UOKIK: obowiązkiem Poczty jest terminowe dostarczanie przesyłek
Poczta Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, nie dostarczając terminowo przesyłek - decyzję Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również nałożona na przedsiębiorcę kara finansowa w wysokości 6,6 mln złotych.
Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z grudnia 2008 roku. Stwierdzono wówczas, że Poczta Polska nieterminowo dostarczała powierzone jej paczki i listy. Obowiązujące przepisy określają bowiem minimalną, procentową liczbę przesyłek, które muszą zostać przekazane przez publicznego operatora pocztowego do adresata, w określonym terminie - przykładowo co najmniej 80 proc. paczek pocztowych priorytetowych musi dotrzeć do odbiorcy już następnego dnia po nadaniu.
Jak wykazało przeprowadzone postępowanie poczta nie dotrzymywała wymaganych terminów w przypadku: listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu oraz wszystkich listów zwykłych, paczek priorytetowych i zwykłych. Prezes UOKiK uznała, że działania poczty mogły narażać konsumentów na niedogodności i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 6,6 mln zł. Poza sankcją finansową nakazała również zmianę zakwestionowanej praktyki.
Ukarana spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i złożyła odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 17 listopada SOKiK w całości oddalił odwołanie Poczty Polskiej. W uzasadnieniu Sąd podkreślił m.in., że terminowe dostarczenie przesyłek było obowiązkiem spółki. Wyrok oznacza, że utrzymana została nałożona przez UOKiK sankcja finansowa.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.