Boeing opóźnił pierwszą dostawę dreamlinerów
Amerykański koncern aerokosmiczny Boeing poinformował we wtorek o przesunięciu terminu pierwszej dostawy dwusilnikowego odrzutowego samolotu pasażerskiego 787 Dreamliner. W listopadzie w trakcie lotu jednego z egzemplarzy próbnych zapaliła się instalacja elektryczna.
Pierwszą linią lotniczą, która ma otrzymać najnowszy model Boeinga, jest japoński przewoźnik ANA.
Boeing poinformował, że przesunięcie dostawy samolotu wynika z incydentu, który miał miejsce na pokładzie samolotu testowego. Na początku listopada musiał on awaryjnie lądować podczas lotu próbnego nad Teksasem, ponieważ we wnętrzu maszyny pojawił się dym. Samolot wylądował bezpiecznie na lotnisku w Laredon.
Konsorcjum podkreśla, że nowy termin uwzględnia również m.in. czas potrzebny na produkcję, instalację i testy unowocześnionego oprogramowania, zarówno w samolotach testowych, jak i w samolotach produkowanych dla klientów.
- Zmiana harmonogramu dostawy pierwszego samolotu oznacza, że naszym zdaniem należy jeszcze trochę popracować nad maszyną, aby pomyślnie ukończyć loty testowe i otrzymać pełną certyfikację dla 787 - powiedział cytowany na stronie dyrektor generalny programu 787 Scott Fancher. Dodał, że przesuwając datę dostawy, chciano zostawić margines czasowy, który może okazać się konieczny do ukończenia wszystkich działań związanych z certyfikacją samolotu.
Dreamliner ma być przykładem bardziej ekologicznego, cichego i oszczędnego samolotu niż produkowane do tej pory. Będzie spalał 20 procent mniej paliwa niż maszyny, które zastąpi. Aby zredukować spalanie, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni ją lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner będzie także emitował 60 procent mniej hałasu.
Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.
Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym - w maju 2008 r. Opóźnienie wynikało z potrzeby modyfikacji m.in. bocznej części kadłuba.
Pierwszy lot testowy Dreamlinera odbył się w USA w grudniu 2009 r.
Aneta Oksiuta