Dłuższy czas w sklepie to więcej nieplanowanych zakupów
W miarę chodzenia po sklepie, tendencja do nieplanowanych zakupów wzrasta - piszą naukowcy w Journal of Marketing.
07.06.2015 | aktual.: 07.06.2015 19:12
Im więcej czasu spędzamy na zakupach, tym bardziej jesteśmy narażeni na podejmowanie nieplanowanych decyzji i kupowanie niepotrzebnych rzeczy - piszą naukowcy w Journal of Marketing.
Nierzadko zdarza się, że idziemy do sklepu, żeby kupić tylko chleb i jogurt, a wychodzimy z chlebem, jogurtem, batonikiem, pismem ilustrowanym i jeszcze gadżetami z promocji. Naukowcy zastanawiali się, co wpływa na taką zmianę naszych decyzji.
Klienci wchodzą do sklepu spożywczego z zamiarem kupienia konkretnych rzeczy, ale są kuszeni do kupienia tych nieplanowanych - piszą autorzy artykułu, Timothy J. Gilbride (University of Notre Dame), Jeffrey Inman (University of Pittsburgh) i Karen Melville Stilley (Market Rise Consulting).
Jak dodają, w miarę chodzenia po sklepie, tendencja do nieplanowanych zakupów wzrasta. W zależności od budżetu, im później dokona się nieplanowanego zakupu, tym bardziej prawdopodobne, że za tym pójdzie kolejny nieplanowany zakup.
Naukowcy badali 400 klientów w dwóch sklepach spożywczych. Pytano ich, ile zamierzają wydać na zaplanowane zakupy i ile mają do wydania w ogóle. Wyposażono ich w czytniki kodów i poproszono, żeby skanowali każdy artykuł, który wkładają do koszyka.
Okazało się, że jedna grupa badanych, z niewielkim budżetem (poniżej 64 dolarów), zachowywała się zgodnie z teorią samoregulacji, zgodnie z którą nieplanowany zakup zmniejsza prawdopodobieństwo kolejnego nieplanowanego zakupu. Jednak w miarę zakupów przeciwna tendencja brała górę.
Z kolei klienci o średnim budżecie (64-109 dolarów) zachowywali się zgodnie z prawidłowością, że po jednym niezaplanowanym zakupie zwiększa się prawdopodobieństwo kolejnego nieplanowanego zakupu.
Ekonomiści: dziś młodzi są siedem razy biedniejsi. To dramat: