Absolwenci nic nie potrafią?
Przygotowanie polskich absolwentów odbiega od oczekiwań pracodawców
10.06.2010 | aktual.: 10.06.2010 11:27
Przygotowanie polskich absolwentów odbiega od oczekiwań pracodawców - twierdzą ci drudzy.
- Pracodawcy oczekują absolwenta, który potrafi komunikować się w języku ojczystym i w języku obcym, w tym w języku obcym zawodowym. Musi on mieć kompetencje matematyczne, rozumować logiczne, myśleć analityczne, syntetyczne i kreatywnie. Musi też umieć posługiwać się komputerem, korzystać z internetu, umieć poszukiwać informacji, pracować w zespole, rozwiązywać konflikty i radzić sobie w trudnych sytuacjach. Tymczasem polski absolwent ma ogromne braki - wylicza Tomasz Grzegorczuk, doradca personalny, head hunter.
W podobnym tonie wypowiadają się też pracodawcy i eksperci rynku pracy. W Polce pogłębia się przepaść między umiejętnościami nauczanymi w szkole i na studiach, a kompetencjami potrzebnymi na rynku pracy; przygotowanie absolwentów odbiega od oczekiwań pracodawców, tymczasem brak wykwalifikowanych pracowników ogranicza rozwój przedsiębiorstw.
Zespół do spraw Edukacji przy Radzie Rynku Pracy PKPP Lewiatan przygotował już w ubiegłym roku rekomendacje działań dotyczących zagadnień związanych z niedopasowaniem systemu edukacji do potrzeb rynku pracy.
Jak wówczas mówiła cytowana przez PAP prof. Urszula Sztanderska z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, przewodnicząca Rady Rynku Pracy, konieczna jest rzetelna analiza i lepsze monitorowanie obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy, nikt jednak obecnie nie prowadzi takich badań. Przypomniała, że tworzony był zespół, który miał się zajmować prognozami, został jednak rozwiązany wraz z likwidacją Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, tymczasem dane, które miał wykorzystywać nadal zbierane są przez Główny Urząd Statystyczny. Według Sztanderskiej, ważne jest także monitorowanie losów absolwentów konkretnych szkół, głównie poziomu ich zatrudnienia. Jej zdaniem aż jedna trzecia absolwentów kształci się w kierunkach, w których później nie podejmuje pracy; pracuje w zawodach nie mających nic wspólnego z wyuczonym zawodem. Badaczka zwracała też uwagę na konieczność kształtowania nawyków edukacyjnych już od przedszkola i zmianę modelu kształcenia. Polski system edukacji kładzie nacisk przede
wszystkim na uczenie wiedzy, a nie umiejętności, uczniowie mają za mało zajęć praktycznych. Problemem dla pracodawców jest także to, że w pewnych zawodach nie ma kształcenia wcale (np. branża energetyczna), w efekcie trafiają do niej mechanicy i elektrycy, których trzeba przygotować do wykonywania pracy, co zajmuje około półtora roku. Średnia wieku pracowników branży energetycznej to 47-lat, trudno jednak grupę odmłodzić, bo brakuje wykwalifikowanych młodych pracowników średniego szczebla technicznego.
Rada Rynku Pracy PPKW Lewiatan postuluje także zmiany mające na celu ułatwienie współpracy biznesu ze szkolnictwem oraz zmianę modelu finansowania szkolnictwa zawodowego, m.in. w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne. PKPP Lewiatan jest organizacją pozarządową, która reprezentuje interesy polskich przedsiębiorców prywatnych. Organizacja powstała w styczniu 1999 r. (toy)