Świąteczne zakupy. Czy można oddać nietrafiony prezent?

Czy zwrot nietrafionego prezentu jest możliwy? Tak, gdy kupujemy przez Internet. W przypadku tradycyjnych zakupów - zależy już od dobrej woli sprzedawcy, który ma wówczas prawo określać własne warunki, np. termin dostarczenia, posiadanie paragonu czy metek. W zamian sprzedawca może zaproponować konsumentowi zwrot gotówki, wymianę lub bon na zakupy - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O jakich prawach i obowiązkach warto pamiętać w trakcie świątecznych zakupów?

Świąteczne zakupy. Czy można oddać nietrafiony prezent?
Źródło zdjęć: © Fotolia | anjelagr
Mieszko Rozpędowski

06.12.2015 | aktual.: 07.12.2015 10:22

Czy zwrot nietrafionego prezentu jest możliwy? Tak, gdy kupujemy przez internet. W przypadku tradycyjnych zakupów - zależy już od dobrej woli sprzedawcy, który ma wówczas prawo określać własne warunki, np. termin dostarczenia, posiadanie paragonu czy metek. W zamian sprzedawca może zaproponować konsumentowi zwrot gotówki, wymianę lub bon na zakupy - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O jakich prawach i obowiązkach warto pamiętać w trakcie świątecznych zakupów?

Gdy świąteczny prezent kupujemy przez internet, możemy zrezygnować z jego zakupu bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru.

W grudniu 2014 roku znowelizowano ustawę o prawach konsumenta. Według obowiązujących od roku zmian – e-sklep musi poinformować klienta o możliwości odstąpienia od zakupów w terminie 14 dni, na każdym etapie realizacji zamówienia.

Do obowiązku sprzedawcy należy także udostępnienie wzoru odstąpienia od umowy przez konsumenta. Taki formularz jest dostępny na stronie UOKiK.

Ile czasu mamy na reklamację wadliwego prezentu?

Aż dwa lata od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując przedświąteczne rzeczy na wyprzedaży czy z promocji – konsument ma tyle samo praw, co w przypadku zakupu po regularniej cenie.

Klient składając reklamację ma prawo żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny produktu lub zwrotu pieniędzy. Konieczną rzeczą przy zgłaszaniu reklamacji jest załączenie dowodu zakupu. Najczęściej jest nim paragon fiskalny. Dowodem zakupu może być także potwierdzenie płatności kartą czy wyciąg z konta.

O czym warto jeszcze pamiętać?

Osoba składająca reklamację nie jest zobowiązana do załączenia oryginalnego opakowania reklamowanego produktu. Sprzedawca nie może go od nas wymagać.

Świąteczne sztuczki W gorącym okresie przedświątecznym warto pamiętać o sztuczkach, które stosują niektórzy sprzedawcy.

Jednym z najpopularniejszych działań handlowców jest różnica w cenach podanych przy towarze na półce z ceną na czytniku przy kasie czy w gazetce handlowej. Należy pamiętać, że cena podana na półce lub metce produktu jest ceną obowiązującą. Konsument ma więc prawo zakupić dany produkt właśnie po tej cenie.

Przy okazji świąt, wielu producentów kusi klientów specjalnymi opakowaniami swoich produktów, do których często załączane są gratisy. Warto porównać ceny takich świątecznych opakowań z normalną ceną pojedynczego produktu. Okazuje się, że często zakup towaru bez dodatkowego upominku jest bardziej opłacalny. Należy także pamiętać, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny i nie może zawyżać ceny regularnej.

Czym sprzedawcy zachęcają klientów do robienia większych zakupów?

Magiczne końcówki cen – 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, duże koszyki, muzyka, aromamarketing, czyli rozpylane w sklepach zapachy – wszystko to celowe działania handlowców, na które kupujący przed świętami powinni być szczególnie wrażliwi.

sklepy internetoweuokikświąteczne zakupy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)