uznał, że Alior wprowadzał klientów w błąd. Postępowanie zostało wszczęte w styczniu 2016 roku.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (49)