Szybsza emerytura dla Straży Ochrony Kolei. Rząd potwierdza
Informację o zmianach w SOK potwierdził wiceminister spraw wewnętrznych, Jarosław Zieliński. Jego zdaniem kolejowi strażnicy powinni być traktowani jak policjanci, bo zabezpieczają ważny środek lokomocji i będą częścią systemu bezpieczeństwa.
Straż Ochrony Kolei dostanie uprawnienia emerytalne podobne do tych, które przysługują Policjantom. Tak wynika z projektu odpowiedniej ustawy przygotowanego przez MSWiA. O to samo ubiegają się celnicy, którzy nie mogą w tej sprawie porozumieć się z resortem finansów.
Pomysłodawcy regulacji dotyczącej Straży Ochrony Kolei chcą, by funkcjonariusze mogli skorzystać z prawa do emerytury po 25 latach pracy i osiągnięciu wieku co najmniej 55 lat. Funkcjonariusz SOK uzyska prawo do emerytury pomostowej, jeżeli ukończył co najmniej 50 (kobiety) lub 55 (mężczyźni) lat, a jego straż pracy w Służbie lub Straży Ochrony Kolei wyniesie co najmniej 15 lat. Pracownika Straży Ochrony Kolei będzie można zwolnić, gdy osiągnie on 30 lat wysługi emerytalnej.
Informację o zmianach w SOK potwierdził wiceminister spraw wewnętrznych, Jarosław Zieliński. Jego zdaniem kolejowi strażnicy powinni być traktowani jak policjanci, bo zabezpieczają ważny środek lokomocji i będą częścią systemu bezpieczeństwa.
Taka zmiana, zdaniem wiceministra, przyniesie niewielkie koszty. W Ocenie Skutków Regulacji do tej ustawy można przeczytać, że koszt tego rozwiązania do 2027 roku może wynieść od blisko 43 do ponad 62 milionów złotych. Z pieniędzy tych skorzysta około 1 tysiąca 400 osób, które według wyliczeń MSWiA, przejdą na emeryturę na nowych zasadach. Regulacja zaczęłaby obowiązywać od przyszłego roku.
Tymczasem celnicy w podobnej sprawie wciąż nie mogą się porozumieć z Ministerstwem Finansów. Obywatelski projekt w tej sprawie, według szefa Związku Zawodowego Celnicy.pl Sławomira Siwego znajduje się w Sejmie. Podpisało go około 200 tysięcy Polaków.
Projekt, jak wyjaśnia Sławomir Siwy, wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 3 marca 2015 (sygnatura K 39/13). Celnicy we wniosku do TK domagali się takich samych praw emerytalnych, jak pozostałe służby mundurowe. Sędziowie orzekli, że zróżnicowanie praw emerytalnych w tym przypadku jest dyskryminujące.
Właśnie na ten wyrok Trybunału powołują się autorzy projektu regulacji o Straży Ochronie Kolei. Ustawodawca podkreśla, że zadania pracowników Straży Ochrony Kolei są podobne do działań funkcjonariuszy Policji i powinni mieć podobne uprawnienia emerytalne. Postulaty celników popiera wiceszef MSWiA. Jarosław Zieliński zastrzega jednak, że kontrolę na tą służbą sprawuje resort finansów.
Rozmowy celników z resortem finansów nie przyniosły jeszcze rezultatu. Dialog między obiema stronami zaczął się po pikiecie celników pod siedzibą Ministerstwa Finansów 25 kwietnia. Związkowcy zapowiadają, że 13 maja wrócą pod gmach resortu. Ministerstwo Finansów zapowiadało, że jest gotowe do rozmów ze związkowcami.