Koniec tanich lotów? Ceny paliw zwiększą koszty przewoźników, co odbije się na podróżnych

Paliwa zaczynają drożeć, co może oznaczać koniec taniego podróżowania.

Koniec tanich lotów? Ceny paliw zwiększą koszty przewoźników, co odbije się na podróżnych
pixabay.com
Przemysław Ciszak

05.04.2017 | aktual.: 06.04.2017 10:40

Niskie ceny ropy naftowej na światowych giełdach przełożyły się dobre wyniki przewoźników. Tanie paliwo przyniosło ulgę nie tylko kierowcom, ale także podróżnym, którzy mniej zapłacili za bilety. Paliwa jednak zaczynają drożeć, co może oznaczać koniec taniego podróżowania.

Ceny biletów i rentowność przewoźników bezpośrednio związana jest z kosztami paliwa lotniczego. Jak przypomina Forsal, ostatnie 4 lata to systematyczne spadki cen. Cena litra paliwa (JET A-1) stosowanego w silnikach turbośmigłowych i odrzutowych spadła z 3,50 zł w styczniu 2016 r. do 2,25 zł w czerwcu. Ale w ostatnim kwartale minionego roku już zaczęła rosnąć – podaje DGP.

Choć na światowych rynkach baryłki ropy naftowej wciąż jest dalece niższa niż przed kryzysem naftowym, to i w stosunku do notowań z tego samego okresu w 2016 roku jest ona droższa o blisko 30 proc.

Lot, Enter Air (polska linia czarterowa), Lufthansa, czy popularne w Polsce Ryanair i Wizz Air odnotowywały wzrosty między innymi dzięki tanim paliwom. Teraz, jak podaje Forsal, Lufthansa szacuje, że w tym roku jej rachunek za paliwo wzrośnie o 350 mln euro.

Nie jest tajemnicą, że linie lotnicze przerzucają koszty na pasażerów np. poprzez dopłaty paliwowe. Mimo że z oficjalnego stanowiska LOT wynika, że zmiany cen surowców i usług nie powinny w znaczący sposób odbić się na jego marżach, to eksperci prognozują jednak podwyżki.

- Spodziewam się, że wzrosną ceny biletów. Paliwo to około 20 proc. kosztów przewoźników. Budżety planowali według innych założeń. Część linii będzie chciała przywracać dopłaty paliwowe - prognozuje cytowany przez Forsal Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor".

Z opłaty paliwowej zazwyczaj nie są zwolnione dzieci, nawet te najmłodsze. To mechanizm rekompensaty strat – linie lotnicze przerzucają na pasażerów część rosnących kosztów.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)