A1 z Łodzi do Katowic może być oddana do 2012 r.
Istnieją "poważne szanse", że do 2012 roku autostrada A1 od Strykowa do Pyrzowic zostanie oddana kierowcom - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień odpowiadając na pytania posłów.
11.02.2010 | aktual.: 11.02.2010 11:47
Istnieją poważne szanse, że do 2012 roku autostrada A1 od Strykowa do Pyrzowic zostanie oddana kierowcom - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień odpowiadając na pytania posłów.
Posłowie pytali o plan budowy autostrad i dróg ekspresowych na EURO 2012 w związku z wygaśnięciem umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe SA.
APSA miała budować 180 km autostrady A1 Stryków-Pyrzowice na podstawie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego ze Skarbem Państwa. Do 22 stycznia br. konsorcjum miało przedstawić GDDKiA finansowanie inwestycji oraz projekt budowlany. Dokument ten złożono 20 stycznia. Ponieważ APSA w wyznaczonym terminie nie przedstawiła finansowania, Dyrekcja zdecydowała, że droga ta będzie budowana w systemie tradycyjnym, ze środków budżetowych.
Zdaniem Dyrekcji, projekt APSA wymaga zmian i dlatego w "trybie pilnym" zwróciła się do Autostrady Południe SA o dokonanie niezbędnych korekt w projekcie.
- Projekt APSA został złożony w GDDKiA. Chcemy oddać polskiemu kierowcy jedną z najlepszych i najnowocześniejszych autostrad. I w tym celu wnieśliśmy do projektu przed jego odbiorem, szereg uwag, które będą skutkowały zmianami - powiedział Stępień.
GDDKiA poprosiła APSA m.in. o zmiany konstrukcyjne w obiektach mostowych, zwiększenie ich trwałości, dostosowanie ich do prognozowanego ruchu, poszerzenie drogi.
- Na te zmiany potrzeba trochę czasu, co nie zmienia faktu, że planowany termin rozpoczęcia pierwszej części przetargu to przełom lutego i marca tego roku - powiedział wiceminister. Planowany termin podpisania umowy z potencjalnym wykonawcą może nastąpić jesienią tego roku.
- Zrobimy wszystko, aby umowy te były zawarte jak najwcześniej, ale oczywiście biorąc pod uwagę to, że muszą one być zawarte w sposób maksymalnie zabezpieczający interes skarbu państwa. I w związku z tym widzimy poważną szansę, że do 2012 ta część autostrady, która była do tego czasu planowana będzie udostępniona polskim kierowcom - podkreślił Stępień.
Koszt budowy szacowano na 7,5 mld zł. Autostrada A1 ma połączyć Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach - A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to 568 km.
Wiceminister powiedział, że budowa fragmentu A1 na odcinku od Częstochowy do Pyrzowic może ulec przyspieszeniu. Zgodnie z planami ma on być oddany do stycznia 2014 r.
Minister powiedział, że na EURO 2012 r. ma powstać ok. 1,8 tys. km ekspresówek.
- To co będzie wynikało z autostrad zakontraktowanych przez resort kierowany przez ministra Cezarego Grabarczyka, zobaczycie państwo w 2011 r. i 2012 r., bo taki jest rytm realizacji inwestycji drogowej. Teraz oddajemy autostrady, które w sporej części są wynikiem pracy naszych poprzedników - podkreślił Stępień.