Tak rosną opłaty za konta i operacje w bankach
Zmniejszenie zysków spowodowane obniżką stóp procentowych, banki odbijają sobie windując opłaty. Oto ich skala.
09.04.2015 15:38
Obniżkę stóp procentowych banki starają się rekompensować stopniowymi podwyżkami opłat za prowadzenie niektórych operacji bankowych - takie wnioski płyną z raportu NBP porównującego opłaty i prowizje od transakcji bankowych.
NBP przeanalizował sytuację w 19 bankach działających w Polsce. Z danych NBP wynika, że opłata za prowadzenie rachunku bankowego dla klientów detalicznych w polskich bankach wyniosła w końcu ubiegłego roku 3,30 zł w stosunku do 3,04 zł z czerwca 2014 roku.
Jest to wzrost o 8,55 proc. w stosunku do I półrocza ubiegłego roku, przy czym bezpośredni wzrost opłaty za prowadzenie konta w analizowanym okresie miał miejsce w jednym banku, tj. w Banku Ochrony Środowiska S.A., w czterech innych bankach z analizowanej grupy zmiany dotyczyły warunków uprawniających do zwolnienia z opłaty za konto bądź nazwy konta w ofercie.
Opłata za obsługę konta w analizowanych bankach ma charakter opłaty miesięcznej i warunkowej. Wysokość opłaty waha się w przedziale od 2,00 zł do 12,00 zł. Większość banków kontynuuje praktykę polegającą na tym, że ustalona miesięczna opłata za konto nie jest pobierana, jeśli konto zasilane jest wpływami w przedziale 1.000,00 zł - 3.500,00 zł.
W 9 spośród 19 analizowanych banków opłata za konto uwarunkowana jest wpływami, w 4 bankach opłata za konto w ynosi 0 zł i ma charakter bezwarunkowy (Bank Zachodni WBK S.A., Bank Pocztowy S.A., BGŻ S.A. i Deutsche Bank Polska S.A.), a w 6 pozostałych ma charakter również bezwarunkowy, ale ze stałą kwotą (Bank BPH S.A., Bank Pekao S.A., BOŚ S.A., ING Bank Śląski S.A., Krakowski Bank Spółdzielczy i Credit Agricole Bank Polska S.A.).
Zdecydowana większość banków pobiera opłaty za realizację przelewu w oddziale. Opłaty za realizację przelewu w oddziale obowiązują w 18 na 19 analizowanych banków i utrzymują się w przedziale od 2,00 zł do 10,00 zł.
Liczba banków, w których nie ma ww. opłaty w analizowanym półroczu, zmniejszyła się z dwóch do jednego. Wprowadzenie opłaty przez Bank Pocztowy S.A., i jej wzrost w 4 na 19 analizowanych banków jest potwierdzeniem utrzymującego się od dłuższego czasu trendu preferującego klientów aktywnych i chętnych do korzystania z nowoczesnych kanałów obsługi i narzędzi, pozwalających na zdalne wykonywanie transakcji. Aktywność i sposób komunikacji klienta z bankiem mają coraz większe znaczenie dla wysokości ponoszonych przez niego opłat związanych z prowadzeniem rachunku czy używaniem karty debetowej. Opłaty tej nie ponosi klient, realizujący przelew w oddziałach Banku BPH S.A.
Opłaty za realizację przelewu przez telefon obowiązują w 13 na 19 analizowanych banków i utrzymują się w przedziale od 1,5 0 zł do 10,00 zł. Opłaty tej nie ponosi klient, realizujący przelew telefonicznie w ING Banku Śląskim S.A., Banku BPH S.A., Banku Zachodnim WBK S.A. oraz BOŚ S.A. Z opcji takiej nie mogą skorzystać posiadacze kont standardowych w Krakowskim Banku Spółdzielczym i Euro Banku S.A.
Opłata za realizację przelewu za pośrednictwem internetu utrzymała się na tym samym poziomie i wyniosła 0,08 zł. W zdecydowanej większości, tj. w 16 na 19 analizowanych banków, realizacja przelewu przez internet odbywa się za darmo. Opłatę taką ponoszą jedynie klienci trzech banków, tj. Banku Polska Kasa Opieki S.A. (0,50 zł), Deutsche Banku Polska S.A. (0,50 zł) i Krakowskiego Banku Spółdzielczego (0,60 zł).