Goldman Sachs o ustawie frankowej. "Niektóre jej elementy mogą być zrealizowane"
Od początku 2014 roku, kurs franka szwajcarskiego wzrósł o 15 procent. Dziś jest on wyceniany na około 3,9 zł, natomiast jeszcze dwa lata temu kosztował około 3,4 zł.
16.03.2016 12:44
Realizacja ustawy prezydenckiej dotyczącej kredytów we frankach szwajcarskich w obecnej formie jest mało prawdopodobna, ale niektóre jej elementy mogą być zrealizowane, uważa Goldman Sachs. Nastawienie banku inwestycyjnego do polskich banków jest "ostrożne". Według KNF całkowity koszt tej ustawy dla systemu bankowego sięgnie 67 mld złotych.
"Choć jest mało prawdopodobne, by ustawa prezydencka była realizowana w jej obecnej formie, to niektóre jej elementy (zwrot z tytułu spreadów) mają nieco większe szanse na realizację. W sumie pozostajemy ostrożni co do polskich banków ze względu na spadające zyski i niepewność regulacyjną" - czytamy w raporcie.
Analitycy Goldman Sachs wskazują, że ich oceny są podzielone. Dla banków Pekao, mBanku i BZ WBK mają zalecenie "sprzedaj", zaś dla PKO BP i Banku Handlowego - "neutralnie".
Od początku 2014 roku, kurs franka szwajcarskiego wzrósł o 15 procent. Dziś jest on wyceniany na około 3,9 zł, natomiast jeszcze dwa lata temu kosztował około 3,4 zł. Powodem mocnego skoku kursu szwajcarskiej waluty było oświadczenie Banku Szwajcarii, że nie będzie dłużej bronił już kursu swojej waluty na poziomie 1,20 wobec euro. Ten krótki komunikat sprawił, że frank w styczniu 2015 roku poszybował w górę i zatrzymał się na poziomie 5,19 zł.
Skutki tej ustawy mogą zachwiać stabilnością banków
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) opublikowała we wtorek ocenę skutków finansowych projektowanej prezydenckiej ustawy o kredytach walutowych. W najbardziej prawdopodobnym scenariuszu całkowite obciążenie banków w 2016 roku z tytułu spreadu i restrukturyzacji kredytów wynosi 66,9 mld zł. W ocenie KNF, skutki tej ustawy mogą nie tylko zachwiać stabilnością poszczególnych banków, ale również prowadzić do utraty zaufania do systemu bankowego, a w skrajnym scenariuszu spowodować kryzys finansowy.
Według Komisji, zagrożenie dalszej działalności dotyczy 5 banków w przypadku utrzymania kursów walutowych na poziomie z 31 grudnia 2015 roku oraz 6 banków, przy wzroście kursu walut obcych o 25 proc. w relacji do kursu z końca grudnia 2015 roku.
Zobacz, jak zmieniał się kurs franka szwajcarskiego w latach 2014-2016 src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1388563200&de=1458131400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CHFPLN&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Komisja podała, że w wariancie A - tj. najbardziej prawdopodobnym (założenie stałego - od 1 stycznia 2016 roku - kursu wymiany złotego na waluty obce równego kursowi z 31 grudnia 2015 roku oraz stałej - od 1 stycznia 2016 roku - stawki oprocentowania równej stawce oprocentowania z 31 grudnia 2015 roku) - obciążenie banków w 2016 roku z tytułu spreadu i restrukturyzacji kredytów wynosi 66,9 mld zł.
Obciążenie dla budżetu państwa w związku z finansowaniem wypłaty środków gwarantowanych w przypadku zagrożenia dalszego funkcjonowania banku, tj. łącznego współczynnika kapitałowego TCR poniżej 4 proc. to 137,8 mld zł, zaś obciążenie dla klientów spowodowane brakiem możliwości wypłaty depozytów w przypadku zagrożenia dalszego funkcjonowania banku o TCR poniżej 4 proc. to 70,7 mld zł.
Urząd przeprowadził badanie ankietowe obejmujące 58 banków i oddziałów zagranicznych instytucji kredytowych, tj. wszystkie banki posiadające w bilansie (według stanu na koniec listopada 2015 roku) należności walutowe od podmiotów niefinansowych. Banki posiadające portfele kredytów/pożyczek podlegających ustawie mają znaczny udział w zagregowanych aktywach i kapitałach polskiego sektora bankowego: 88 proc. sumy bilansowej sektora i 90 proc. funduszy własnych sektora.