IBRiS:Ponad 2/3 Polaków gotowych zapłacić więcej za rodzimą żywność ekologiczną
Ponad 2/3 Polaków deklaruje, iż jest gotowych zapłacić więcej za rodzimą żywność wytworzoną w sposób ekologiczny, wynika z raportu wchodzącego w skład cyklu badań opinii publicznej w projekcie Polski Monitor Opinii, inicjatywy PKO Banku Polskiego, Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) oraz Forum Zrównoważonej Technologii, zaprezentowanego na Kongresie 590 w Rzeszowie.
11.10.2019 15:18
- Polacy wciąż kierują się ceną przy wyborze produktów, aczkolwiek fakt, że są w stanie zapłacić więcej za polską żywność wytworzoną w sposób ekologiczny (69 proc. respondentów) pozwala patrzeć z optymizmem na sytuację producentów. Co równie istotne, większość Polaków utożsamia rodzime towary z dobrym smakiem (94 proc.), bezpieczeństwem dla konsumenta (84 proc.) oraz posiadaniem odpowiednich wartości odżywczych (81 proc.) - potwierdza to rosnącą reputację naszych towarów na krajowym rynku - powiedział prezes IBRiS Marcin Duma.
Raport wykazał, że głównym kryterium zakupowym nadal pozostaje cena - tak deklaruje 58 proc. badanych, a 38 proc. wskazuje, że czynnikiem determinującym intencje zakupowe jest zarówno skład produktu, jak i data jego przydatności.
"Patriotyzm konsumencki objawiający się wyborem rodzimych produktów deklaruje co trzeci Polak (30 proc. badanych). Rzadziej zwraca się uwagę na posiadane certyfikaty jakości (19 proc.) oraz rozpoznawalność marki (9 proc.)" - czytamy dalej.
Polacy coraz częściej robimy zakupy w lokalnych sklepach osiedlowych (51,8 proc. wskazań), a zbliżony odsetek (51,3 proc.) w dyskontach spożywczych. Na czwartym miejscu pojawiają się supermarkety i hipermarkety (40,5 proc.).
Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-6 października 2019 r. przez Fundację IBRiS metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na próbie reprezentatywnej 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl