Bruce Willis wspomaga sprzedaż wódki Sobieski w
Sprzedaż grupy Belvedere spadła w 2009 r. o 26,3 proc, głównie z powodu niekorzystnych wahań kursów walut. Ale w USA, odkąd twarzą Belvedere i udziałowcem tej grupy został Bruce Willis, sprzedaż szybko rośnie.
19.02.2010 10:19
Belvedere dwukrotnie zwiększyło sprzedaż wódki Sobieski na rynku amerykańskim w 2009, osiągając 5,18 mln litrów. Krzysztof Tryliński, prezes grupy, zapowiadał pod koniec 2009 roku, że w ciągu dwóch lat sprzedaż Sobieskiego w USA ma sięgnąć nawet 18 mln litrów.Ale całkowite przychody brutto ze sprzedaży Belvedere wyniosły w 2009 roku 873,4 mln euro, o 26,3 proc. mniej niż w 2008 r. roku (1185,5 mln euro).
W dużej części za spadek wartości sprzedaży (o 111 mln euro, czyli 9,4 proc.) odpowiadają różnice kursowe. Sprzedaż netto, czyli liczona bez akcyzy, wyniosła 599,2 mln euro, o 21,3 proc. mniej niż w 2008 (761,5 mln euro).
Sprzedaż w Polsce dała grupie Belvedere ponad 40 proc. całkowitych przychodów. Na drugim miejscu znalazła się Francja z ponad 39 proc. udziałem w sprzedaży. Nowe rynki, takie jak USA, dały Belvedere 14,2 przychodów. Pozostałe około 6 proc. pochodzi z Litwy i Bułgarii.
Belvedere przyznało, że wyniszczająca była dla grupy obrona przed próbą wrogiego przejęcia i procedura ochronna przed wierzycielami. Największy, 77 proc. spadek sprzedaży w 2009 roku grupa zanotowała na rynku polskim. Kolejne 16 proc. spadku wynika z likwidacji nierentownej działalności w segmencie winiarskim we Francji.
W Polsce Belvedere wypracowało w 2009 roku przychody netto w wysokości 242,9 mln euro wobec 367,7 mln euro rok wcześniej. Spółka szacuje, że w grudniu 2009 udziały rynkowe wódki Sobieski w Polsce wynosiły 16,6 proc. wobec 22,6 proc. rok wcześniej.
Handel-Net.pl