Autostrady jak marzenie
III Rzesza specjalnie dla PRL
Kto jest pierwszym budowniczym III RP? Zwycięzca okazał się bezkonkurencyjny! Zobacz, kto wybudował najwięcej autostrad i dróg ekspresowych (braliśmy pod uwagę jedynie drogi dwujezdniowe)..
W PRL-u sieć autostrad zawdzięczaliśmy... Hitlerowi. Z 224 km aż 130 km odziedziczyliśmy po III Rzeszy. W 1936 roku pod Legnicą Adolf Hitler osobiście otworzył blisko 100-kilometrowy odcinek autostrady, będący dziś częścią trasy A4. Do wybuchu wojny powstał jeszcze odcinek A6 do Berlina. Jeśli by brać pod uwagę jego dokonania, to okazałoby się, że Adolf Hitler znalazłby się w czołówce naszego zestawienia!
Plany budowy sieci autostrad w PRL były ambitne. Miała powstać tzw. Olimpijka, łącząca Berlin z Moskwą. Z planów niewiele wyszło. Powstał odcinek A2 z Wrześni do Konina. Za PRL powstał jeszcze fragment A4. I tyle. W III RP rozpoczął się festiwal życzeń. Gdyby wszystkie zapowiedzi zostały spełnione, już mielibyśmy dzisiaj 2 tys. km autostrad.
Ale nie jeździmy. Kto jest pierwszym budowniczym III RP? Zwycięzca nie ma konkurenta! Zobacz, kto wybudował najwięcej autostrad i dróg ekspresowych (braliśmy pod uwagę jedynie drogi dwujezdniowe), a także który z ministrów odpowiedzialnych za ich budowę podpisał najwięcej umów - bo przecież to w dużej mierze najlepiej świadczy o danym ministrze.
Opracował: Jan Kaliński
Infografiki: Marta Sitkiewicz