700 kilometrów w 7 lat
700 kilometrów dróg w niespełna siedem lat. Takie są ambitne założenia naszego rządu. Brzmią niemal jak plan kolejnej "pięciolatki". Pierwsze przetargi już ogłoszono. Czy uda się zrealizować plany, czy znowu spotkamy się z opóźnieniami i problemami budujących drogi firm?
700 km nowych dróg
Rząd przyjął zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Ambitny plan zakłada oddanie w ciągu niespełna 7 lat, do 2020 roku, 700 km nowych dróg za nieco ponad 35 mld złotych. Jeszcze w tym miesiącu ma zostać ogłoszonych 18 przetargów na budowie.
Minister Nowak na konferencji prasowej podkreślił, że lista inwestycji jest tylko wstępem do krajowego planu budowy dróg, który rząd ma przyjąć jesienią. Mają znaleźć się tam m.in. cała trasa S7 od Gdańska do Rabki, trasy S3, S5, S8.
W planie mamy same drogi ekspresowe, żadnych autostrad i niewiele wskazuje na to, że może to się zmienić. Pocieszające jest to, że będą przynajmniej bezpłatne.
Pierwszy przetarg został już ogłoszony. Fragment trasy S7 między Nidzicą a Napierkami, o długości 23 km, ma zostać wybudowany za 700 mln zł. Jak wynika z deklaracji ministra Nowaka, kryterium ceny wciąż ma być najważniejsze.
Gdzie powstaną nowe drogi? Zobacz na kolejnych slajdach.
S3 - Do Czech i z powrotem
Budowa drogi ekspresowej S3 jest dalej wspierana przez Ministerstwo Transportu. Projekt zakłada wybudowanie niemal 200-km odcinka. Może to być najkosztowniejszy element planu budowy, bo większość drogi ma powstać od podstaw.
Na tej trasie już trwają prace między Gorzowem a Międzyrzeczem i od Międzyrzecza do Sulechowa. Ten drugi odcinek ma zostać oddany do użytku jeszcze w tym roku.
Dzięki tej drodze szczecinianie nie będą już musieli jeździć przez Niemcy, chcąc dostać się na południe Polski. Ucieszyć się mogą także... Czesi. Będą mieli łatwy i szybki dojazd do naszego morza.
*Do budowy: 190 km *
S7 - Z gór przez stolicę nad morze
Z tego projektu zadowolonych będzie wielu obywateli. W ciągu kilku najbliższych lat ma zostać oddana do użytku ponad połowa z 700 km trasy łączącej północ z południem kraju. Teraz potwierdzono plany dalszego rozwoju trasy i budowy 139 km dróg.
Odcinek Olsztynek-Miłomłyn połączy już istniejące fragmenty S7, w środę ogłoszono przetarg na budowę drogi Nidzica - Napierki o długości 23 km. Przy okazji, jak już jesteśmy w tym rejonie, powstanie także krótki odcinek S51 - Olsztyn-Olsztynek. To dobry znak dla mieszkańców stolicy Warmii i Mazur, ponieważ będą mogli teraz bez korków dotrzeć do S7 i nie będą musieli czekać na drogę 20 lat. W planach miała powstać dopiero w 2034 r.
Zadowoleni będą także mieszkańcy Radomia, dostaną w końcu obwodnicę. Będą mogli dojechać nią aż do Skarżyska-Kamiennej. Do tego S7 zostanie przedłużona do Kielc. Niestety im dalej na południe, tym skromniej. Między Krakowem a Warszawą wciąż będzie sporych rozmiarów "dziura", która nie ułatwi podróżowania. W ramach planów ma powstać tylko niewielki fragment wschodniej obwodnicy dawnej stolicy oraz, nowość w planach, trasa Lubień - Rabka.
Co ciekawe, na tym ostatnim odcinku ma powstać najdłuższy w Polsce tunel. Niestety dosyć drogi. Ponad dwa kilometry podziemnej drogi ma kosztować 1,3 mld zł. Cała trasa ma mieć 16 kilometrów i znajdzie się na niej 38 mostów. Łącznie pochłonie ok. 3,5 mld zł.
Do budowy: 139 km
S17 - Lublin nie może narzekać
Dobiega końca budowa fragmentów trasy S17/S12 od Kurowa do Świdnika (węzeł Lublin Felin). Istnieje już obwodnica Garwolina. Przetarg na fragment od Zakrętu do Kurowa ma zostać rozpisany jeszcze w tym roku.
*Do budowy: 104 km *
S8 - Szybciej na Podlasie
Na S8 powstaje łącznie 5 większych odcinków. W okolicach samej Warszawy dwie ważne inwestycje. Po pierwsze, obwodnica Marek, które są wiecznie zakorkowane. Po drugie, rozstrzygnięto przetarg na budowę mostu Grota-Roweckiego.
Jak widać, zatwierdzono także odcinki nie tylko w samej stolicy, ale dalej na północny-wschód kraju. W kierunku Białegostoku powstanie około 45 km tras. Niestety, zabrakło środków na 10-km odcinek pomiędzy mającą powstać drogą a obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej.
Warto przy okazji wspomnieć, że trwają już prace nad zachodnim odcinkiem S8, pomiędzy Łodzią a Wrocławiem. To w sumie prawie 150 km, z czego część ma zostać oddana jeszcze w tym roku.
*Do budowy: 86 km *
S5 - Wrocław, Poznań, Bydgoszcz
S5 łączy te trzy wielkie miasta. Trasa jest częściowo w budowie, powstaje 30-km odcinek Korzeńsk-Kaczowo, który ma zostać oddany pod koniec tego roku. Pozostanie do wybudowania jeszcze ok. 113,7 km dróg.
Powstaną następujące odcinki: Poznań - Wronczyn, Radomicko - Kaczkowo, Korzeńsko - Wrocław, Gniezno - Mielno.
Jak widać, budowa prowadzona jest głównie na trasie Wrocław - Poznań. Droga w kierunku Bydgoszczy dostanie bardzo mało, ale lepsze to niż nic.
Do budowy: ok. 114 km
S19 - Rzeszów dostaje najmniej
Mieszkańcy Podkarpacia mogą się cieszyć. Wreszcie rozpocznie się praca nad drogą S19, połączeniu północy i południa kraju w jego wschodniej części. Choć jest to bardzo skromny początek.
W okolicach Rzeszowa powstanie węzeł Sokołów Małopolski Północ - Stobierna o długości 12,5 km oraz 6,3 km w ramach zachodniej obwodnicy miasta. Węzły Świlcza - Rzeszów Południe.
W ramach S19 powstanie ok. 8,5-kilometrowa zachodnia obwodnica Lublina. Niestety, tylko to.
Warto jednak wspomnieć, że powoli dobiega końca budowa autostrady A4. Większość trasy powstanie do połowy 2014 roku (część nawet szybciej), jednak odcinek Dębica - Tarnów zostanie skończony dopiero pod koniec 2014 roku. Autostrada miała być na Euro 2012, jednak z powodu powodzi i bankructw firm budowlanych nic z tego nie wyszło.
*Do budowy: 27,3 km *
Polska 2020
Tak ma wyglądać drogowa mapa Polski w 2020 r. według ministra Nowaka.
Ambitne plany rządu zakładają połączenie największych polskich miast drogami szybkiego ruchu.
Podjęta nowelizacja programu budowy dróg ma być krokiem prowadzącym do opracowania kompleksowego programu drogowego na nadchodzące lata. Rząd chce jak najlepiej wykorzystać pieniądze z następnego budżetu unijnego, na lata 2014-2020.